A régi időkben, amikor még főleg kétütemű MZ-k és Jawák szaladgáltak az utakon, a motorosnak szüksége volt minimális szerelési tudásra, ha nem akart sokszor és sokat dekkolni az út szélén. Képesnek kellett lenni egyszerű szerszámokkal szétszedni és kitisztítani egy porlasztót, kicserélni egy gyújtógyertyát vagy elhárítani valami elektromos problémát. Mindig kéznél volt a villáskulcs és a csavarhúzó, ellentétben például a gerincvédővel, amiről azt sem tudták, mi fán terem.
Ha most új motort vásárolsz, az első párezer kilométeren gyakorlatilag semmi dolgod nem lesz vele a motorozáson kívül. Az első, amivel kicsit is összekoszolhatod a kezed, az a láncspray lesz (hacsak nem kardános a meghajtás). Néhány kötelező olajcseréig komolyabb javítanivalóval nem fogsz találkozni, a szervizben fognak megcsinálni mindent, Te csak élvezed a motorozást!
A szerelősdi onnantól kezdődik, amikor már kicsit használtabb motorod van. A különböző kopó alkatrészek nem egyszerre fognak elfogyni. Ha van egy kis műszaki vénád, nem szaladgálsz minden héten a szervizbe, hogy hol ezt cseréljék ki, hol azt. Vegyük sorra azokat a dolgokat, amiket otthon vagy éppen egy hosszú túra kellős közepén saját magadnak is meg tudsz csinálni.
Tükrök, kezelőszervek beállítása
Ahogy az autódban az ülést, úgy tudod saját magadhoz állítani a tükröket, a kormányt, a fék- és kuplungkar, valamint a fékpedál állásszögét. Némelyik motoron a karok távolsága, a nyereg magassága és a plexi is állítható. Ezek azok, amikkel tényleg ne rohanj szervizbe, mert a leghétköznapibb szerszámokkal (valamit akár puszta kézzel is) meg tudsz csinálni.
Izzók cseréje
Mondanám, hogy ennél egyszerűbb feladat nincs is, de némelyik motornál egy csomó burkolatot le kell bontani, hogy hozzáférj a fényszóróhoz, ráadásul egy nőgyógyász kézügyességére van szükséged, hogy a régi izzót ki, az újat pedig be tudd varázsolni a helyére. Mindenesetre nagy bajt nem tudsz okozni vele, ha magad próbálod megoldani. A legnagyobb veszély, hogy elhagysz egy csavart, eltörsz néhány apró műanyagot és megsebzed a kezed. Esetleg idegbajt kapsz…
Láncfeszesség állítás
Valószínűleg már közelebbről megismerkedtél a lánccal, amikor láncspray-vel befújtad (ne adj’ Isten még le is tisztítottad). Amikor észreveszed, hogy nagyon laza, lóg, ideje állítani rajta. Az állítás menete: hátsó tengely fellazít, feszesség csavarral vagy excenterrel beállít, tengely meghúz. Utána ellenőriz, anyázik, újrakezd, korrigál, kész is. Utcai motornál a lánc normál lógásának 2-3 cm között kell lennie a lengővilla alatt, középen. Most jön a trükk! A kereket többször odébb forgatva meg kell győződni róla, hogy mindenhol egyforma mértékű a lógás. Amikor néhol lazább, néhol feszesebb eredményt kapsz, akkor úgynevezett „szakaszosan nyúlt” láncról beszélünk, ami megérett a cserére.
Bowden holtjáték beállítás
Ahogy a mechanikus alkatrészek kopnak össze, időnként szükség lehet a bowdenek utánállítására. Nem emel ki a kuplung? Idegesítően nagy a gázkar holtjátéka? Ezeket villáskulccsal vagy szerszám nélkül, kézzel tekerhető csavarokkal látták el. Csak az nem tud rajtuk állítani, aki nem is sejti, hogy létezik ilyen lehetőség. Kérdezd meg a szerelődet vagy egy tapasztaltabb haverodat, hogyan és mit kell csinálni velük és legközelebb már Te is tudni fogod.
Elszakadt bowden cseréje
Tipikus váratlan hiba, hiszen ha tudnád, hogy el fog szakadni, már rég kicserélted volna. Szakadt gáz- vagy kuplungbowdennel nehéz elevickélni a következő szervizig, ahhoz viszont túl piti hiba, hogy trélerrel vitesd el a motort. Legyen nálad bowdenjavító készlet, azzal ideig-óráig működőképessé tudod tenni a motort, és amikor megvan az új alkatrész, jöhet a csere. Semmi más dolgod nincs, mint a régi helyére berakni az újat és a két végét beakasztani a helyére. A megfelelő helyen való elvezetéshez használhatod a régi bowden házát. Összeszigszalagozod a végét az új alkatrész elejével és az egészet áthúzod a bilincseken, lyukakon, réseken. Na, azért ez sem olyan egyszerű, mint ahogy ide le van írva, néha sok mindent le kell bontani a motorról (pl. tankot, légszűrőt), de a vége tuti sikerélmény és dicsőség…, meg egy működőképes motor.
Fékbetét csere
Nem lehet senkit nyugodt szívvel arra bíztatni, hogy nyúljon hozzá motorja biztonsági berendezéséhez, ha nem ért hozzá. Egy rosszul összerakott fék életveszélyes lehet! Mégis, ha van hozzá némi érzéked, elővigyázatos vagy és mindent többször leellenőrzöl, nem fogsz zűrt csinálni. A megfelelő alkatrész kiválasztásánál nyugodtan hagyatkozhatsz a kereskedő alkatrész katalógusára. Amint megvannak az új betétek, mehet a szerelés. Mint minden szétszedésnél, itt is jól jön, ha lépésenként lefényképezed a folyamatot. Amikor elakadsz az összerakásnál, csak visszapörgeted a képeket és mindennek meglesz a helye. Arra ügyelj, hogy amíg szét van szedve a féknyereg, véletlenül se pumpáld a pedált vagy a kart, mert úgy szétugorhat minden, hogy csak a szervizben rakják össze! Az alapos munkához hozzátartozik, hogy mielőtt a dugattyúkat visszanyomod a nyeregbe, helyet csinálva az új, vastagabb betéteknek, kifújod a port és mindent letisztítasz féktisztító spray-vel. Összerakás után fel kell pumpálni a féket, aztán próba álló helyzetben, ellenőrzés, próba tologatva, majd kis tempónál, újra ellenőrzés. Ha minden rendben van, elkészültnek tekintheted a műveletet.
Gumidefekt javítása
Sok kellemetlenségtől kíméled meg magad, ha fel vagy készülve gumidefekt elhárítására. Tényleg csak annyi a dolgod, hogy tartasz magadnál (vagy a csapatod egyik tagja tart magánál) egy „kukacos” gumijavító készletet. Aztán, amikor váratlanul egy szöget találsz az egyre laposabb kerekedben, előkapod a hardvert és idegből befoltozod a gumit. Még sosem csináltál ilyet? Sebaj. Van hozzá használati utasítás, de akár megnézhetsz egy pár perces Youtube videót is, ahol megmutatják élesben, hogy működik a dolog. Menni fog.
Kötelező és hasznos kellékek szereléshez
Szerszámkészlet. Egy közepes minőségű, akár aldis cucc elég lehet, de nem árt, ha megvan a motor saját, gyári szerszámkészlete is. Lehetnek benne speciális szerszámok, vagy például a hátsó tengely kilazításához szükséges nagyméretű kulcs, ami nincs minden készletben.
Kis dobozka. Akár a láncspray-s flakon kupakja is megfelel apró csavarok, alátétek tárolására, amíg minden szét van szerelve. Így nem gurulnak el, és a végén láthatod, hány alkatrészt hagytál ki, ami miatt szedhetsz szét újra mindent.
Szerelő kesztyű. Csak akkor kell, ha nem szeretnéd összekenni magad. Nagy könnyebbséget jelent, hogy leveheted, amikor éppen szerelés közben hívnak fel vagy kezd folyni az orrod.
Kenő- és tisztítószerek. WD-40, féktisztító spray, gépzsír, láncspray, ilyenek.
Rongy. Bármelyik régi, kidobásra ítélt pólód megteszi tisztító rongynak. A lényeg, hogy ne legyen rajta gomb, mert azzal még a végén megkarcolsz valamit.
Látható, egy csomó dolog van a motoron, amit Te magad is meg tudsz oldani. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindent meg kell csinálnod házilag, különben senkiházi vagy, ha másra bízod. Ha úgy látod jónak, hogy biztonságosabb, kockázatmentesebb, kényelmesebb mással elvégeztetni a piszkos munkát, tedd azt. Az önbizalom és a lelkesedés nem pótolja a szakértelmet és a kézügyességet!
Te milyen szerelésekbe szoktál belebonyolódni és mi az, amit már biztosan profi szerelőre bízol?