Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Ne így legyél már világbajnok!

A hétvégén rajtol a MotoGP 2018-as szezonja. A SHOX 20. születésnapjához közeledve visszagondoltam, milyen érdekes események történtek 20 évvel ezelőtt a gyorsasági motoros világbajnokságon. Emlékszem, minden második hétvégén ott ültünk a TV előtt, ment az Eurosport és mi szurkoltunk. Elsősorban Rossinak, mert amikor ő győzött, a haverjaival mindenféle őrültségeket csináltak.


Moto GP

A 98-as esztendő a szokásosnál kevesebb izgalmat hozott az 500 cm3-es géposztályban (Ez volt akkor a csúcskategória). Mick Doohan 8 futamgyőzelemmel megszerezte egyhuzamban ötödik világbajnoki címét. Ráadásul mindezt úgy, hogy 92-ben súlyos balesete volt, ami miatt majdnem amputálni kellett a jobb lábát. Ha nincs Costa doktor, a GP hivatalos orvosa, aki ragaszkodott a reménytelen műtéthez, az ausztrál nem lett volna soha világbajnok, sőt, még járni se tudna rendesen. Így is a bal hüvelykujjához kellett kivezetni egy kart, hogy tudja használni a hátsó féket.


Az év egyik leglátványosabb mozzanata Max Biaggi nevéhez fűződik. A négyszeres 250-es világbajnok 2 futamgyőzelmet is szerzett élete első királykategóriás idényében, ezzel az év újonca lett. Mad Max vakmerően motorozott és bátran tekerte ütközésig a gázt, élvezte az 500-as kétütemű féktelen erejét. Aztán egyszer majdnem ráfaragott! Brnóban elsőként ért célba, örömében egykerékre állította a Hondát, de úgy, hogy majdnem hátraszaltó lett belőle. Szép lett volna, ha seggen csúszik be a célba. Az eset után alaposan visszavett az arcából.




250 cm3

Mindenki nagy kedvence Valentino Rossi még éppen csak egyszeres világbajnok volt, az előző szezonban szerezte meg a 125-ös kategória első helyét. A 98-as évben már 250 cm3-ben ment, kezdeti botladozási után a végére egészen jól magára talált. Év közbeni holland nagydíjgyőzelme mellett az utolsó négy futamot csont nélkül megnyerte. A versenypálya mégsem az ő nevétől volt hangos.





Az idény utolsó, mindent eldöntő, argentin futamára Tecuja Harada érkezett világbajnokjelöltként, de Loris Capirossinak még volt matematikai esélye. Rossit finoman megkérte a csapata, hogy ne szóljon bele a nagyok csatájába. Ő betartotta az utasítást, nem akarta megzavarni riválisait, inkább előrement és megnyerte a versenyt. Mögötte viszont öldöklő csata bontakozott ki.





Capirossi és Harada egymást előzgették. Az olasznak az lett volna a tökéletes végkifejlet, ha ő dobogóra áll, de a japán nem szerez pontot. Lássatok csodát, éppen ez történt! A dolog szépséghibája, hogy Harada éppen attól esett el, hogy ellenfele kiütötte alóla a motort az utolsó körben, néhány kanyarral a cél előtt. Ezzel Capirossi lett a bajnok, de Harada megóvta az eredményt. Az óvást először elfogadták, majd két nap múlva mégis elutasították és meghagyták az olaszt világbajnoknak. Csapata, az Aprilia viszont az eset miatt szerződést bontott vele.




Szerinted megérdemelte Capirossi a világbajnoki címet?