Kosaram

.. betöltés ..

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Semmi különös, csak egy jó robogó


írta: Somorjai István

NIU FQi 500 teszt

Beugrottam kedvenc NIU kereskedőmhöz, hogy elvigyek tőle egy újdonságot tesztelésre. Elsősorban az a típus érdekelt, amelyik nem a márkára annyira jellemző egyedi formát kapta, hanem valami teljesen hagyományosat. Ezért nem a csúcsmodellt, hanem "csak" az FQi 500-at vittem el. Ránézésre nagyon jópofa, divatos formatervű kis járgány, akármelyik olasz márka terméke lehetne. Élek, tagolt formák jellemzik, a ledes menetfény széles mosolyt rajzol a robogó "arcára". Az idomok alatt – az elektromos hajtást leszámítva – nincsen semmi high tech, az acélvázhoz hagyományos teleszkópvilla és egyszerű zártszelvény lengőkar csatlakozik. Miért is kéne ezeknél jobb? Ez nem versenymotor. Funkciójuknak tökéletesen megfelelnek egy százzal menő robogón, a szem pedig jóllakik a lengővilla dizájnos műanyag burkolatával.

A műszerfal quartz kijelzős, csak kettővel több gomb figyel a kormányon található kapcsoló konzolokon, mint amit más, egyszerű robogókon megszoktam. Az egyik a teljesítményszint beállítására való plusz-mínusz kapcsoló, a másik a tempomaté. Városi robogóba tempomat? Igen. Előfordul ugyanis, hogy néha jobb kézzel is szeretnéd elengedni a kormányt, de a gyorshajtás elkerülésében is jó szolgálatot tesz. Mivel az elektromos motor gyorsulása teljesen lineáris, némán és rezgésektől mentesen működik, csak a kilométerórából tudod megállapítani, nem hajtasz-e gyorsan. A tempomat leveszi a válladról a folytonos műszernézegetés terhét. Amikor eléred a megengedett sebességet, megnyomod a gombot és nem szaladsz bele egy traffipaxba. Egyébként a műszerfal alatt egy vékony világító csík is segít belőni a tempót. Színe zöldtől a kéken át a liláig változik a sebességtől függően. Jópofa funkció, viszont ehhez is le kell nézni.



Rajta ülve az FQi olyan, mint bármely más robogó. Taposója sem vastagabb, mivel az akkumulátorok az ülés alá kerültek. Éppen emiatt sajnos nem sok minden fér az ülés alatti csomagtartóba. Leginkább a töltő és még egy-két apróság. Bukósisak? Esélytelen. Ha mindenképpen ezzel szeretnéd intézni a bevásárlást, szükséged lesz egy hátsó dobozra, amit viszont nem lesz nehéz felszerelni a gyári csomagtartóra.
A két nagy akksi ellenére a NIU egyáltalán nem nehezebb vagy nagyobb, mint más hasonló, A1 kategóriás benzines robogók. Sőt, olyan mintha tervezésénél apróbb termetű emberekre is gondoltak volna. A 760 mm magas ülésről gyakorlatilag bárkinek biztonsággal leér a lába, viszont a meredek első trepnire én csak úgy tudtam sportosan betámasztani a lábaimat, ha félig hátracsúsztam a hátsó ülésre. Még szerencse, hogy a puha nyeregben ez kényelmesen kivitelezhető.
A rugózás szintén vajpuha. Ez esetünkben nem jelent hátrányt, sokkal inkább előnyt. Évek óta nem mentem olyan kétkerekűvel, amelyiket ennyire hidegen hagy az útminőség. Nem kell folyamatosan figyelni és kerülgetni a kátyúkat és repedéseket az úton, a kis NIU átgázol mindenen anélkül, hogy szétverné a csuklót vagy a gerincet. Érdekes, de a puha rugózás egyáltalán nem megy a stabilitás rovására. Tökéletes egyenesfutás mellett az FQi-val kifejezetten sportosan lehet kanyarodni, amiben szerepe van a viszonylag nagy, 14 colos kerekeknek és az alacsony súlypontnak egyaránt.

De a legjobb még csak most következik! Az FQi 500 úgy gyorsul, mint az állat. Nem állítom, hogy nem mentem még gyorsabb járgánnyal, de azok rendszerint nagymotorok voltak. Ilyen kistestű, ártatlan kinézetű jószágról a fene se gondolja, hogy így lő ki egy lámpától. Városi körülmények között erősebbre nincs is szükség, a vele azonos kategóriájú (A1) 125 cm3-es robogókat állva hagyja. Én rendszerint a három közül a középső teljesítményfokozatban használtam. Olyankor 65-re lekorlátozza a sebességet. Ez az a tempó, aminél még pont nem villan el egy traffipax ott, ahol 50 km/h a megengedett sebesség. Amikor a Váci vagy a Szentendrei út 70-es szakaszaira értem, menet közben nyomtam rá a magasabb fokozatot. Olyankor úgy lódul meg a gép, mint amit hátba löktek. A végsebesség száz fölött van egy kicsivel, úgyhogy autópályán kívül bármilyen városon kívüli úton is vidáman el lehet evickélni vele.



Elektromosoknál fontos kérdés a hatótáv. Papíron 100 km-t adnak meg, az nálam, az én mentalitásommal máris csak 90. Az akkumulátor védelmében a NIU az utolsó amperek kisajtolásánál visszaveszi a teljesítményt, emiatt sem érdemes teljesen lemeríteni. Ebben a kategóriában nem általános, hogy a robogót utcai gyorstöltőre lehessen dugni, ahogy az FQi-t sem lehet. Sima konnektorról kell "megtankolni", a teljes feltöltés percek vagy negyedórák helyett órákban mérhető. 20-ról 80%-ra három óra alatt megy fel az akku kapacitása, ami 0-ról 100-ra akár 5-6 óra is lehet! Azt mondom, hogy aki egyhuzamban 80 km-nél többet szeretne robogózni, ne ilyet vegyen. Én viszont bőven beleférek ebbe a hatótávkeretbe. El sem tudom képzelni, miért robogóznék ennél többet egyhuzamban egy városban. Hacsak nem lennék ételfutár. De talán még azok sem mennek 60 km-nél többet egy nap. Cserébe, aki elektromos robogóval jár, olyan olcsón közlekedik, hogy nem is érdemes számolgatnia a fogyasztást.

Most jöjjenek azok a dolgok, amikben egyértelműen többet tud, mint bármelyik benzines robogó. Minden NIU egyben egy elektromos kütyü is, ami folyamatosan használja az internetet és a globális műholdakat saját GSM és GPS modulján keresztül. De ez neked nem kerül semmibe. Jobban mondva benne van a vételárban. Amikor megveszel egy NIU-t, egy applikációval összekapcsolod a telefonoddal és innentől kezdve egy csomó információval kényeztet. Nem kell a robogó közelében lenned, hogy lásd, mennyi szufla van az akkukban, elég, ha otthon, a kanapén rápillantasz a telefonodra, és láthatod. A kicsike rögtön üzenetet küld neked, ha valaki piszkálja az utcán, és azt is mutatja, hová viszik, ha mégis sikerülne ellopni. Naplót vezet minden megtett útról, amit egy térképen vissza lehet nézni. Folyamatosan figyelemmel kíséri saját műszaki állapotát, és figyelmeztet, ha valami rendellenességet tapasztal. Szükség esetén a legközelebbi hozzáértő szervizt is segít megtalálni.
Mivel műszaki gondom nem akadt (ez sokkal kevésbé jellemző az elektromos motorokra, mint a benzinesekre), a műholdas nyomkövetésnek leginkább az index automatikus kikapcsolásánál vettem hasznát. Vagyunk egy páran, akik kanyar után néha bekapcsolva felejtjük az indexet. Ez a robogó viszont van annyira okos, hogy a térképről megállapítja, ha már bekanyarodtál, és visszaveszi az irányjelzőt. Like.



A NIU FQi 500 tehát nagyszerűen szerepelt. Előnyei között érdemes kiemelni dinamikus gyorsulását, illetve komfortos és stabil futóművét. Hátrányként a túl kicsi ülés alatti tárolót említhetném. Illetve még valami. A kereskedésben még jó ötletnek tűnt kiválasztani ezt, a többi NIU-tól merőben eltérő külsejű robogót. Kint a városban viszont ez megfordult. A benzines robogók között ez is csak "tizenkettő egy tucat" forma. Sokkal jobb lett volna, ha a márkára jellemző, különleges egyénisége van. Ha már messziről látszik rajta, hogy ez egy NIU. A robogók Teslája.

NIU FQi 500 műszaki adatok

Motor: elektromos
Akkumulátor: 2 x 28 Ah
Max teljesítmény: 6400 W
Ülésmagasság: 760 mm
Gumiméret: 90/80-14, 100/80-14
Önsúly: 127 kg

Forgalmazó/tesztlehetőség:
Adves.Moto
Cím: 1152 Bp, Mátyás u. 5.
Telefonszám: 06 20 444 1133