Kosaram

.. betöltés ..

Segítünk a választásban!

Bizonytalan vagy és szükséged lenne egy kis segítségre?

Íme pár érdekesség, amit nem árt, ha tudsz a motoros felszerelésekről.

Hogyan válassz bukósisakot


Mindenkiben felmerült már a kérdés, hogy miért kerülnek egyes sisakok többe a másiknál, holott a törésteszten ugyanazt érte el, mint a drágább. Nos, a biztonság nem lehet ár képző, minden Magyarországon forgalomban lévő sisaknak minősítéssel kell rendelkeznie, így lehet az, hogy az 32.900 Ft-os MDS M13-as sisakunk is, és a 249 000 Ft-os Sportmodulárunk is 4 csillagot ért el a SHARP törésteszten. Ha meg akartok bizonyosodni arról, hogy a sisakotok biztonságos, csak keressétek meg a benne lévő ECE jelzést, ez a minősítés garantálja a biztonságot.
De akkor vajon mi miatt kerül közel ötszörösébe?
A legjobb szó erre a komfortérzet. Az árat befolyásolhatja, hogy milyen a bélés, a héj összetétel, a súlya, az áramvonalassága, vagy akár a szellőzése is. Az első dolog, amit el kell döntenünk, hogy mire, vagy hol szeretnénk használni a motorunkat, ez fogja meghatározni, hogy milyen típusú sisakot fogunk választani. Részletesebben olvashatsz a különbségekről ITT
Sisak típusok
Nyitott bukósisak

Két különböző változata van. A plexi nélküli, ez egy klasszikusabb, a plexis, amihez nem kell szemüveget felvennünk. Mi ezeket nagyrészt városi motorozáshoz szoktuk ajánlani.

Jó tulajdonságai:
  • Jól szellőzik
  • Nagy látómező
  • Könnyű le- és felvenni
  • Nincs benne bezártság érzeted
Rossz tulajdonságai:
  • Nincs állvédelem
  • Zaj- és szélvédelme rosszabb
  • Jobban ki vagyunk szolgáltatva a rossz időnek
Zárt bukósisak

Ez a legáltalánosabb típus.ezzel találkozhatunk a legtöbbet, versenypályán pedig csak zárt sisak jöhet szóba.

Jó tulajdonságai:
  • Védve van az állunk is
  • Csendesebbek
  • Könnyű le- és felvenni
  • Az arcpárnája szorosabban tart
Rossz tulajdonságai:
  • Nehezebb le- és felvenni
  • Esetleges bezártság érzet
  • Szűkebb látómező
Felnyitható állú bukósisak

A túrázók és a futárok kedvenc típusa. A nyitható állrész miatt, nem kell levenni a benzinkúton, és könnyebb beszélni a társunkkal, ha nincs kommunikációnk.

Jó tulajdonságai:
  • Felnyitható az állrésze
  • Könnyű le- és felvenni
  • Praktikusabb
  • Szemüveg szárát könnyebb behelyezni
Rossz tulajdonságai:
  • Nehezebb
  • Nyitott állapotban nagy sebességnél rosszabb a légellenállás
  • Ha menet közben nincs lecsukva, akkor esésnél nem védi semmi állunkat
  • Zártan gyengébb szellőzés
Túra/Endúró bukósisak

Ez a típusú sisakot azoknak ajánljuk, akik közúton és terepen is otthonosan érzik magukat.

Jó tulajdonságai:
  • Kényelmesebb és csendesebb is egy cross sisakhoz képest
  • Variálható (sild levehető, plexi helyett szemüveget is használhatunk)
  • Jó a szellőzése
Rossz tulajdonságai:
  • Rosszabb a légellenállása
  • Csak nagy méretű túradobozba lehet elrakni
  • Hangosabb
Cross bukósisak

Ezt a típust a sárban dagonyázni vágyóknak ajánljuk. Kialakítása speciálisan terepre van fejlesztve.

Jó tulajdonságai:
  • Nagyon jó a szellőzése
  • Könnyű
  • Egyszerűbb tisztítani
Rossz tulajdonságai:
  • Kell hozzá venni szemüveget, mert nincs rajta plexi
  • Rossz légellenállás nagy sebességnél
  • Hangos
Így vegyél méretet

Ha kiválasztottuk a nekünk megfelelő típust, akkor már csak a fejformánknak és fejméretünknek megfelelő sisakot kell megkeresnünk.

A fejméretünk méretének kiderítésére kérjük meg a legmegbízhatóbb társunkat, hogy egy mérőszalag segítségével mérje meg a fejünk kerületét.

A fejformánkat úgy tudjuk a legkönnyebben megállapítani, ha készíttetünk egy képet, felső nézetből a fejünk tetejéről. Ennél is megkérhetjük a társunkat vagy vegyünk egy drónt.

Ha már tudjuk a fejünk méretét és formáját csak mondjátok el az értékesítőinknek és ők már tudni fogják, melyik típus lesz a legmegfelelőbb számotokra.

Itt még nem végeztünk, vegyétek fel a sisakot, ha lötyög vagy a homlokotoknál befér az egész újatok ez túl nagy kérjetek egy kisebbet ha minden hol illeszkedik, maradjatok benne egy kicsit, adjunk egy kis időt, hogy a sisak belseje alkalmazkodjon a fejünkhöz. Ha egy idő után nem érzünk pontszerű nyomást és nem nyom kellemetlenül sehol.

Itt vegyél méretet
1. Mérd le a fejed kerületét
2. Vedd fel, és tartsd a fejeden néhány percig
3. Csatold be a szíjat úgy, hogy a két ujjad beférjen alá
4. A fejed teteje és a sisak között ne legyen rés
5. A piros pontoknál ne nyomjon
6. Alulról felfelé nyomva ne forduljon le a fejedről
Gratulálunk megtaláltad a
neked legmegfelelőbb sisakot!
Jó ha tudod
A héj anyaga

A sisak héja lehet műanyag (pl. ABS vagy termoplasztik) vagy több, erősebb anyag ötvözete, valamilyen kompozit (üvegszál, karbon, kevlár). A lényeg, hogy megfeleljen az ECE 22.05 szabványnak. Erre a műanyag vastagabb, a kompozit vékonyabb rétegben képes, ennek megfelelően a belőle készült sisak akár 300-400 g-mal is könnyebb lehet. A másik különbség az élettartamban van. Az UV fény gyorsabban „megeszi” a műanyagot, mint a különböző „szálas” anyagokat, a gyártók javaslata alapján előbbit 3, utóbbit 5 évente ajánlott lecserélni.

Hány esést bír ki a sisak?

A bukósisak egyszer használatos. Ha elesel benne, és odavered a fejed, le kell cserélni, hiába nem látszik rajta komolyabb sérülés. Ilyenkor a belső, ütéselnyelő réteg szenvedi a legnagyobb károsodást, mégegyszer nem képes ugyanúgy megvédeni a fejed. Ha csak kiesik a kezedből a sisak, nem kell rögtön lecserélni. Mivel nincs benne a fejed, nem nyomódik össze az ütéselnyelő réteg.

Csöndes vagy hangos sisak?

Állandó vita tárgya, hogy mi számít hangosnak.Az tény, hogy vannak csendesebb és zajosabb sisakok, de minden embernek más a fejformája, a magassága, a motorja, a szélvédője, a hallása, stb., és ezek nagyban befolyásolják a hangélményt. Éppen ezért mi mindenkinek megteremtjük a lehetőséget arra, hogy saját maga döntse el: az adott sisak megfelel-e neki. Vidd el egy körre a kiválasztott sisakot, és csak akkor vedd meg, ha valóban olyan, mint amit szeretnél. A részletekről érdeklődj üzleteinkben!

Hogyan válassz kabátot


Ebben a kis leírásban elárulom, nektek milyen típusú kabátok léteznek és hogyan válasszatok az elképzeléseiteknek és méreteiteknek valót.

Egy motoros kabátnál az árkategória nem feltétlenül jelenti azt, hogyan véd a ruhád, legfőképp itt is a komfortot és a technológiát kell megfizetni. Az összes általunk forgalmazott ruha rendelkezik ütéselnyelő protektorokkal és kopásálló anyaggal, amik egy esésnél védik a testünket.Természetesen, ha nekünk ez nem elég, kiegészíthetjük,vagy akár jobbakra is cserélhetjük a protektorokat, hogy még jobb legyen védelme és-vagy komfortja.

Ha viszonylag újak vagytok a motorozás világában, akkor már biztos hallhattatok arról, hogy a bőrruhák védenek meg a legjobban. Ma már ezt se mondhatjuk ki egyértelműen. A mai modern anyagok már vetekszenek a bőrruhák kopásállóságával, sőt városi körülmények között még egy belépő kategóriás ruha is ugyanúgy véd, mert kisebb a sebességünk. Ami a bőrruha javára írható, hogy egy esés után a textilruhát már nem ajánlatos motorozáshoz viselni, mert az anyag szálai sérülnek, míg a bőrruhát csak „leporoljuk” és mehetünk tovább.

Jó ha tudod
Amit a textil ruháról tudni kell

Utcai kabátok

Ezt a kategóriát azoknak ajánljuk, akik nem akarnak kitűnni a motorosfelszerelésükkel és igazán stílusosan szeretnék átszelni a várost. Ezek a ruhák a kritikus pontokon általában aramiddal vannak erősítve és remek védelmet nyújtanak városi tempóban.

ELŐNYÖK

  • Teljesen utcai kinézetű kabátok, akár hétköznapi viselethez is.
  • Nagyon változatos stílusú, a pulóvertől az ingig mindenki megtalálhatja a saját stílusát.
  • Extrán kényelmesek

HÁTRÁNYOK

  • Városi tempóra vannak tervezve
  • Sokat nem lehet összecipzározni nadrággal
  • Jobban ki vagyunk szolgáltatva az időjárásnak

Nyári hálós kabát

Ez a típus az igazán izzasztó helyzetekre való. Nagy hálós betéteken a menetszél teljesen átjárja a testünk, így biztosítva azt, hogy még a nyári hőségben is élvezhessük a motorozást.Megfelelő biztonság nyújtása mellett olyan, mintha nem is lenne rajtunk semmi.

ELŐNYÖK

  • elég bedobni a mosógépbe
  • első pillanattól kényelmes
  • vízálló, szellőzik, télen is melegen tart
  • könnyebb a súlya mint egy bőrszerkónak

HÁTRÁNYOK

    • a bogarak is csak mosással jönnek le
    • nem követi a pontos testformádat
    • nem tágul
    • nem mindegyik verseny pályára engednek fel benne

4 évszakos kabát

Ha egész évben, vagy nagy túrákra jársz, ez a te kategóriád. Kivehető béléseinek köszönhetően nem ér meglepetésként se a hideg, se a kánikula, mert a béléseknek és a nyitható szellőzőknek köszönhetően alkalmazkodni tudsz az időjáráshoz.

ELŐNYÖK

      • Jó kopásállóság
      • Vízálló
      • A béléseknek köszönhetően szinte bármikor jól használható

HÁTRÁNYOK

      • Nehezebb
      • Bélések nélkül a protektorok lóghatnak
      • Menet közben nem lehet variálni az időjárásnak megfelelően

Átmeneti kabát

Ezt a kategóriát azoknak ajánljuk, akik rájöttek, hogy a nyári kabátjuk már nem elég a hűvös reggeleken, de nem akarják még eltenni a motorjukat.

ELŐNYÖK

      • Kivehetőtermobélés
      • Vízálló
      • Meleg

HÁTRÁNYOK

    • Nincs, vagy kevés szellőző
    • Nehezebb
    • Csak hűvösben élvezhető használata
Amit a bőr ruháról tudni kell

Utcai bőrkabátok

Ez a kategória, ami piszkosul jól néz ki motoron és motorról leszállva. Ha szereted magad a kirakatban megnézni ez a te stílusod, ezzel a típussal a legkönnyebb megszerezni az elismerő pillantásokat.

Sport börkabátok

Ha te vagy a pályák ördöge és a kanyarokban leér a térdkoptatód, akkor neked találták ki ezt a kabátot. Kifejezetten sportos motorozáshoz van tervezve, jellemzően szűkebb kialakítása is emiatt van.

ELŐNY

  • nem kell mosni
  • a bogarakat könnyen letörölheted
  • felveszi a tested formáját
  • ha felugrik pár kg, a ruhád veled együtt "nől"

HÁTRÁNY

  • rendszeresen ápolnod kell
  • elsőnek be kell törnöd, hogy kényelmes legyen
  • nem vízálló, impregnálnod kell
  • hidegben áthül, melegben felforrósodik
Hogyan válaszd ki a megfelelő méretet

Most már tudjuk melyik típusban indulunk neki a szezonnak.
De hogyan válasszuk ki a megfelelő méretet?

A felső választásánál törekedjünk, hogy a protektorok mindig a helyükön legyenek, a könyöknél a lehető legkevesebb mozgással, ne legyenek lejjebb vagy feljebb, ne legyen túl bő, mert menetközben úgy fog viselkedni, mint egy vitorla. Érzésre ez olyan, mintha 2 nagydarab fickó rángatna minket, ráadásul az előbb említett protektorok el is csúszhatnak egy esésnél.

Egy motorosruhának kényelmesnek kell lennie, de nem lehet olyan, mint a szeretett nagymamánk kötött pulcsija, ráadásul a motorosruha a motoros üléspozíciójához van kialakítva, karok előrenyújtva, enyhén előrehajolva. Ha az évszaknak megfelelőt választottunk elég, ha csak egy aláöltöző fér alá, nem kell vastag pulóverekben gondolkoznunk. A kivehető béléses kabátokat mindig nézzük meg bélések nélkül is. Akár fél mérettel is bővebb lehet a kabát bélések nélkül.

Ha ezeket az egyszerű pontokat betartod, akkor már van is egy jó kabátod, de ha ezek után is kérdésed merülne fel, keresd értékesítőinket, készséggel fognak segíteni a megfelelő kiválasztásában.

Miből készülnek a motoros ruhák?

BŐR

Motoros bőrruhák készítéséhez erős marhabőrt szoktak használni. Mivel a szarvasmarha bőre nagyon vastag, ezért több rétegre vágják. A lehasított legfelső réteg, az úgynevezett Top Grain rugalmasság, kopásállóság és szakítószilárdság szempontjából is jobb a többinél, a belőle készült ruhák kényelmesebbek és biztonságosabbak. Motoros ruhák, illetve azok egyes részei készülhetnek még rugalmas kengurubőrből, de a kevésbé fontos részek akár speciális műbőrből is.

TEXTIL

Cordura, Keprotec, Dynax...Mind olyan speciális szövetek, amelyeket extrém sport- és motoros ruhákhoz fejlesztettek ki. Ezek az anyagok nagy szakítószilárdság és kopásállóság mellett egyszerre rugalmasak és légáteresztők is. Bár egy textil motoros ruha soha nem lesz olyan biztonságos, mint egy bőr, kényelmesebb, jobban szellőzik és jobban variálható, így kiválóan alkalmas mindennapos motorozásra és túrázásra.

HŐSZÍGETELŐ BÉLÉS

Tudtad, hogy 80 km/h-s sebességnél a külső hőmérsékletet 10 fokkal hidegebbnek érzed? Ezt kánikulában lehet élvezni, viszont hűvös időben annál rosszabb. A hidegre is alkalmas motoros ruhákba kivehető bélést tesznek, ami jó meleg, ugyanakkor vékony, hogy ne akadályozzon a mozgásban. Ilyen hőszigetelő anyagok például a Dexfil és a ThermoLite.

LÉLEGZŐ-VÍZÁLLÓ MEMBRÁN

Egy vékony anyagréteg, ami a vizet kívül tartja, ugyanakkor engedi, hogy az izzadtság belülről el tudjon párologni. A legtöbb textil motoros ruhában már megtalálható, de néhány bőrbe is bevarrják. A legújabb technológia szerint a membránt a ruha külső rétegével összelaminálják, ilyet egyelőre csak néhány csúcs motoros ruhánál találhatsz. Membránból is többféle minőség létezik, a number one a Gore-Tex®, hozzá hasonlóak az Aerotex®, a Raintex®, a Reissa® és az Xpr-Tex®.

FÉNYVISSZAVERŐ BETÉT

Motorosként a legfőbb veszélyforrás, hogy az autósok nem vesznek észre. Ezért tesznek a gyártók minden motoros dzsekire, nadrágra, csizmára fényvisszaverő betéteket. A legelterjedtebb a 3M ScotchliteTM, de létezik egy új technológia, aminél a külső textilre üveggyöngyöket laminálnak ez a Night Eye technológia. Az ebből készült motoros ruha teljes egészében fényvisszaverő.

PROTEKTOR

Valaki a kemény protektorra, valaki a puhára eszküszik. A lényeg, hogy a motoros ruhában legyenek protektorok, hiszen ezek védik meg az ízületeidet a sérüléstől, ha rosszul jönne ki a lépés. Fontos, hogy ne feledkezz meg a gerincprotektorról! Gyárilag a motoros dzsekik hátába csak egy egyszerű, vékony szivacsot tesznek, amit te cserélhetsz ki komolyabb gerincprotektorra.

Mi aza membrán?

MI AZ A MEMBRÁN?

A membrán a motoros felszerelésekben (ruhákba, kesztyűkben, csizmákban) egy olyan réteg, ami nem engedi, hogy azok átázzanak, vagy a szél átfújjon rajtuk. Sok fajta van belőle. Van, amelyikről lepereg a víz, van, amelyik magába szívja, de be nem engedi azt. Sőt van olyan is, ami lélegzik, így még egy esős nyári napon se fülledsz bele.

MIT JELENT, HA EGY MEMBRÁN LAMINÁLT?

Azok a membránok, amik lamináltak, nem csak nem engedik, hogy átázzon a felszerelésed, de lepereg róluk a víz, így nem fog elnehezedni sem. Gondolj csak bele! Elkap egy nagy zivatar és bár nem ázol el, de utána egésznap az akár több kilóval nehezebb kabátodban kell motoroznod. Ugye, hogy nem olyan szimpatikus a gondolat?

MITŐL LÉLEGZŐ EGY MEMBRÁN?

Azok a membránok, amik lélegeznek a vizet nem engedik be, de belülről a pára ki tud jutni. Így, ha egy forró nyári napon ázol el, akkor sem kell utána a saját izzadságodban pácolódni, mert a tested által termelt pára könnyedén kijut a membránon.

Hogyan válassz csomagtartót


TÚRÁZÁSHOZ
hosszabb távra
több cuccnak
VÁROSBA/MUNKÁHOZ
rövidebb távra
kevesebb cuccnak

Legtöbbször egyedül motorozom

  • ha az ülésed hátsó része szabad, praktikus döntés lehet egy üléstáska, így a motorodat sem széltében, sem hosszában nem nyújtod, a szabad helyeket használod ki
  • amikor nincs utas, bátran választhatszmotorozásra kialakított hátizsákot is, ezek kényelmesek, nem húzzák le a válladat, szinte észre sem veszed, hogy a hátadon van

Legtöbbször utassal motorozom

  • a hátsó doboz jó ötlet, ha utasod van, mert felszerelhetsz egy háttámlát, így még kényelmesebb lehet, bátran nekidőlhet
  • az oldaltáska rengeteg holmit képes elnyelni, két főre kényelmesen bepakolhatsz akár több napra is, ráadásul az utasod könnyebben fel tud ülni, mintha doboz van hátul (nem kell átlépnie)
Ha legtöbbször párosan motoroztok, akkor érdemes a táskát/dobozt is közösen kiválasztani, kipróbálni, hogy mind a vezetőnek, mind pedig az utasnak kényelmes legyen!
VÁROSBA/MUNKÁHOZ
rövidebb távra
kevesebb cuccnak

A doboz maradhat a motoron, ha nem akarod mindig levenni, magaddal vinni

  • válassz bátran egy kicsi, de praktikus dobozt! Egyszer kell felszerelni, zárható is, így minden macera nélkül tudod hol tárolni a holmikat

Nem szívesen hagyod a holmid a motoron, inkább minden leszálláskor felkapnád

  • praktikusabb választás egy ülés- vagy tanktáska. Ha nem szeretnéd, hogy mágnessel/hevederrel kelljen feltenni, már vannak Tanklock-os verziók, amiket tényleg egy pillantás alatt levehetsz és feltehetsz. amikor nem hagyhatod a motoron a cuccaidat, a jól bevált hátitáska is szuper, de figyelj arra, hogy motorosoknak készült legyen, különben csúszkálhat a válladon, kényelmetlen lehet
Nagyon nem mindegy, hogyan tárolod a holmidat a motorodon!
Nem pusztán arról van szó, hogy minden elférjen. A csomagtartónak kényelmesnek is kell lennie, nem szabad, hogy vezetés közben zavarjon és alkalmazkodnia kell a motorozási szokásaidhoz.
Azt, hogy a holmidat miben tudod a legjobban tárolni, szállítani, nagyban befolyásolja a motorod típusa.
Ha bizonytalan vagy abban, hogy a te motorodra milyen lehetőségek közül választhatsz, kollégáink örömmel segítenek.