Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Mit vigyél magaddal, ha motoros túrára indulsz?

A szomszéd faluba elmotorozni már túra?
Vagy 1000 km alatt csak kis karikákról beszélhetünk?
Mindenkinek mást jelent az, hogy motoros túra. Éppen ezért három különböző check listát állítottam össze. Remélem, hasznát veszed!



Rövid kiruccanás (néhány 100 km)

Amint elhagyod a település vége táblát, nem árt, ha van nálad egy-két nélkülözhetetlen apróság.

Egy ismerős telefonszáma, akit segítségül hívhatsz
Például egy kis elcsúszásnál kificamodik a vállad vagy járóképtelenné válik a motorod, akkor egy teherautós haver aranyat ér!

Az aktuális, illetve a változó időjáráshoz való öltözet
Hajnalban és estefelé sokkal hűvösebb van, mint napközben, ezért a motoros ruhán felül legyen nálad tartalék kesztyű és thermo aláöltöző. Ha bármekkora esélyt látsz esőre, ne hagyd otthon a vízálló bélést vagy vigyél esőruhát (hosszú esőzésnél ez a legjobb)!


Így működik a defektjavító készlet



Defektjavító készlet vagy defektspray

Defektet bármikor kaphatsz. Ha nagyon szerencsés vagy, évtizedekig megúszod, de előbb vagy utóbb úgyis bekapsz egy szöget. Jobb felkészülni rá. Az sem árt, ha tudod használni a defektelhárító eszközöket!

Innivaló
Nem mindenhol találsz egy boltot vagy büfét. Ha út közben tör rád a szomjúság és nincs nálad folyadék, hamar kritikus szintre csökkenhet a koncentrációd. Az pedig nem éppen a biztonságos motorozás alapja.




Többnapos külföldi túra (néhány 1000 km)

Amikor több napra mész el motorozni, nem úszod meg a csomagolást. Dobozokra és/vagy táskákra is szükséged lesz, amiket alaposan ki fogsz tömni. Az előző pontokat tovább lehet bővíteni ezekkel:

Váltóruha
A többnapi alsóneműn kívül vigyél magaddal utcai nadrágot, cipőt, pulóvert. Nem fogsz egész nap motoron ülni. A szálláshelyen vagy az esti sétánál nem lehetsz tetőtől talpig motoros szerkóban.

Még több motoros cucc
Honnan tudhatnád biztosan, hogy 100 km-rel odébb, más domborzati viszonyok között milyen időjárás vár. Az Alpokban vagy a Fogarasi-havasokban 40 km-es távon 30 fokot is változhat a hőmérséklet és a nyár közepén belefuthatsz hóesésbe. Mindenre fel kell készülni! Legyen nálad ruha normál hőmérsékletre, extrém hidegre, extrém melegre és esőre is. Én csak kesztyűből három párat szoktam magammal vinni.


Bowdenjavító készlet. Apróság, de ezen múlhat, hogy továbbmész vagy ott ragadsz



Alkatrészek, szerszámok

Ugye nem szeretnél az út szélén dekkolni olyan apróságok miatt, mint egy elszakadt gázbowden? Vegyél magadhoz olyan alkatrészeket, amik elromolhatnak (az ésszerűség határain belül): egy bowdenjavító készlet a minimum, de ha a motorodnak vannak ismert típushibái vagy sajátosságai, azokra is fel lehet készülni. Gondolok itt egyes típusoknál tartalék feszszabályozóra vagy motorolajra. A szerszámokról se feledkezz meg!

Biztosítás!
Ahogy a mondás tartja: „Amíg nincs baj, nincs baj”. De ha van, az gáz! Baleset esetén külföldön a kórházi ellátás vagy a motor elszállítása egy kisebbfajta vagyon, nem biztos, hogy zsebből ki tudod fizetni. Ehhez képest a biztosítási díj aprópénz. Érdemes megkötni.




Világkörüli út (több 10 000 km)

Egy földrészeken átívelő, hónapokon át tartó túrának végtelenszámú buktatója lehet, ezért a konkrét útvonal függvényében kell felkészülnöd. A helyi törvények és szabályok, valamint az időjárási sajátosságok ismerete alapvető követelmény. Nem tudsz magaddal vinni minden cuccot, amire szükséged lesz, egy részét út közben fogod beszerezni (pl. gumi) vagy cserélni (pl. elhasználódik a bukósisakod). Sokszor kell rögtönöznöd a szállás és az útvonal tekintetében. De mi az, aminek az előzőeken kívül a kezdetektől meg kell lennie?

Vízumok, engedélyek, hivatalos papírok
Tájékozódj előre, az útlevélen kívül milyen papírokkal engednek be az egyes országokba. De nem csak neked, hanem a motorodnak is szüksége lehet előre kiváltott engedélyekre. Ha valahol kérik és nincs, esélytelen vagy átjutni a határon és kereshetsz alternatív útvonalat vagy jöhetsz haza.

Gyógyszerek, oltások
Szintén előre informálódást igényel, hol milyen betegségekre kell felkészülni. Néha már hónapokkal az út előtt be kell adatni védőoltásokat, különben az életedet kockáztatod, vagy ha nincs róla igazolásod, át sem engednek a határon. Egy csomó, ritka vagy számunkra szinte ismeretlen kórt szedhetsz össze a világban. Csak ijesztésképpen néhány: tífusz, malária, sárgaláz, kolera, gennyes agyhártyagyulladás.


Akár egy szúnyogcsípésbe bele lehet halni


Még több alkatrész, még több szerszám, szerelési útmutató a motorodhoz
Míg Európában a legelmaradottabb országban is belátható időn belül hozzájuthatsz bizonyos alkatrészekhez, addig a világ másik végén... Legyen nálad minden, ami elromolhat, elkophat, megsérülhet, kilyukadhat és megakadályozhatja, hogy továbbmenj. Fontos, hogy érts a motorodhoz, meg tudd javítani, az alkatrészeket ki tudd cserélni.

Biztos anyagi háttér
Az egyik a legfontosabb. Lehetetlen kiszámítani, mennyiben fog megállni az út, hiszen bármi közbejöhet: baleset, betegség, kitör egy forradalom, kirabolnak, börtönbe kerülsz (természetesen tévedésből), természeti katasztrófa, stb. Ha nincs elég pénzed, nagy bajba is kerülhetsz, ellenben ha van, enyhíthetsz a kellemetlenségeiden.


A felsorolás csak a legszükségesebb dolgokat tartalmazza. Ezeken kívül még egy csomó mindent vihetsz magaddal, ami megkönnyíti az életedet a túrán.



Mit vinnél még magaddal egy motoros túrára?