Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Ne csak fújjad, tisztítsd is a láncot!

Kenjük, fújjuk a láncot, ahogy kell, de vajon a tisztítással mi a helyzet?
Ha életedben legalább egyszer alaposan és szakszerűen letisztítottad, már gondosabb gazdája vagy a motorodnak, mint az átlag felhasználó.



A motor lánca menet közben komoly erőknek van kitéve. A blokk a teljes nyomatékát azon keresztül adja át a hátsó keréknek. A lánc és a lánckerekek fémből készülnek, ennek megfelelően szépen tudnak csillogni, ha elég tiszták.

A csillogó görgők mégsem jók, mert ez azt jelenti, hogy a lánc szárazon fut, tehát nincs rajta kenőanyag. Kenés nélkül az egymással érintkező fém felületek súrlódásnak vannak kitéve, a lánc csörög-zörög, hamar megnyúlik és elkoptatja a vele érintkező lánckerekek fogait.

Ezzel szemben egy rendesen karbantartott, megfelelően kent lánc szép csöndben és észrevétlenül teszi a dolgát, ráadásul minimum háromszor-négyszer több kilométer után kell cserélni.


Példa egy átlagos kezdőmotor esetén. Kis odafigyeléssel rengeteg pénzt spórolhatsz


Nem elég csak fújni a láncot!

A láncspray-zés a meghajtás ápolásának csak egyik fele. A tisztításáról sem szabad elfeledkezned! Ugyanis a láncspray-nek van egy speciális tulajdonsága: nagyon jól tapad. Mégpedig azért, hogy menet közben ne tudja ledobni magáról a lánc. Ennek a ragacsosságnak az a hátulütője, hogy nem csak a kenőanyag ragad a lánchoz, hanem mindenféle kosz és por is. Ott, ahol a görgők a lánckerék fogaival érintkeznek, nincs is vele gond, mert menet közben a láncspray-vel együtt lekopik, de a szemek találkozásánál, az O vagy X gyűrűk környékén hamar összeáll a dzsuva.





Ez nem csak esztétikai kérdés. A folyamatosan vastagodó koszréteg előbb-utóbb elkezdi akadályozni a szemek szabad mozgását. Az egyre inkább megszoruló szemek beállnak cikkcakkba, a lánc gördülési ellenállása megnő, elkezdi visszafogni a motort. Lecsíp a teljesítményből és megnöveli a fogyasztást. Ráadásul a feszességét is egyre nehezebb lesz beállítani.


Hogyan kell tisztítani a láncot?

1. Tedd középállványra a motort vagy emeld meg hátsó emelővel. Ha egyik sincs, mindig tologatnod kell a motort, hogy a lánc egyes szakaszaihoz hozzáférj.
2. Vegyél fel szerelő- vagy gumikesztyűt, nehogy csúnyán összekoszold magad. A lánc teljes hosszában tegyél alá rongyokat vagy újságpapírt, mert a lecsöpögő szmötyi nyomokat hagyhat a padlón.
3. Soha ne indítsd be a motort, amikor a láncot tisztítasz! Csábító a gondolat, hogy a motor saját erejéből forgassa a kereket, de ha elkapja a lánckerék a rongyot a kezedben, berántja az ujjaddal együtt!
4. Vedd le az első lánckerék takarólemezét és takaríts ki alatta. Készülj fel, hogy durva dolgot fogsz találni: ott gyűlik össze az olajsár.
5. Fújd be a lánc egy szakaszát lánctisztító spray-vel, majd alaposan tisztítsd le kefével. Ha kell, többször ismételd meg a folyamatot.
6. Tekerd a kereket, hogy a lánc többi része is elérhető helyre kerüljön. A teljes hosszán csináld meg ugyanezt a műveletet.
7. A kereket forgatva az egész láncot töröld át ronggyal, akár többször egymás után.
8. Végezetül fújd be a láncot vékonyan láncspray-vel.



Ugye, nem is olyan ördöngösség! Csak néhány percet kell vele foglalkozni, cserébe tízezreket spórolhatsz meg magadnak azzal, hogy ritkábban kell felkeresned a szervizt, hogy cseréljenek láncszettet. A tiszta láncról nem repkednek olajos csimbókok a felnire, hogy összekoszolják, és végeredményben a motorod is sokkal igényesebben néz ki.
Szerinted megéri?