Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Soha többé nem kell láncot fújni?


Mi a motorkerékpár leggusztustalanabb alkatrésze? Na, mi? Persze, hogy a lánc. Nem elég, hogy retkes, olajos, ráadásul folyamatosan foglalkozni kell vele. Rendszeres időközönként be kell fújni láncspray-vel, és időnként tisztítani is illene, amire a belefeccölt időn felül alkalmanként egy halom tisztítószer, valamint egy régi póló is rámegy, amivel letörölgeted a dzsuvát. A méregdrága láncspray vásárlásáról, hurcolásáról és szétfröcskölt maradékának letisztításáról a felniről és egyéb helyekről már ne is beszéljünk. Vannak ugyan, akik elegánsan felülemelkednek a lánccal való törődés problematikáján, ők sűrűbb lánc- és lánckerékcserével adóznak lustaságukért cserébe.

De miért használunk még mindig láncot?

A meghajtólánc olcsó és hatékony módszer a motor erejének a hátsó kerékre juttatására. A kardánhajtás sokkal nehezebb és bonyolultabb megoldás, nagyobb veszteséggel dolgozik és – ugyan minimálisan – de az irányítást is befolyásolja. Nem véletlenül használnak sportmotorokon továbbra is láncot, a kardánt meghagyták az eleve nehéz és kevésbé kihegyezett túramotoroknak. Igen ám, de a szabadon futó lánc karbantartása folyamatos macera. Utólagosan felszerelt automata láncolajozóval többé-kevésbé biztosítható a menet közbeni folyamatos kenés, de az egyrészt nem túl környezetbarát, másrészt a tisztítást ugyanúgy el kell végezni. A végső megoldást egy olyan lánc jelenthetné, amelyik nem igényel kenőanyag utánpótlást.



És íme, itt van a világ első gondozásmentes lánca!

Nem fikció! Olyannyira valóság, hogy egyes BMW motorokhoz már gyári extraként lehet rendelni. A marketinganyag ígérete szerint örökre elfelejthetjük az olajozás-tisztítás-állítás maceráját. Jól hangzik, nem igaz? Utánajárva a dolognak, semmi forradalmi újítás nincs benne, ami miatt ne lehetett volna már eddig is feltalálni a gondozásmentes láncot. Ugyanolyan formájú láncszemekből, csapokból, görgőkből és tömítésekből áll, mint egy hagyományos lánc, egyedül az anyaghasználatban van némi különbség. A görgők ugyanis ipari gyémánt bevonattal lettek ellátva, amitől kisebb lett a súrlódásuk. Speciális kenőanyagot használnak hozzá, ami ebben az esetében grafit, és ugyanúgy gumigyűrűk tartják a megfelelő helyeken, ahogy azt már megszoktuk. A grafit és az ipai gyémánt használata az újítás, ezek váltják ki a láncspray-t vagy a kenőolajat.

Az O és X gyűrűkről

A modern meghajtóláncok hosszú élettartamához elengedhetetlen a megfelelő kenés. Az egyes láncszemeket összekötő csapokhoz, a súrlódás csökkentése érekében gyárilag kenőanyagot juttatnak, ami, ha már ott van, jó lenne, ha ott is maradna. Ezt tömítések, kis gumigyűrűk hivatottak biztosítani. A legáltalánosabb az O-gyűrű, vagyis az, amelyik kettévágva kerek vagy ovális profilú. Masszív, erős cucc, de elég nagy a súrlódása. Ugyan, mint számít, hogy egy aprócska gumigyűrű mekkora felületen érintkezik egy fikarcnyi láncszemmel? Sokat. Egy átlagos láncban legalább 110 csap van, csaponként 2 db tömítőgyűrűvel. Minden gyűrű mindkét oldalán hozzáér a láncszemekhez, így összesen 440 db érintkezési felület van, ami már – ha nem is jelentős, de – mérhető veszteséget okoz. Ezért találták ki az X (és egyéb speciális R, U, W, Z) profilú gumigyűrűket. Ezek több ponton, de sokkal kisebb felületen érintkeznek a fémmel, így kisebb lesz az ellenállásuk, emellett biztosabban zárják ki a szennyeződést és a vizet, valamint tartják odabent a kenőanyagot. A kisebb súrlódású lánc könnyebben gördül, így egy 200 lóerős motornál akár egy egész lóerővel több juthat el a hátsó kerékre.



Valóban gondozásmentes lenne?

A speciális lánc gyártója az olasz Regina, egyike a jó öreg, bevált motorlánc forgalmazóknak. Náluk található HPE (High Performance Endurance) néven ez a termék, most már szinte minden nagymotorhoz elérhető méretben. Az ára borsos, nagyjából másfél-kétszer annyiba kerül, mint egy vele megegyező erősségű, hagyományos alkatrész, elméletben ugyanakkora élettartam mellett. A leírást böngészve azonban megakadt a szemem a lánc ápolására vonatkozó előíráson.
„A funkció és az esztétika garantálása érdekében kérjük, kövessen 3 egyszerű szabályt!
Tisztítsa meg és kenje újra a láncot:
- motormosás után
- nedves, sós vagy poros körülményekben történt utazás után
- mielőtt a motorkerékpárt a szezon végén eltárolja
Évente egyszer zsírozza újra a láncot és 3000 km-enként ellenőrizze a feszességét!”
Szóval mégsem teljesen gondozásmentes (ahogy a kardánhajtásnak is szüksége van időnként szervizelésre), maximum nem napi szintű pepecselést igényel, hanem időszakos karbantartást. Ami a különleges körülményeket illeti: egy kiadós tengerparti fövenyen vagy sáros, homokos terepen való csapatás után amúgy is megérdemel a motor egy alapos kozmetikázást, amibe beleférhet a lánc újrakenése is. Sajnos a leírásból nem derül ki, hogy milyen speciális kenőanyagot kéne használni hozzá.
Még kevés róla a tapasztalat, de a neten találtam egy külföldi tesztet, amiben a motoros halálosan komolyan vette, hogy innentől nem kell gondoskodnia a láncról, és kemény nyúzópróbának tette ki. A végeredmény az lett, hogy 20 000 km után a tömítőgyűrűk kiszáradtak, megsérültek, a kenőanyag meglógott, az alkatrészek korrodálódtak, megkoptak és a lánc megnyúlt. Szóval a gondozásmentes lánc fantasztikus ötlet, de még nem tökéletes. Nyilvánvaló, ha nem lenne drágább, mint a hagyományos, kérdés nélkül mindenki ilyet venne, így viszont várni kell egy kicsit, amíg megszűnik az újdonság varázsa, más gyártók is átveszik a technológiát és a lánc ára normalizálódik. Azután szabad az út a gondozásmentes (valójában kevesebb gondozást igénylő) láncok előtt.



Jó lenne, ha létezne valóban gondozásmentes lánc?