Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Miért süt folyton a szemedbe a nap?

Lassan itt a tél, meg kell becsülni azokat a napokat, amikor még motorra lehet pattanni. A nappalok egyre rövidebbek, munkába járásnál vagy túrák alkalmával gyakran szembesülsz egy kellemetlen jelenséggel: a lapos szögben érkező, vakító napsugarakkal. Magyarországon késő ősztől kora tavaszig sűrűn találkozol ezzel a jelenséggel.

 

Miért jár ilyen alacsonyan a nap?

A Föld forgási tengelye nem merőleges a Nap körüli keringés síkjára, hanem bizonyos szöget zár be vele (66,6°, kb. mint egy motor villaszöge). Amikor nálunk nyár van, az északi féltekét nagyobb, a délit laposabb szögben süti a nap. Télen pont fordítva van minden, akkor miránk érkeznek laposabb szögben a fénysugarak. Ilyenkor csak azt látod, hogy nem emelkedik túl magasra a nap, ezért süti ki a szemed. Legalábbis akkor, amikor éppen nem felhős az ég.



Tél közepén a napsugarak beesési szöge 20° körül van nálunk 


Miért veszélyesek a lapos szögben érkező napsugarak?

Egy szép nyári délután az erős napsugarak fentről érkeznek, kevésbé zavarnak motorozás közben. Alacsony napállással csak kora reggel és késő este találkozol rövid ideig. Szezon elején és végén viszont sokkal hosszabb ideig van alacsonyan a nap. Amikor szembe mész vele, hunyorognod kell, alig látod, mi történik előtted. Ha nedves az aszfalt, akkor még az is csillog, a kátyúkat, gyalogosokat, sőt, néha a szemből érkezőket is csak elég későn veszed észre. Csökkentened kell a sebességedet, hogy biztonságosan tudj haladni.

Amikor viszont a hátad mögé esik a nap, minden rendben van. Biztos ez? Dehogy! Gondolj arra, hogy amikor te jól látsz, olyankor a szemből érkezőket vakítja el a fény. Azért kell sokkal óvatosabbnak lenned, mert simán előfordulhat, hogy nem lát meg egy hunyorgó autós és bekanyarodik eléd. Ilyenkor az előzés is veszélyesebb manőver, hiszen az előtted haladók a tükörben nem látnak semmit, ahogy Te magad sem.



Ne csodálkozz, ha még kevésbé vesznek észre, mint nyáron


Amúgy sem árt az óvatosság

A gumik tapadása sokkal kisebb, mint melegben, a fékút hosszabb, a több réteg ruha és a vastag kesztyű miatt a motort nehezebben kezeled. A látási viszonyok nappal sokkal rosszabbak. Ha motorra ülsz, öltözz fel rendesen, nehogy megfázz és légy óvatos a lapos sugarakkal!

 

Te elteszed a motorodat télire vagy egész évben használod?