MOTOROS OLVASNIVALÓ

Mikor kell a motorgumit cserélni?

Hetek óta azon vacillálsz: vajon egyértelműen eljött a csere ideje vagy van benne még néhány száz kilométer? A következő túrát még kibírja vagy félúton eltűnik a minta és kezdődhet a para az esőben?

Amikor jelez a kopásjelző

A gumi mintájába úgynevezett kopásjelzőket csempésznek. Amikor a futófelület egy szintbe kerül valamelyik kopásjelzővel, végérvényesen eljött a csere ideje. Ez azonban nem egyik pillanatról a másikra következik be, hiszen a gumi néhány milliméteres mintájának is több ezer kilométer kell, hogy lekopjon. A kopásjelző közelébe került és azon túl jutott gumi között is sok száz kilométer lehet.

Nem érdemes azon balanszírozni, hogy meddig bírhatja még. Képzeld el, hogy a haverjaid elhívnak szombat délután egy balatoni karikára vagy egy kis őrültködésre egy versenypályára és neked azért kell lemondanod, mert nem cseréltél időben gumit.

Inkább dobd le a régi gumi egy kicsit hamarabb, mint hogy ne tudj elmenni motorozni vagy emiatt szenvedj balesetet.

Az öreg gumit cseréld le!

Mikortól számít öregnek egy gumi? Nem egyik pillanatról a másikra fog megöregedni. Ami az egyik héten még jó volt, nem lesz sokkal rosszabb a következő héten sem. Legalábbis nem fogod érezni, hiszen szépen, fokozatosan keményedik be és válik egyre csúszósabbá, végül életveszélyessé.


Azt javaslom, minden szezon kezdetén vizsgáld meg a gumikat. Ha az öregedés legkisebb jelét tapasztalod rajtuk, azt a szezon inkább már új gumival kezdd! Ilyen jel például a repedezett futófelület vagy oldalfal.

Nézd meg a DOT számot!

A gumi oldalfalán találod meg. Ez egy négyjegyű szám, aminél az első kettő a hetet, a második kettő az évet jelöli. A 3 éves gumikat már jelentős kedvezménnyel (túltárolásra hivatkozva) szokták árulni, mivel 5 évesnél öregebb gumit nem is hozhatnak forgalomba. Egy gumi élettartama nagyjából 10 év. Ezután mindenképpen cseréld le, még akkor is, ha megvan a megfelelő mintamélység!

Szálszakadás

Akár egy kátyú is tönkreteheti a gumidat. Belehajtasz nagy tempóval egy lyukba és olyan ütés éri, ami megsérti az abroncs szövetvázát, ami a formáját, merevségét adja. Ezt a kis pukliról ismered fel, ami általában a gumi oldalán jelenik meg. Ha ilyet látsz, rohanj a gumishoz, mert a szálszakadás nem tréfa, könnyen durrdefekt lehet belőle!


A javított gumi veszélyes

Defekted volt egy túrán, de megjavították a gumit? Gondolkozz el a cserén! A javítások ugyan megmentettek attól, hogy tréleren kelljen hazahoznod a motort, de az a gumi már soha nem lesz 100%-os. Az abroncsban futó acélszálak nagy valószínűleg károsodtak, ami előbb-utóbb durrdefekthez vezethet. Nem érdemes kockáztatni!

Nem túl öreg, nem javították, minta is van rajta, mégsem jó

Főleg az első guminál szokott előfordulni kagylós kopás. Ilyenkor a gumi felülete a szerencsétlen minta vagy a futómű gyengeségei miatt hullámosra kopik. Onnan tűnhet fel, hogy bizonyos sebességnél a kormány hajlamossá válik a szitálásra.

A másik hasonlóan kellemetlen jelenség, amikor a gumi „kockára kopik”. A hosszú egyenesek meglátszanak a gumi közepén, extrém esetben érezhetően át kell billenteni a motort az éleken, ha kanyarodni akarsz. Egyik sem életveszélyes állapot, de kellemetlen, ezért elrontja a motorozás élményét. Csere!

Együtt kell cserélni vagy külön-külön is lehet?

Mivel az első és a hátsó gumi a legtöbb esetben nem egyszerre szokott elkopni, lehet külön-külön is cserélni őket. Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy az egyszerre cserélt, zsír új gumiknál nincsen nagyobb élmény. Egy komplett új szett gyakorlatilag új motort varázsol a vasadból és te Rossi, Marquez vagy Rea leszel rögtön.

Egyforma típus legyen elől-hátul vagy lehet variálni?

A gumik profilja márkánként és típusonként különböző, ezért nem ajánlott vegyes gumival járni. Ronthat a motor kanyartulajdonságain. Valaki előre puhább, jobban tapadó gumit tesz fel, hátra túrásabbat, hogy tovább bírja. Így azonban a csúszáshatár nehezebben kiszámítható, ezért ezt sem tudom javasolni.


Szélesebb gumit, mint a gyári?

Semmi értelme. Az egyes abroncsméretekhez más és más felniméret tartozik. Ha keskeny felnire szélesebb gumit teszel, az annyira összehúzza, hogy a gumi egészen kipúposodik. Így nem fog szélesebbnek látszódni, ellenben a tapadó felület nagysága rendesen leromlik. Csak akkor tegyél fel más méretet, ha az váltómérete az eredeti guminak (pl. 180/55-17 és 190/50-17).

Használt gumi

Felejtsd el! Nem véletlenül dobta le más a motorjáról, bármilyen rejtett sérülése lehet. Ráadásul valakinek a motorjához, futóművéhez már hozzákopott, olyan, mint a használt cipő. Ha jót akarsz motorozni, kerüld el az ilyen alkami vételeket
Vágott slicket szoktak még árulni használtan. Egyrészt illegális utcán használni, másrészt közúton soha nem melegszik fel rendesen, ezért nem tapad jobban, mint egy normál utcai gumi. Cserébe pikk-pakk elkopik, úgy pedig kilométerre levetítve már nem is olcsó.




Te vettél már használt gumit?