Ryde a bajnok, véget ért a BSB
Ryde a bajnok, véget ért a BSB
írta: Guld Péter
Véget ért a brit Superbike bajnokság 2025-ös szezonja, amely a Brands Hatch-i zárófutamra különösebb meglepetést már nem tartogatott. A bajnokságot végül a szezon második felében jobban hajrázó Kyle Ryde nyerte. Ő az első versenyző 2017 óta, aki meg tudta védeni a címét a nemzeti bajnokságban.
Bár klassz, és izgalmas versenyeket láthattunk az elmúlt hétvégén, az utóbbi években ettől sokkal jobba el voltunk kényeztetve, mert legtöbbször csak a vasárnapi utolsó futamon dőlt el a cím sorsa, és ott is gyakran csak néhány pont volt a különbség az első, valamint második helyezett között. Elég felidéznünk a tavalyi Bridewell – Ryde összecsapást, amit sokan az évszázad motorversenyének hívtak.

Ahogy arról már korábban is írtunk, a szezont a Superbike világbajnokságról visszatérő Bradley Ray kezdte jobban, sőt, lehengerlő teljesítményt nyújtott az év első felében, de nyár idusán többször hibázott, és koncentrációt vesztett, Ryde pedig kihasználta ezt. Többen úgy vélték, Ray botladozása leginkább amiatt történt, mert elveszítette a fókuszt, amikor úgy tűnt, visszatérhet a világbajnokságra egy gyári BMW nyergében. Amire azonban mégiscsak a maradás mellett döntöttek menedzserével, Shakey Byrne-nel, késő volt. Ray egyébként jelenlegi csapatával hosszabbított, így jövőre is a Raceways Yamaha színeiben láthatjuk.
A regnáló, címét megvédő bajnok, Kyle Ryde is szerződést hosszabbított a Nitrous Racing-gel, amely azért is jelentős, mert a szezon előtt röviddel még úgy tűnt, hogy ülés nélkül marad, amikor csapata csődöt jelentett 2025 tavaszán. Ide szállt be egy jelentősebb összeggel főszponzorként a Nitrous, aki nemrég átvette a csapatot is, így jelenleg már tulajdonosként üzemeltetik tovább. Fontos változás lesz még az alakulat életében, hogy Ducatira cserélik a Yamahát, így jövőre már a teljesen új V4R-rel állnak rajthoz. Lényeges döntés ez azért is, mert a hozzájuk szezon közben igazoló Glenn Irwin egy tapasztalt Ducati versenyzőnek számít, és többször is bajnokesélyes volt a márkával.

Így az ő szempontjából ez egy fontos bejelentés, amely új reményt adhat neki, hogy beteljesüljön végre az álma, amit egy BSB cím jelentene.
Sokan egyébként a bajnoki cím titkos favoritjaként kezelik Leon Haslam-et is, aki marad a Moto Rapido csapat Ducatiján, így szintén egy vadonatúj V4R-rel próbálja meg a lehetetlent. Írom ezt azért, mert a legtöbben mégis arra a Scott Reddingre kötnének fogadást, akit bár hírbe hoztak a gyári Honda alakulatával, úgy döntött, mégis marad a PBM Ducatinál, és egykori sikerei helyszínén próbálja meg ismét megszerezni a bajnoki címet 2019 után.

Redding hétvégi teljesítménye is egészen bámulatos volt. Leszámítva a harmadik, esős versenyt, mind az első főfutamot, mind a sprintet megnyerte, amellyel kicsit talán még önmagát is meglepte. A szakmát azonban mindenképp. Sokan leírták már az angol fenegyereket, és a Superbike világbajnokságon tapasztalt ámokfutása, valami megtelt panaszkönyvei rossz fényt vetettek versenyzői pályafutására, de úgy tűnik, hogy az Egyesült Királyságban végre ismét megtalálta önmagát. Ennek legfőbb oka továbbra is az lehet, hogy Redding alkata, valamint súlya miatt jobban tud érvényesülni a brit szabályrendszerben, ahol a Superbike kategóriában tiltott az elektronika.
A győzelmet a néhai Paul Bird gyermekei könnyes szemmel követték, és jelen pillanatban minden bizonnyal úgy érzik, jó vásárt csináltak Redding ismételt leigazolásával.

Akad viszont még egy versenyző, aki jókora talányt jelenthet a szakma számára. Ő pedig Ryan Vickers. A britek feltörekvő tehetsége az idén még ugyan a Superbike világbajnokságon próbálta ki magát az olasz Motocorsa alakulatban, és Ray tavalyi szereplésével ellentétben egész szépen fejlődött, és érződött, hogy hosszútávon lehet benne potenciál. Érvényes szerződése is volt a csapattal 2026-ra, azonban menedzsere, a sokat látott egykori versenyző, Roger Burnett néhány hete érzékeltette, védence valószínűleg nem marad a világbajnokságon. Ennek oka minden bizonnyal az volt, hogy Burnett állítása szerint a Motocrosának anyagi nehézségei adódtak, mert elszámolták a büdzsét, ezért 400.000 eurót kértek Vickerstől abban az esetben, ha jövőre is a csapatban maradna. Azért is volt ez nonszensz, mert a szerződésben ilyen kritérium nem szerepelt, az abban meghatározott összeget előre kifizették. Burnett pedig joggal úgy gondolta, hogy az újabb befizetés esetén sem tudta volna garantálni a csapat, hogy versenyzőre jövőre jobb csomaggal vághat neki a szezonnak. Így amolyan vészmegoldásként bevetette elképesztően gazdag kapcsolati hálóját, amelynek eredménye lehetett a Honda UK-val kötött megállapodást, mely szerint Vickers 2026-ban bár ismét a BSB-ben, mégis egy gyári HRC szerződéssel a zsebében állhat rajthoz a futamokon, amellyel hosszútávon minden bizonnyal jól járt. Cserébe a Motocorsa természetesen azonnal elengedte, így a Superbike világbajnokság hétvégi záróversenye után már HRC színekben tesztelt a britek gyári csapatának. Az alakulat másik versenyzője továbbra is Tommy Bridewell lesz, míg Glenn Irwin fivérétől, Andrew-tól elbúcsúzott a japán gyártó.