Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Milyen szerszámok legyenek a motorosnál?


Ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb szerszámokat, amik segítségére lehetnek bárkinek, aki egy alap LEGO készlettel képes megbirkózni. A válasz elsősorban nem motorszerelőknek és mérnököknek szól, úgyhogy ebben a szellemben kérném elolvasni. A másik véglet, akiken nem segít ez az írás, azon emberek halmaza, akiknek egy háztartási izzócsere is gondot okoz. Nekik tulajdonképpen mindegy, mi van náluk, egy telefonnal és egy bankkártyával többre mennek. Habár, ha sikerül találni egy gyakorlatiasabb embert, aki hajlandó segíteni egy bajba jutott motorosnak, akkor jól jöhet a szerszámkészlet. Amúgy alap szerszámokra van csak szükség, amit azokkal nem lehet megbütykölni az út szélén, annak nem is érdemes nekiállni. A mai motoroknál már olyan hibák fordulhatnak elő, amik javításához, sőt, már a diagnosztizálásához is komolyan felszerelt szakműhely szükséges.


Ha nincs hely az ülés alatt, egy zárható szerszámboxot érdemes felszerelni (a képre kattintva megnézheted a webshopban)

Gyári szerszámkészlet

Minden új motorhoz jár néhány szerszám, amivel egyszerűbb karbantartó műveleteket meg lehet oldani. Például meghúzni a tükör szárát, beállítani a láncot vagy spannolni a hátsó rugóstagot. Régebben gazdagabban mérték a gyári szerszámkészletet, újabban egyre kevesebb darabból áll. Egyrészt egy mai motoron kevesebb hely áll rendelkezésre az ülés alatt, mint egy múlt századin, másrészt megbízhatóbb, nem robban le lépten-nyomon az út szélén. Ha mégis bedöglik, akkor az valószínűleg nem egy beköpött gyertya vagy eldugult karburátor miatt lesz, tehát nem helyben javítható a hibája. Pláne olyan motornál, amelyikkel egy izzócserére is szervizbe kell vonulni, annyira bonyolult szétszedni. Láttam olyan gyári szerszámkészletet, ami 1 db imbuszkulcsból és egy csavarhúzóból állt. Az még arra sem elég, hogy öngyilkos legyél vele amiatt, hogy megállt alattad a méregdrága, új motorod.



Állítsunk össze egy szerszámkészletet!

Olyan lenne jó, amivel nem csak a saját, hanem a haverok motorját is meg tudod bütykölni, és talán még egy éjjeliszekrény fiókját is az apartmanban.

Villáskulcsok

Felesleges komplett méretsort magaddal vinni, mert nehéz, sok helyet foglal, és csak csörögne egész úton. Viszont a leggyakoribb méretek legyenek nálad: 6-os, 8-as, 10-es, 12-es, 13-as, 14-es, 17-es, 22-es, 24-es, 27-es és 32-es!


Vigyázat! Egyes típusoknál (pl. Harley-Davidson), colos csavarokat használnak, amihez más méretezésű szerszámok kellenek. Ha metrikus villás- vagy imbuszkulccsal mész neki egy ilyennek, előfordulhat, hogy az egyik nem megy rá/bele, a következő méret viszont lötyögni fog, és tönkreteszi a csavar fejét.

Imbusz- és torx kulcsok

Egy zsebre vágható bringás imbuszkulcs-készlet gyakorlatilag lefedi az összes, motoron előforduló imbusz méretet, érdemes rá beruházni. Néhány motoron torx kulcsnyílású csavarok vannak, abból ugyanúgy kapni ilyen szettet.

Csavarhúzók

Kell belőle laposfejű és kereszthornyú, akár több méretben is. A gyári készletekben olyan csavarhúzó szokott lenni, amelyiknél a nyélben megfordítható a fém rész. Egyik vége sima, a másik csillag, ettől is kisebb lesz a csomag és befér a neki kitalált helyre.

Az is egy járható út, ha beszerzel egy profi bitkészlettel, amiben vannak nyelek is, és mindened meglesz, amire csak szükséged lehet (és az is, amire nincs). Hosszú túrára mindenképpen érdemes ilyet magadhoz venni, és berakni a doboz vagy táska aljába. Ha viszont nem viszel csomagot, és a bitkészlet túl nagy, inkább válogasd ki a fenti felsorolásból azokat a darabokat, amelyek a Te motorodhoz kellenek és el tudod rakni őket, például beférnek az ülés alá.



Kombinált fogó

Sok mindenre jó: kábelek elvágására, érintkezők összenyomására, átmenő csavarnak ellentartani, fémet meghajlítani, stb. Egy multifunkciós szerszám nyerő lehet, aminek egyik vége fogó, a nyeléből pedig kihajthatók különféle eszközök. Úgy, mint a svájci bicskából.

Gyertyakulcs

A gyári szerszámkészletek szerves része, bár tudnám, minek. Nem is emlékszem, mikor találkoztam utoljára olyannal, hogy egy gyújtógyertya menet közben váratlanul bekrepált volna. Persze nem kizárt. Minél rosszabb állapotú egy vas, annál valószínűbb, hogy ilyen is megtörténhet vele. Ha egy öreg rommal jársz, legyen nálad. Meg egy halom pótalkatrész abból, ami tönkremehet!


A képre kattintva megnézheted a gyertyakulcsokat a webshopban

Körmös kulcs

Néhányan azt sem tudják, mire való, ezért sok belőle a szűz, még sosem használt darab. Pedig hasznos tud lenni, ha utast szállítasz. Ez ugyanis a hátsó gátló tekergetésére való. Amikor utast viszel, a motor hátulja összeül, az utazási komfort romlik (rossz úton a rugóstag fel is üthet), a motor nehezebben vehető rá a kanyarodásra, és a fényszóró is elvakítja a szembejövőt. Menj a terhelés után a rugó előfeszítésével, és minden egy csapásra megoldódik! Csak miután letetted az utasodat, ne felejtsd el visszaállítani a rugóstagot „egyszemélyes üzemmódra”.



Abroncs szerelő pajszerek

Akkor fontos, ha a motorodon belsős gumi van. Defekt esetén le kell feszegetned az abroncsot a felniről, hogy kicseréld vagy megfoltozd a gumibelsőt. Pajszerből három darab az ideális ehhez a művelethez, de kettő is elég, ha a harmadikat egy csavarhúzóval helyettesíted. Amennyiben tubeless abroncs feszül a motorodon, ezt az egész hercehurcát megúszod. Egy kukacos defektjavító, esetleg egy defektspray kihúzhat a bajból.


A képre kattintva megnézheted a defektjavító eszközöket

Univerzális túlélő felszerelés

Azt mondják Power Tape-pel, kábelkötegelővel és WD40-nel szinte bármi megjavítható. Ha valaki elég kreatív, ezek segítségével bizonyos esetekben működőképes járművet kendácsolhat össze egy reménytelen roncsból, de csak rövidtávon. Hosszútávon elkerülhetetlen a szakszerű javítás. Mindenesetre sokszor életmentő lehet valamelyik ezek közül, például törött, leszakadt alkatrészek esetén vagy kontakthibás elektromos elemeknél.



Figyelem! A WD-40 reklámja azt sugallja, hogy az univerzális spray nem csak tisztít, hanem keni is. Valójában a WD-40 egy kiváló oldószer, ami számtalan problémára megoldást jelent, de nem kenőanyag! A befújt alkatrészeket megtisztítja, eltünteti róluk a rozsdát, a szennyeződést, a beállt, megszorult csuklók, csapágyak újra szabadon és csendesen mozognak. Egy darabig. Mivel azonban nem csak a koszt, hanem a kenőanyagot is kimossa, kis idő után a kezelt alkatrészek újra elkoszolódnak és megszorulnak. Éppen ezért fék- és kuplungkar, oldalsztender forgáspontjánál való használata után azokat újra be kell zsírozni/olajozni. Csapágyakhoz egyáltalán ne használd! A meghajtóláncnál tökéletes, ha tisztításról van szó. Utána viszont rögtön meg is kell kenni a láncot, különös figyelemmel a tömítő gyűrűkre. A WD-40 petroleumot tartalmaz, ami kiszárítja a gumi alkatrészeket, amik ettől később elszakadhatnak. Ez pedig a lánc végét jelenti.



Nincs más hátra, szedd össze a szerszámaidat és kezdj el készülni az idei túrákra! Rengeteg szebbnél-szebb motoros út és látnivaló vár rád itthon és külföldön egyaránt.