Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Mennyire gáz esőben motorozni?

Feltettem egy kérdést egy kezdő motorosnak, hogyan fog esőben menni? Azt válaszolta, esőben egyáltalán nem fogja elővenni a motort. Azzal azonban nem számolt, hogy hiába indul el ragyogó napsütésben, 50-100 kilométerrel arrébb simán elkaphatja egy zápor vagy zivatar. Azt javasoltam neki, készüljön inkább fel előre. Ha van vízhatlan ruhája és tudja, mitől kell tartania, nem is olyan gáz esőben motorozni!

1. Mennyire tapad a gumi?

Ez a kérdés foglalkoztat mindenkit, ezért van az, hogy esőben feltűnően óvatoskodnak a motorosok. Valójában a tapadás maximumával az átlagemberek többsége még száraz úton sincs tisztában, legfeljebb megszokta, hogy fog a gumi. Vizes úton sokkal kevesebbet megyünk, ezért a tapasztalat is kevesebb. Csak az fogja tudni, mire képes a gumija, aki rengeteget motorozott, és abból is sokat esőben.



A kérdésre viszont van egy korrekt válasz: a nedves aszfaltnak nagyjából 20%-kal kisebb a tapadása, mint a száraznak. Legalábbis akkor, amikor már az eső lemosta az útról a koszt. Az első vízcseppek ugyanis a porral keveredve sárszerű, nyálkás réteget képeznek, ami hasonlóan csúszós, mintha szappannal kenték volna be a felületet. Ezért az eső kezdeti szakaszában kell leginkább óvatosnak lenni, lassabban és körültekintőbben vezetni.


2. Mire ne hajtsd rá, ha lehetséges?

Kerüld a síneket, csatornafedeleket, felfestéseket! Ezek mindegyike csúszósabb, mint maga az aszfalt, könnyen megforoghat rajta a kerék és kitörhet oldalra. Ha mindenképpen át kell hajtanod rajtuk, fokozott óvatossággal tedd! Csökkents le a sebességedet és állítsd minél inkább függőlegesbe a motort. Ne legyen bedöntve, ne fékezz, és ne adj gázt. Egy erős gép motorfékezés közben is elvesztheti a tapadást, ezért vagy behúzott kuplunggal vagy egyenletes, kis gázzal kell áthajtani a csúszós részeken.



A vizes aszfalt fénylik, sokkal nehezebb észrevenni rajta a hibákat, kavicsfelhordásokat. A tócsák ártalmatlannak tűnnek, de nem lehet tudni, mi van a víz alatt. Előfordulhat, hogy egy mély kátyúban gyűlt össze a csapadék, amiben eltűnik a motor kereke vagy kicsavarja a kezedből a kormányt. Inkább kerüld ki! Olajos szennyeződésre utalnak a víz felszínén úszkáló színes foltok. Szintén nem életbiztosítás átgázolni rajtuk.


3. Létezik valóban vízálló motoros ruházat?

Először is meg kell különböztetnünk a kis esőcskét a hatalmas, áztató felhőszakadástól. Előbbiben akár egy sima esőbélés is 100%-os védelmet nyújthat, míg komolyabb vízmennyiségnél, szélben, hosszú ideig, tempósan motorozva bármi beázhat, ami nem olyan, mint az asztronauták űrruhája. Főleg hosszabb túrán érdemes alaposan felkészülni az esőre, mert vizes cuccban motorozni borzasztó, pláne úgy, hogy éjjel nem szárad meg és másnap is ugyanazt kell felhúznod.



A legbiztosabb esővédő felszerelés a motoros ruhára húzható, egyrészes esőruha, ami nem más, mint vízhatlan nylon. Ez ugyan nem szellőzik, de legalább tuti, hogy a nedvességet sem engedi be. Az esőruha felvételénél a cipzárakat és tépőzárakat gondosan el kell rendezni, mert ha egyetlen csepp víz utat talál magának befelé, több is követni fogja és onnantól garantált a kellemetlen, hideg lében ücsörgés. Az esőruha vízálló kesztyű és csizma nélkül semmit sem ér.



4. Minden bukósisak párásodik esőben?

A pára lecsapódásához magas páratartalom és nagy hőmérséklet-különbség kell, meg egy felület, ahová a nedvesség lecsapódik. A bukósisak plexije esőben ideális hely a párának, mivel kívülről hideg éri, belülről Te magad leheled tele meleg levegővel, a páratartalom pedig adott a levegőből. Amikor a sisakodban levő levegő eléri a harmatpontot, beindul a párásodás.



Védekezni lehet ellene például a levegő keringetésével, a bukósisak állszellőzőjének kinyitásával. A résnyire felnyitott plexi tovább csökkenti a párásodási hajlamot, bár hidegben könnyen arcüreggyulladást kaphatsz. Különféle páramentesítő szerek használatával ideig-óráig szintén elodázhatod a víz lecsapódása. A leghatékonyabbnak mégis a Pinlock betétet tartják, ami légréssel szigeteli el egymástól a sisakon kívüli hideg és a benti meleg levegőt.


5. Gondoskodj róla, hogy észrevegyenek!

Ne felejtsd el, hogy az eső nem csak a motorosokat zavarja! Az autósok is paráznak a csúszós úttól, ráadásul a lecsökkent látótávolság, a vizes ablakok és visszapillantó tükrök miatt még sokkal nehezebben veszik észre a motorosokat.



Ha máskor nem is, esőben mindenképpen viselj feltűnő színű ruházatot vagy láthatósági mellényt. Sok esőruha eleve UV színű, hogy ne kelljen külön mellényt felvenni rá.

Nem is olyan borzasztóan hosszú ez a lista. Előkészületnek elég, ha bedobsz egy esőruhát vagy a vízálló béléseidet a tanktáskádba vagy a dobozodba, amikor esélyt látsz egy kis esőre. Amikor elered az égi áldás, csak felkapod magadra, amit kell, ezen kívül nincs más teendőd, mint megfontoltabban, óvatosabban és főleg lassabban vezetni, mint addig!




Végezetül itt egy remek példa a feltűnő színű egyrészes esőruhára. A Sixgear Highlight ragasztott varrásaival és állítható mandzsettájával a láthatóság mellett tökéletes vízhatlanságot is biztosít.

Ha pedig a komfortérzetet tekinted a legfontosabb kritériumnak, a kétrészes DIFI Terra East esőráhát válaszd! Ebbe Aerotex membránt tettek, ami a 100%-os vízállóságon kívül remek szellőzést is biztosít. Így egy esős menet végére sem fogsz beleizzadni.


Te mire hívnád még fel a figyelmet, mire ügyeljen, aki esőben motorozik?