NIU MQI GT EVO elektromos robogó teszt
NIU MQI GT EVO elektromos robogó teszt
Amikor az eggyel korábbi NIU csúcsmodell hozzám került, pozitív tapasztalataim voltak vele (
itt megnézheted a róla készült videót). A „régi” NQI GTS egy feltörekvő gyártó abszolút használható, kiforrott technikájú terméke, ami már csak hajszálnyira volt attól, hogy eloszlassa az elektromos mobilitásról alkotott kétségeinket. Még egy kicsit több kraft kellet volna bele, jobb futómű, némi rácfelvarrás és többé nincs kérdés: az elektromos robogók a legjobb városi közlekedési eszközök. Eljött a következő szint, megérkezett a legújabb, 2022-es modell, az MQI GT EVO. Aki csak ráült, mindenki fülig érő szájjal szállt le róla, és lelkendezett, hogy ez a robogó „nagyon megy”. Elég lenne ennyi a sikerhez? Lelövöm a poént: nem. A NIU kihagyta a ziccert, hogy megcsinálja a tökéletes elektromos robogót. Az EVO jó lett, de nem elég jó ahhoz, hogy porig alázza a benzines SH-k, PCX-ek és Xmax-ok által uralt 125-ös kategóriát. Pedig megtehette volna…
A NIU-nál annak idején teljesen tiszta lappal indítottak, amikor a formatervet kitalálták. Robogóik nagyon egyszerű, letisztult formájúak, egy darab karika lámpával középen. Hogy szépnek találod-e vagy sem, egyéni ízlés kérdése, mindenesetre az biztos, hogy egy NIU semmi más robogóval nem téveszthető össze. Az MQI idomai egy fokkal cizelláltabbak, mint az NQI sorozaté, több rajtuk a törés, a hajlat és az él, mégis megmaradt a jellegzetes formavilág. Az ülés alá bekerült két fehér extra ledcsík, ugyanakkor az első indexeket ennél sem integrálták az idomzatba, maradtak kis fém konzolokon.
Jó kiállású, méretes robogóról van szó, ami a helykínálatban is tetten érhető. A vezető térdének bőven van hely, a hosszú ülésén két személy simán elfér úgy, hogy egyiküknek sem kell kuporognia. Mivel azonban az ülés elég széles, alacsonyabb embereknek nehéz lehet a biztos talajfogás. De nem lehetetlen! A nyeregben előrecsúszva, a keskenyebb részen nem kell akkorát terpeszteni, így elérhetővé válik lábbal a föld. Az EVO színes, látványos és informatív műszerfalat kapott. Kedvenc részletem a kijelző közepén megjelenő "EKG görbe", amivel az elmúlt kilométerek energia-felhasználását követhetjük nyomon. Mivel az ülés alatti tárolót teljesen kitölti a két akkumulátor, szinte kötelező extra hátulra egy jó GIVI top case.
Az EVO legfőbb ütőkártyája a puszta ereje. A korábbi 3100 Wattos agymotort 5000 Wattosra cserélték, így a végsebesség 70-ről 100-ra nőtt (teljesen feltöltött akksival megy 110 felett is), a gyorsulása pedig egészen magával ragadó. Nehéz pontosan leírni, milyen egy benzines robogóhoz képest, mert teljesen más az érzés: nincs hang, se ideális fordulatszám, se rezgések, csak egyenletes tolás. A középső (Dynamic) módban is a fürgébb járművek közé tartozik városi körülmények között, Sport módban viszont egy rakéta! Nem egy nagymotorosnak okoztam meglepetést lámpától rajtolva a hangtalan villanyrobogóval.
Minden NIU-ban van GPS és GSM modul. A riasztón, a nyomkövetőn, és kanyar utáni index-kikapcsoláson felül a jármű ezeket használja arra, hogy folyamatosan kommunikáljon egy központi szerverrel és elküldje robogózási szokásainkat. Az összes robogó rengeteg adatából nyert statisztika segít a mérnököknek abban, milyen irányba kell fejleszteniük. Bár a felhasználók – elmondásuk szerint – a hatótáv miatt paráznak, valójában a nagy többség alig megy pár 10 km-t naponta. Éppen ezért felesleges „spórolni” az akkumulátorral, legyen inkább gyors az a robogó! A hatótáv 75 km nyélgázon, a teljesen lemerült akkumulátorokat négy óra alatt lehet feltölteni konnektorból a saját hálózati töltőjével. Természetesen az EVO-ban is vannak „csökkentett üzemmódok” (Eco-ban 45, Dynamic-ban 75-tel megy, cserébe hosszabb távon), de szerintem senki sem azért veszi meg a cég legerősebb, legdrágább csúcstermékét, hogy utána egész nap 45-tel szívassa magát.
Az előző generáció kemény futóművéhez képest az EVO rugózása némileg komfortosabb lett. A sportos vezetési élmény megmaradt, viszont jobban kivasalja az úthibákat. Ami érdekes, hogy az MQI-ra kellemetlen kormányszitálás jellemző. Magát a vezetést nem befolyásolja, viszont egyetlen pillanatra sem szabad mindkét kezet levenni a kormányról, mert rögtön megvadul. Pedig jó lett volna bekapcsolt tempomat mellett például megigazítani a kesztyűmet, de nem tehettem, mert abban a pillanatban, ahogy elengedtem, a kormány rögtön csapkodásba kezdett. Találkoztunk már hasonlóval más robogóknál, sőt, nagymotoroknál is, mindenesetre e tulajdonsága miatt nem emlegethetjük a kategória legjobb robogói között.
Személy szerint nagyon drukkoltam a NIU márkának, hogy megmutassa a világnak, milyen jók az elektromos robogók. Tettek is egy lépést a jó irányba: az MQI GT EVO meghajtása a megnövelt teljesítménnyel zseniális lett. Ugyanakkor a mechanikus részeknél nem sikerült maradandót alkotniuk, nálam csak közepes osztályzatot érdemelnek. Az átlag így is jó, de az igazán nagy áttörésre egyelőre várni kell. Talán a következő modell vázgeometriában és futóműben is beéri a legjobbakat és akkor megnézhetik magukat azok a gyártók, akik az egyre dráguló benzinnel képzelik el a városi robogózást.
Forgalmazó/tesztlehetőség:
Adves.Moto
Cím: 1152 Bp, Mátyás u. 5.
Telefonszám: 06 20 444 1133