Amikor a SHOX 20 éves évfordulóját tervezgettük, Zoli kitűnő ötlettel rukkolt elő: újítsunk fel egy legendás 20 éves motort és sorsoljuk ki a vásárlók között. A projekt elnyerte a tetszésünket, már csak az volt a kérdés:
Mi legyen a nyereménymotor?
A múlt évezred végén sok kitűnő motorkerékpár készült, ezek közül is kiemelkedik néhány. Ilyen például a VFR 800Fi. A 750-est leváltó benzinbefecskendezéses V4-es Honda fogaskerekes vezérlésével szerzett magának legendás hírnevet a megbízhatóság terén. A hirdetéseket böngészve azonban nem találtunk olyan példányt, ami igazán megdobogtatta a szívünket.
Mi azonban egy igazán dögös gépet szerettünk volna. Többen is egyetértettünk abban, hogy a kor legnagyobb durranása a SRAD volt. A Suzuki akkoriban egy olyan 600-as sportmotort dobott piacra, ami minden kategóriatársánál sportosabb volt. Ezt bizonyítja, hogy a 98-as és 99-es Supersport Világbajnokságot Fabrizio Pirovano és Stéphane Chambone nyerte meg GSX-R600-zal.
Suzuki GSX-R600 SRAD ’98
A SRAD utcára készült változata „szárazon” mindössze 174 kg-ot nyom, de teli tankkal sincs több 200 kilónál. Ehhez társul 110 lóerő, amivel akár 260 km/h-s végsebességre is képes. Persze mai viszonylatban nem esünk hasra ezektől a számoktól, de például egy új, hasonló lökettérfogatú naked bike-hoz képest még mindig tiszteletet parancsoló.
Nem is beszélve a merev aluvázról, az állítható futóműről és az – akkori szemmel nézve – normális fékekről. A Suzuki egy igazi versenyreplika, amit alkalmassá tettek utcai használatra. Versenymotor génjei ellenére a motor abszolút megbízhatónak számít, ezért is lett korának egyik legjobbja.
Mit jelent a SRAD szó?
A név a Suzuki Ram Air Direct kifejezés rövidítése. A fejidomon található két jókora nyíláson és a mögötte található szívócsöveken keresztül a beáramló levegő egyenesen jut a légszűrőházba, ahol úgynevezett torlónyomás képződik. Ettől nagy sebességnél javul a motor anyagcseréje, a végeredmény néhány plusz lóerő.
A 20 ÉVES PROJEKT
Már a tél folyamán elkezdtük keresgélni a felújításra alkalmas példányt. Hosszas vadászat után találtunk is egy megkímélt, mindössze 30 000 km-t futott SRAD-ot. A motor ugyan nem volt hibátlan, nem múltak el felette az évek nyomtalanul, de főbb darabjai teljesen egyben voltak. Ráadásul a SRAD gyenge pontja, a vezérműlánc-feszítő nemrég volt cserélve.
A motort elvittük Kecskemétre, Czencz Gyurihoz, aki atomjaira szedte. Jó munkához idő kell, szokták mondani. El is tartott egy darabig, amíg elkészült. Íme, a cserélt alkatrészek és elvégzett munkák listája:
Új hűtő
Új lánc, lánckerekek
Új gumik (Michelin Power RS)
Új fékbetétek
Sportkipufogó
Dupla bubis plexi
Első futómű komplett felújítás
Fékrendszer felújítás
Felnik újrafényezése
Alkatrészek polírozása, teljes tisztítás, olajmentesítés
Polírozott fényezés, matricázás
És még ezernyi apróság, amit nem sorolok fel, de ezektől lesz a motor olyan jó, mint egy új!
A győztesnek nincs más dolga, mint átvenni a motort, ráülni és motorozni vele. De ki nyeri meg a SRAD-ot? November 8-án kiderül!