Kosaram

.. betöltés ..

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Védőfelszerelések elektromos rollerhez

Naponta látunk az utcán olyan guruló szerkezeteket, amit nem igazán tudunk hová tenni. Még a rendőrök sem bonyolódnak bele elektromos biciklisek és rolleresek vegzálásába, hiszen maguk sincsenek teljesen tisztában azzal, tulajdonképpen melyik kategóriába tartoznak ezek a járművek. Járműnek számítanak egyáltalán?

Az elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok 0,3 kW-ig normál bringának minősülnek. Efölött viszont már mopednek, vagyis segédmotoros kerékpárnak (egészen 4 kW-ig). Szintén ebbe a kategóriába tartoznak akkor is, ha – teljesítménytől függetlenül – gázkar van rajtuk, hiszen úgy már nem csak rásegítésről, hanem önállóan (is) működő meghajtásról van szó. Segédmotoros kerékpárra viszont kötelező a bukósisak, a vezetőnek minimum AM kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkezni és a járműre kötelező biztosítást kell kötni. Ezen felül nem közlekedhetsz vele járdán és lakott területen belül kerékpárúton. Ugye milyen érdekes? Elég egy gázkar és máris teljesen más szabályok vonatkoznak az elektromos biciklire.

4 kW vagy 45 km/h-s végsebesség fölött viszont már rendes nagymotorról beszélünk, tehát A-s jogsi kell hozzá és rendszámmal, érvényes forgalmival, műszaki vizsgával és biztosítással kell rendelkeznie (és a bukót se feledjük el!). Ilyen például a korábban általunk már tesztelt NIU NQI GTS villanyrobogó.



De mi van az elektromos rollerrel? Aki pusztán saját izomerejével hajtja rollerét, gyalogosnak minősül. Az elektromos rolleren viszont gázkar van (például azokon, amelyeket az utcán lehet bérelni), tehát a Belügyminisztérium állásfoglalása szerint segédmotoros kerékpárnak tekintendő. Azonban annak sem felel meg maradéktalanul, hiszen sem a fékrendszere, sem a világító- és jelzőberendezései nem olyanok, mint amit az L1e kategória megkövetel. Most legyél okos! Akkor roboghatsz vele a járdán egy szál flip-flop papucsban és rövidgatyában, vagy bukóval a fejeden és jogsival a zsebedben irány az úttest, rodeózz az autók között? Bevallom, ezt a kérdést nem mi fogjuk eldönteni. Egyszerűen meghaladja a kompetenciánkat.

Mindig viselj védőfelszerelést!

Az ember koponyája 30 km/h-ra van „hitelesítve”. Ez az evolúció során alakult így, ez volt az a sebesség, amivel az óvatlan ősember földet ért, amikor lepottyant a fáról, vagy ilyen gyorsan tudott tiszta erőből nekiszaladni a sötét barlang falából kiálló kősziklának. Ezt még túl lehet élni. Nyílván vannak keményebb fejűek, akik ennél nagyobb ütközést is megúsznának „sima” koponyatöréssel és agyrázkódással, de sokan ennél jóval kevesebbtől is elhullanának. Ezért használunk motorozáshoz, kerékpározáshoz, síeléshez, amerikai focihoz bukósisakot. És ezért használj Te is elektromos rollerezéshez! Ezek a jópofa kis játékszerek 25-30 km/h sebességre képesek. Kicsi kerekeik vannak, rugózásnak és csillapításnak általában nyoma sincs. Macskakövön, úthibán hamar instabillá válnak, egy kátyút tisztességesen telibe kapva biztos a pofára esés.



A bukósisakon kívül szívből ajánlott még kesztyű, térd- ás könyökvédő használata. A kezed az első, amivel egy becsapódás erejét ösztönösen megpróbálod tompítani. Csúnya kézsérüléseket lehet elszenvedni az aszfalttól. El tudod képzelni, hogy bekötözött kézzel a leghétköznapibb dolgok kivitelezése is mekkora problémát okoz, legyen az például az írás, az öltözködés, vagy – hogy kényes pontra tapintsak – a mellékhelység használata. Az ízületeknél is fájdalmas és nehezen gyógyuló bibik tudnak keletkezni, amikor eltanyázol egy elektromos rollerrel és csupasz térddel vagy könyökkel próbálod megbontani az aszfalt szerkezetét. Ha viselsz protektorokat, a következményeket minimálisra lehet csökkenteni. A legtöbb esetben csak egy jó sztori lesz a végeredmény.

Nem kívánja tőled senki, hogy folyton cipelj magaddal egy hátizsákod, telis-tele protektorokkal, kesztyűkkel és bukósisakkal, hátha lekésed az éjszakai buszt és rollert kell bérelned. De ha rendszeresen pattansz bérrollerre vagy van sajátod, a biztonságod érdekében megéri a befektetést egy lightos felszerelés. Példának összeállítottunk egy trendi szettet:





Szerinted veszélyes elektromos rollerrel közlekedni?