Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Miért rizikós a használt motor?


Egy vadonatúj motor minden egyes porcikája 100%-os állapotban van: a gumik szőrösek, a fényezés makulátlan, a futómű feszes, a csavarok fején nem látszik csavarhúzó nyoma. Ez az új motor varázsa. Az egyik. Aki új motort vesz, megismerheti az énpukiztamelőszörazülésre érzést. Azonban az első megtett kilométerek után ezt az állapotot soha többé nem lehet visszaállítani. A gumik, fékbetétek, féktárcsák, lánckerekek kopni kezdenek, az ülés betörik, az eldugott helyeken megbújik a por, a kosz. Ennek ellenére egy új motornál az első néhány év, az első 5-10 ezer kilométer gyakorlatilag gondtalan. Hacsak nem jön ki rajta valami típushiba, de azt úgyis garanciában megjavítják. Éppen a garancia miatt rendszerint márkaszervizben zajlik a karbantartás, a szervizkönyve bekerül a pecsét, a felhasznált alkatrészek gyáriak vagy azzal megegyező minőségűek. Javítani, cserélnivaló nem sok van: olaj, szűrők, gumik, fékbetétek.



Idővel minden motoron megjelennek kisebb-nagyobb esztétikai sérülések. Egy cipzár vagy gumipók megkarcolja a fényezést, eldőlés miatt elgörbül a fékkar, karcos lesz a kormányvégsúly, letörik ez-az. Valakit nem igazán hat meg, másvalaki három napig álmatlanul hánykolódik egy ilyen eset miatt, a lényeg, hogy a legritkább esetben sikerül a tökéletes és teljes rekonstrukció. A motor csökkenő értékéhez képest egyre magasabbnak tűnik egy-egy gyári alkatrész ára, évek múltával pedig pont ugyanolyat már nem is biztos, hogy lehet kapni. Előbb-utóbb felkerülnek mindenféle utángyártott, bontott vagy egyenesen típusidegen kiegészítők. A kilométerek szaporodásával egyre-másra cserélgetni kell a kopó-fogyó alkatrészeket, de ritkán egyszerre. Egyik hónapban a fékbetét fogy el, másikban a lánc érik meg a cserére, aztán a kuplungtárcsa, és így tovább. A egyre gyakoribb szervizlátogatások alatt elkallódik a szervizkönyv, ha pedig otthon javítják a motort, nincs is értelme megtartani, úgyis csak az derülne ki belőle, hogy nem hordják szervizbe. Mindezek ellenére, a szükséges karbantartásokkal elég sokáig korrekt állapotban tartható.



A motor addig van nagy becsben tartva, amíg az első komolyabb ráköltések be nem következnek. Egy jó kis vezérműlánccsere szelepállítással és injektor tisztítással érzékenyen érinti a tulajdonos pénztárcáját. Pedig a motor nem lesz tőle látványosan szebb vagy jobb, egyszerűen a hosszútávú, megbízható működés alapfeltétele. Valaki még előtte, valaki nem sokkal utána dönt úgy, hogy lecseréli egy fiatalabbra, és lemond a további szivolázásról egy új tulaj javára. Egy motorral, mint instabil járművel előfordulhat az is, hogy összetörik. Amennyiben a biztosító fizet, egy fiatal példány esetében még egészen jól is ki lehet jönni. Idősebb példányoknál viszont "amortizáció" címszóval kevesebbet fizetnek (ha egyáltalán volt Casco vagy nem a motoros volt a hibás a balesetnél). Ezeket a költségeket úgy szokták kordában tartani, hogy utángyártott vagy bontott alkatrészekre cserélik a sérült darabokat, vagy, ami még képes ellátni a feladatát, azt javítják vagy lefestik, esetleg bekenik sárral és úgy hagyják. Minél idősebb egy motor, annál több ilyen hekkelésre lehet számítani.



Magyarország speciális helyzetben van Nyugat-Európához képest. Nálunk aranyáron mérik még a bontószökevény motorokat is, ráadásul az átírás is egy kisebbfajta vagyon. Míg egy svájci nagyvonalúan elengedi motorja kezét, ha túl drága lenne szervizben javíttatni, addig nálunk gyakran a haverok segítségével még a legrozsdásabb ócskavasat is megpróbálják addig életben tartani, amíg mozog benne a dugattyú. Egy reménytelennek tűnő, lepukkant motorból csak akkor lesz újra használható vas, ha elég ritka és elér egy bizonyos kort, amitől már értékes veterán jármű válik belőle. Onnantól biztosan lesz valaki, aki rálocsol egy nagyobb összeget, hogy újra úgy nézzen ki, mint annak idején, amikor egy motoros magazin elején díszelgett. Minden más esetben addig szögelik, amíg el nem viszi egy balek, aki ott folytatja a bütykölést, ahol az előző tulaj abbahagyta.



Minél idősebb egy motor, annál több rajta a javítanivaló. A motor aktuális értékéhez képest egyre kevésbé éri meg megfizetni a drága alkatrészeket, jó szervizt, új gumit. Éppen ezért az idősebb motorok szépen lassan csúsznak lefelé a kókányolás mély és sötét pöcegödrébe, ahonnan már nincs visszaút. Most biztosan sokan felhördülnek, hogy nekik nincs pénzük új(abb) motorra, drága szerelőre, és igenis mindenkinek jár a motorozás, nem csak a gazdagoknak. Ez így van. A statisztikákból látszik, hogy Magyarországon elég jelentős a 20 évnél idősebb motorok piaca. Nincs is ezzel baj, de tudomásul kell venni, hogy aki öreg motort vásárol, az nagy valószínűséggel találkozni fog a fentebb említett hibákkal, szakszerűtlen javításokkal, és ő maga is rendszeresen kényszerül javítani vagy javíttatni. Viszont a megkopott fényezés, felpuhult futómű, gyengülő fékek és köhögő blokk ellenére egy öreg gép gazdája is ugyanúgy élvezheti a motorozást, mint akinek a legújabb csoda áll a garázsában. Hiszen a motorozás mégiscsak sokkal inkább az adrenalinról és a szabadságról szól, mint a pénzről.