Kosaram

.. betöltés ..

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Változások a Superbike vb-n


írta: Guld Péter

A Superbike világbajnokság lehúzta a rolót 2025-re. Bár ez így, ebben a formában azért sem igaz, mert háttérmozgolódások akadnak bőven, a mezőny pedig már a jövő évi szezonra gyúr, miután a bajnokság elveszítette aranytojást tojó tyúkját, mivel a török a Toprak Razgatlioglu jövőre már nem a bajnokság résztvevője.

Ugyan írhatnám, hogy sebaj, hisz jön helyette más, de ez mégsem ennyire egyértelmű. Hiszen Razgatlioglu nemcsak 2025 világbajnoka, hanem ezzel háromszoros királya lett a sorozatnak és korunk egyik legikonikusabb, sokak szerint legtehetségesebb versenyzője.

Bár ezen a felvetésen most tényleg nem vitatkoznék, de tény, hogy Razgatlioglu kifejezetten markáns, a közönséget igencsak megszólító versenyző, akinek jelentőségét a Dorna is belátta, és a kezdeti, igencsak döcögős évek után a megfelelő helyre tették. Így minden bizonnyal azért támogatták végeredményben, hogy a MotoGP-be igazoljon, mert a sorozatnak valószínűleg igencsak jól jön majd az a néhány millió török rajongó is, akivel potenciálisan tovább növelhetik a nézőszámot, és a rajongók táborát.



Razgatlioglun kívül egyébként még egy további veszteség is érte a sorozatot, miután távozott az egyik legkiválóbb szakember, a török főmérnöke, az északír Phil Marron. Ő szintén a MotoGP felé vette az irányt, de nem egykori védencét fogja segíteni, hanem új kihívások elé néz, és Brad Binder főmérnöke lesz a gyári KTM alakulatban.

És persze nem szabad megfeledkeznünk arról a versenyzőről sem, aki talán túlzott csendben, két félresiklott szezon után az eredményeihez kissé méltatlan módon távozott a sorozatból. Ő pedig a szintén északír Jonathan Rea. Hat világbajnoki címével minden bizonnyal sokáig ő lesz a sorozat legsikeresebb versenyzője, ezért is gondolom, hogy nem ilyen befejezésről álmodott. Azonban sejthettük, hogy miután 2024-ben a Yamahához szerződött Razgatlioglu helyére, kissé félresiklottak a dolgok, és nem találta a helyes irányt. A sorozatban elszenvedett sérülései végül a távozás irányába terelték, és mivel nem kapott versenyképes motort a 2026-os szezonra, a visszavonulás mellett döntött.

Ezek a tények, de most koncentráljunk a jelenre, és a közeljövőre, hiszen az utolsó futam utáni kedden ismét felgurultak a jerezi pályára a versenyzők, ezúttal már a 2026-os színekben. A gyakorlás egyik legnagyobb vesztese viszont az a Danilo Petrucci volt, aki még a szezonzáró előtt kézsérülést szenvedett, és nem tudott rajthoz állni sem a versenyen, sem az azt követő teszten újdonsült csapatában, a BMW Motorrad színeiben. Ez a blama úgy sejtem a bajorok számára sem volt szívmelengető, de nagy kérdés, hogy mennyire tudnak majd alkalmazkodni az olasz sajátos hozzáállásához a jövőben. Sérülését saját bevallása szerint egy erőnléti edzés közben szedte össze, de a rossznyelvek ismét egy terepmotoros incidenst sejtenek mögötte, amit az olasz nem vallott be új munkaadójának. A BMW jövő évi másik versenyzője sem tudott pályára lépni, ami kevésbé meglepő, hiszen a portugál Miguel Oliveira MotoGP szezonja még tart. Így a holland Michael van der Mark ült motorra, ezúttal már hivatalosan is a tesztcsapat színeiben.



Hasonló helyzetben találta magát a Honda is, mivel a japánok szintén a MotoGP mezőnyéből választottak maguknak versenyzőket, akik az évad ezen szakaszában még aktívan versenykötelesek. Így sem Somkiat Chantra, sem Jake Dixon nem tudta kipróbálni a jövő évben használatos fegyvereiket.
Így leginkább csak ismerős versenyzők neveivel találkozhattunk a kétnapos jerezi gyakorláson, bár közülük ketten új gyártóval próbálkoztak, és egyikőjük kifejezetten boldog lehetett. Ő pedig Nicolo Bulega új csapattársa, a Hondától frissen igazolt Iker Lecuona volt, aki Bulega mögött a második helyen zárta a tesztet. A spanyol rendkívül pozitívan nyilatkozott, és úgy érezte, hogy végre egy versenyképes motoron ülhet. Idei csapattársa, a Hondát szintén elhagyó Xavi Vierge Yamahára váltott. Ő Rea helyét kapta meg és a hatodik helyen zárt. A Supersport idei világbajnoka, Stefano Manzi is kipróbálta jövő évi új motorját, így a GYTR Yamaha színeiben hetedik lett.

Sokan egyébként továbbra is titkos favoritként kezelik a Bimota gyári csapatát, amely változás nélkül, a Lowes – Bassani felállással kezdi meg a 2026-os szezont. Ők ketten egyébként a harmadik, valamint az ötödik helyen zártak. Néhány szakértő úgy véli, sokat segíthet számukra, hogy kellően összeszoktak a motorral, és összességében jó kombinációnak számít a bivalyerős Kawasaki blokk a rendkívül finom Bimota vázzal és finomra hangolt futóművel, így minden potenciál megvan a csapatban ahhoz, hogy jövőre akár már stabilan a futamgyőzelemért harcoljanak. Ehhez persze lesz még néhány szava a ducatis versenyzőknek, különösképp Nicoló Bulegának, de mindenképp színt vinne a mezőnybe egy esetleges jó szereplése a Bimotának.



A legnagyobb kérdőjel jelenleg a mezőny rosszfiúja: Andrea Iannone. Az olasz elveszítette ülését a TeamGO Eleven csapatban, helyére Lorenzo Baldassarit igazolták le, ennek ellenére azt állítja az olasz fenegyerek, nem adja fel, és dolgozik, hogy 2026-ban is a mezőny tagja legyen. A lehetőségei korlátozottak, bár sokan úgy sejtik, hogy egy önálló alakulattal térne vissza, amit minden bizonnyal saját, és befektetők költségvetéséből finanszírozna, hiszen, ha őszinték akarunk lenne, az idei évben felejthető teljesítményt láthattunk tőle.

A Ducati gyári ülését elveszítő Alvaro Bautista nagy meglepetésre készül, és bár a teszten finoman kezdett, úgy véli, új csapatával, a Barni Racinggel csodákra lehet képes. Ezt próbálta meg alátámasztani azon kijelentésével is, mely szerint Jorge Martin is egy szatellit csapattal lett világbajnok 2024-ben a MotoGP-ben.

Nicolo Bulega hétvégi MotoGP-s kitérője pedig jól mutatja a Superbike világbajnokság színvonalát, és bár más stílust követelnek meg a GP motorok, látszik, hogy némi gyakorlással egészen vállalható teljesítményre is képesek a Superbike-osok. Bár Bulega azon megnyilvánulása talán szükségtelen volt, amelyben azt firtatta, hogy a Superbike vb sokkal jobb felkészítő iskola lenne a leendő MotoGP versenyzők számára, mint akár a Moto3-as, vagy a Moto2-es kategória.