Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Melyik a legcafébb café racer?


Az elmúlt évtizedben a café racer stílus annyira visszajött a divatba, hogy talán még annál is több klasszikus kinézetű közúti versenymotort látni az utakon, mint a hatvanas években London környékén. Az érdeklődés elérte azt a szintet, ahol már a nagy márkáknak is megéri gyári café racert (micsoda ellentmondás, hiszen ezek egyedi, épített motorok voltak) tenni a kínálatba. Nézzük meg, melyik márka hogyan oldotta meg ezt a feladatot.



Suzuki SV650X

Az SV650X-ről az jön le, hogy a tervezők szeme előtt a nagy ősök előtti tisztelgés helyett inkább a kevés munka és a gyors haszon lebegett. Egy sima (különben egészen kiváló) SV-re rádobtak egy csutkakormányt, egy apró fejidomot és egy bordázott ülést. Minden mást érintetlenül hagytak, beleértve a komplett blokkot, a modern, színes műszerfalat vagy a hagyományos, japán egyen tükröket. A összahatás valamennyire mégis működik. Éjszaka, 20 méterről egy öngyújtó fényénél határozottan emlékeztet a sziluettje egy valódi klasszikus utcai versenymotoréra.



Kawasaki Z900RS Café

A Suzukihoz hasonló taktikát követett a Kawasaki is a Z900 cafésítésével, de náluk már látszik némi igyekezet, és a költségeken sem próbáltak meg spórolni. 900-as naked bike-juk négyhengeres blokkját, vázát és futóművét vették alapul a rétegmodell létrehozásához, viszont optikailag mindent olyan alaposan átvariáltak, hogy a két gép között elsőre nehezebb megtalálni a hasonlóságokat, mint a különbségeket. Sőt, a tervezők még a motorblokkba is beletúrtak. Az alacsonyabb fordulaton érkező nyomaték a vezetési élményt némileg autentikusabbá teszi. A buborék fejidomos Kawa ízléses és kívánatos motorkerékpár. Túlzott modernsége miatt egy szó sem érheti a Kawasakit, hiszen hardcore rajongóknak kínálnak egy másik, a szó szoros értelmében korhű vasat is…





Kawasaki W800 Café

Aki meglátja, rögtön akar egy ilyet. Aztán, amikor kiderül az ára, a legtöbben elgondolkodnak rajta, mennyi más felesleges dologra el lehetne még szórni a pénzt. Így aztán tényleg csak a legfanatikusabb ínyencek tartanak ilyet, általában második (vagy sokadik) motornak. Ez egy eleve, az alapoktól retrónak tervezett masina, léghűtéses, soros kéthengeres blokkal, kétoldali hátsó rugóstagokkal, küllős kerekekkel és klasszikus kipufogókkal. A motor fénypontja a blokk jobb oldalán tündöklő királytengely, ami mára elavult, ugyanakkor ritka és szemet gyönyörködtető megoldás a vezérműtengely meghajtására. A W800 a szépség diadala a praktikum felett, amolyan igazi ünneplős motorkerékpár.



Honda CB1100RS

A Honda alaposan felszívta magát, amikor megcélozta a retro szegmenst. Motorjuk formája, főbb vonalai egyértelműen a – 70-es években a modern motortervezés irányát alapvetően meghatározó – CB750 Fourt követik. Egyedül a 4 db külön kipufogót sikerült valahogy elsumákolni. Műszaki megoldásokban Hondáék nem voltak hajlandóak kompromisszumot kötni. A DOHC szelepvezérlés, az állítható Showa futómű, a radiálisan rögzített első féknyergek és a széles 17 colos gumik mind a mai kor műszaki színvonalát képviselik. Ezekről az „apróságokról” a hatalmas, négyhengeres, levegő-olaj hűtésű blokk bordáinak látványa viszi el a tekintetet.



Royal Enfield Continental GT 650

Az indiaiak biztosan nem költöttek dollármilliókat retro modellek kifejlesztésre, mégis ők készítik a legautentikusabb klasszikus motorokat. Hogy lehetséges ez? A Royal Enfieldnek csupán ki kellett bekkelni azt a néhány évtizedet, mire teljességgel elavult motorjaik újra divatba jönnek. Ez persze így, ebben a formában nem teljesen igaz. Ők is fejlesztgetik portékájukat, hiszen nagyobbik kéthengeres blokkjuk már 650 cm3-es és megfelel minden technikai és környezetvédelmi előírásnak. Motorjaik megjelenése viszont még mindig egy az egyben hozza a 60-es éveket. A Continental GT-hez sem kellett más, mint rádobni egy csutkakormányt, egy másik tankot és egy púpos nyerget az Interceptor alapmodellre.





Moto Guzzi V7 III Racer


A Guzzi is az Enfieldhez hasonló úton jár. Klasszikus modelljeik főbb alkotóelemei évtizedek alatt szinte semmit sem változtak. Ez a változatlanság felébreszti a gyanút, hogy az elkummantott fejlesztéseknek köszönhetik a retro divathullámmal ölükbe hulló dicsőséget. Akár így van, akár nem, a V7 Racer az egyik legszebb kávéházi versenyző a piacon. Dupla bölcsővázból kikandikáló hosszában beépített, igazi (nem kamu) léghűtéses V2-es, küllős kerekek, dupla hátsó rugóstag és döbbenetesen régimódi hátsó lengővilla. A retro élmény nem csak álló helyzetben, hanem menet közben is megvan. A hosszában forgó és a motort billegtető főtengely, a motor fenekét lifteztető kardánhajtás, a csörgő-zörgő blokk és a kemény váltó tökéletlensége ellenére (vagy tán éppen azért) a V7 vezetése különleges élmény.



Ducati Scrambler Café Racer

A Ducatinál kiváló új munkahelyet találtak a jó öreg, kiforrott 800-as, léghűtéses Monster blokknak. Ebben a kategóriában nincsen az a teljesítménykényszer, ami a sportmotoroknál vagy akár a naked bike-oknál annyira jellemző. Mindössze két dolog számít: a karakter és a kinézet. Márpedig ebben az olaszok mindig is nagyok voltak. A Ducati a Scramblerből készítette ezt a változatot, ami azért zavaros egy kissé, mert a scramblerek eredetileg az endurók ősei, míg a café racerek az utcai versenymotorok felmenői voltak. De mindegy is. Ez a kezes és könnyű örömmotor egy pillanatig sem akar ósdi veteránnak tűnni. Egy trendi, modern városi motor, ami maximum stílusjegyeiben emlékeztet a rockabilly korszak gépeire.



BMW R nineT Racer

A BMW retro sorozatába is bekerült egy café racer. A megfelelő arányban adagolt modern hozzávalók klasszikus formákkal ötvözve együtt látványos eredményt adnak ki. Néhány alkatrészen (például a hagyományos első teleszkópvillán vagy a féken) ugyan meglátszik, hogy nem ez a legfontosabb retro modell a kínálatban, de a kidolgozási minőség makulátlan. A „régi”, levegő-olaj hűtéses boxermotor nyomatéka óriási, ezzel a külsővel másra nincs is szükség ahhoz, hogy jól érezd magad, miközben divatozol. A Racer ára (a nagy BMW-k között) viszonylag kedvező, így a szigorúan egyszemélyes guruló műtárgy második vagy vasárnapi motornak való.





Triumph Thruxton R


Első ránézésre nehéz megmondani a Thruxtonról, hogy új-e vagy utolsó csavarig felújított veterán motor. A kívánt fellépés tehát megvan, de a tervezők ennél sokkal tovább mentek. A tökéletes retro kinézet érdekében olyan apró részletekre is odafigyeltek, mint a porlasztónak álcázott injektor, a léghűtésesnek kinéző vízhűtéses blokk vagy a különálló váltó illúzióját keltő blokkfedelek. Amiben Triumphék nem a régi iskolát követték, az a futómű, a fék és az elektronika. A Thruxton R amennyire réginek néz ki, valójában éppen annyira modern, állítható Showa és Öhlins futómű elemekkel, Brembo radiális első fékekkel és kipörgésgátlóval. Egyedül a hatalmas sorkettes nyomatékát hangolták egészen alacsony fordulatra, hogy a retro feeling a nyeregben ülve is meglegyen.



Husqvarna Vitpilen 701

Modern külsőben minden kétséget kizáróan a Husqvarna magasan veri a mezőnyt. Sok lehetőségük nem is lett volna igazi klasszikus motort építeni, hiszen az alapot a márka tulajdonosa, a KTM biztosította, mégpedig a 690-es Duke vázát, futóművét és egyhengeres blokkját. Ezekkel az összetevőkkel bármit el lehet érni, csak a retro hatást nem. Éppen ezért inkább egy jövőbe mutató, csak jelzésszinten café raceres (kerek lámpa, csutka kormány) motort hoztak létre. Egy biztos, a filigrán Vitpilenen, amit a világ legerősebb széria egyhengerese hajt, ritkán fogsz öreg, szakállas fószert látni. Inkább a fiatalok játékszere.




Te melyik café racert tolnád be a garázsodba?