A GPS nyomkövetővel és GSM kapcsolattal rendelkező okos riasztót egy kedves vásárlónk tesztelte. Dávid megosztotta tapasztalatait velünk, amit most nektek is közzéteszünk. Ennél alaposabb leírást nem kaphatnátok róla.
Sziasztok!
Amikor vásároltam a Monimotot, akkor Karesz (SHOX Budapest műszaki értékesítő) kérte, hogy írjak róla egy kis véleményt, mert eddig nem sok tapasztalat érkezett róla. Kb. két hete használom rendesen, szóval ez egy rövidtávú teszt lesz, de igyekeztem alapos leírást adni.
Üdv,
Ganofszky Dávid
Miért választottam?
Amikor először a motor védelmén gondolkodtam, az alap lánc+betonoszlop kombinációnál többre vágytam. Az akkumulátorra kötött riasztóknál kezdtem el keresni, de azokról az ismerősök és szerelők is inkább csak negatívat meséltek. A hangos részét végül megoldottam egy riasztós tárcsazárral. De a nagy keresések közepette beleakadtam a Monimotoba, ami nem hagyott nyugodni. Utánanéztem, hogy milyen más alternatívái vannak, de csak havidíjas szolgáltatásokkal találkoztam. Aludtam rá párat, az alvások közt pedig a külföldi értékeléseket/véleményeket olvastam és végül berendeltem, és azt hiszem, bőven megfelel az elvárásaimnak.
Külcsín
A csomagolás nem hivalkodó, kerek, mint amilyen maga a készülék is. A doboz kibontásakor, konfetti kilövő módjára arcon támadott belőle az addig rugóként feszülő két gyorskötöző, amik egyébként egész masszívnak tűnnek és jó minőségűek. Tovább haladva a dobozban találjuk magát a készüléket, a hozzátartozó "kulcsot" (az érzékelő, ami nélkül, ha a készülék mozgást érzékel, riaszt), a gyári micro-sim kártyát és egy rövid használati utasítás. A bővebb változatot a neten kell keresni, ott viszont részletes leírást kapunk, átláthatóan, pontokba szedve, magyarul is.
A készülékről annyit, hogy kellemes a fogása, amire szükség is lesz a szétszedésnél, mivel cseppálló kialakítása miatt, két gumigyűrű is segít a kupak tartásában, ezért erősebben kell széthúzni, mint azt az ember gondolná. Elsőre azért picit nagynak találtam és nem tudtam elképzelni, hogy hogyan lehet ezt észrevétlenül elhelyezni, de a motor mellett állva már nem tűnik lehetetlen feladatnak.
Üzembe helyezés
Ez már kicsit trükkösebb volt. És nem csak azért, mert itthon nem ajánlották a gyári, külföldi sim kártyát (ami két hónapig ingyenes, utána, ha kialakul a rendszerük havidíjas lesz). Elugrottam a legközelebbi V betűs szolgáltatóhoz venni egy feltöltőkártyás simet. A kulcsból és a készülékből az elem érintkezőjénél lévő műanyag lapkát kihúztam (az elemek is gyári tartozékok), telefonra letöltöttem a programot és megkezdtem a beállítást. A szoftvernél máris problémába is ütköztem, mivel a V betűs szolgáltató APN elérése nem fért ki a mezőbe, amire pedig szükséges lenne, a mobiladat-hálózat használatához. Gyorsan írtam a külföldi technikai támogatásnak, hogy mit tehetnék ebben az esetben és hétvége lévén el is engedtem, hogy hétfőnél előbb választ kapok. Tíz perc sem telt el és jelzett a telefon, hogy e-mail érkezett, amiben megköszönték, hogy jeleztem az incidenst, a következő frissítés május végén várható, és abban már hosszabb lesz az APN mező, addig pedig bátran használjam az általuk adott kártyát. A teszt írásakor még a gyári van benne, semmilyen problémával nem találkoztam.
A frissítések érkezhetnek a telefonos programra, illetve maga a készülék is áteshet firmware frissítésen, amit micro usb-vel, pc összeköttetéssel tudunk telepíteni.A mobil program nem túl bonyolult, de nem is kell annak lennie. Egyelőre, ha jól láttam még csak angol nyelven érhető el. Mutatja a töltöttségi szintet, hogy milyen eszközök vannak hozzárendelve, illetve még az alábbi menüpontokat: eseménynapló, beállítások (ami csak akkor használható, ha az eszköz közelében vagyunk és bluetooth-szal összekapcsoltuk) és egy segítség menüpont, amiben leírások, hibaelhárítások vannak. A riasztás módot bluetooth kapcsolat után lehet csak kikapcsolni, ami azért is jó, mert még nem áll vissza nyugalmi módba, ha megközelítettük a gépet, csak, ha már tényleg megtaláltuk elveszettnek hitt paripánk, és a riadalom után manuálisan kikapcsoljuk.
Végül minden kész lett, a kulcs hozzárendelve, a telefon és a készülékek érzékelik egymást, az eszköz végez egy próbahívást, többek közt azért is, hogy elmentsük a telefonunkba a számot, amiről hív, ha riaszt.
Jöhet a teszt
Kisebb vagy naked motoroknál eléggé korlátozott a rejtekhelyek száma, de a nagyobbaknál és idomosoknál azért van 3-4 hely, ahova biztosan el lehet dugni. Sajnos vázra nem ajánlott, mivel cseppálló nem pedig vízálló, de így is lehet furfangos helyet találni.
A GPS jelet nem tudtam leárnyékolni, szóval a GSM tornyos háromszögeléses módszerét nem tudtam tesztelni, pedig azt is tudná, ha a GPS nem elérhető.
A Monimoto kulcsot otthon hagytam, a telefonon a bluetooth kikapcsolva és indulás. Körülbelül 1 percen belül és 3-400 méterrel odébb már hívott is a Monimoto, hogy mozgás van. Kétszer telefonál, a biztonság kedvéért. Lehúzódtam, mobilnetet bekapcsoltam, az applikációt elindítottam, és boldogan nyugtáztam, hogy pontosan bemért. A jelet nem folyamatosan küldi, mert az nagyon merítené, hanem 5 percenként, de ezt meg lehet növelni 1, 5 és 24 órákra. Ha jól emlékszem kb. 500 helyzet-meghatározásra elég egy új elempár.
Később volt egy véletlen tesztem is, amikor is lementem a motorhoz beindítani, és nem volt nálam a Monimoto kulcs. Már a beindítás hatására csörgött a telefonom és küldte a pozíciókat, szóval szerencsére elég érzékeny.
És ez is bizonyítja, hogy a Monimoto érzékelőjét mindenképp külön kell tartani a slusszkulcstól, akár táskába, kabátba elrakni, hogy ne lehessen észrevétlenül messzire vinni a motort, ha véletlenül elemelik az indítókulcsot.
Végszó
Szépen vizsgázott nálam a Monimoto. Bármikor, amikor bekapcsolom a wi-fit vagy a mobilnetet a telefonon, jelzi, hogy készenléti állapotban van, így még megfeledkezni sem tudnék róla. Természetesen a havidíjas szolgáltatásokkal nem tudja felvenni a versenyt, nincs benne folyamatos GPS nyomkövetés és egyéb kényelmi funkciók, de mindenki eldöntheti, hogy mire van szüksége.
Ami tetszik
Ami nem tetszik
Köszönjük Dávidnak a kimerítő tesztet!