Kawasaki Z H2 teszt
Kawasaki Z H2 teszt
Az égvilágon semmi. Ez a válasz arra a kérdésre, amit minden második ember feltett nekem: Mi értelme van? És még azt is hozzáfűztem: De nagyon jó!
Amíg vannak, akik képesek, és főleg hajlandóak kifizetni 6 millió forintot egy
200 lóerős, kompresszorral okosított naked bike-ért, a
Kawasaki Z H2-nek van létjogosultsága a piacon.
![](https://www.shox.hu/files/images/cikkek/motorteszt/zh2-1.jpg)
Kellő alázattal álltam a szörnyeteghez, amikor az
Ivanics Motornál Attila átnyújtotta a kulcsot. Alig egy perc volt a „kiképzésem”, mielőtt útnak indulhattam a tesztmotorral. Meglepő, de semmiféle extra macera vagy különleges odafigyelés nem szükséges a használatához. A színes kijelző jól áttekinthető, nincsen teletömve felesleges információkkal, amik összezavarnának. A szokásos adatokon kívül követhetjük a fogyasztást és a tankolásig megtehető kilométereket (ez nagyon fontos, mivel a Z H2
szereti kortyolgatni a benzint). Az egyetlen különleges adat az aktuális dőlésszög. A legnagyobb bedöntést balra és jobbra is eltárolja, így egy jól sikerült pályanap végén lehet mutogatni a haveroknak, mekkora Kanyar Matyi voltál.
![](https://www.shox.hu/files/images/cikkek/motorteszt/zh2-2.jpg)
A telephelyről kigurulva az első benyomásom a következő volt: ez a motor csak egy felhizlalt Z650. Puha és kezes, a féktől sem állok egyből fejre. Annyira barátságos, hogy a Jogosítványszerző Vállalatnál nyugodtan befoghatnák tanulómotornak. Ez a véleményem egészen az első tisztességes gazadásig tartotta magát,
4000-es fordulat felett ugyanis elszabadult a pokol! Esőmódban csak simán rohadtul megy a gép, az alap Road módban az első három fokozatban már egy kicsit el is emelkedik az első kerék a földről és elkönnyül a kormány, ha odahúzod neki. Sport módban jön hozzá még egy kis menni akarás, de még akkor is viszonylag biztonságos marad. A kipörgésgátlót csak Rider módban lehet inaktiválni, azt viszont nem ajánlom senkinek! A kompresszoros motornak olyan hirtelen jön meg az ereje, hogy
az elektronikai segédlet kikapcsolása felér egy öngyilkossági kísérlettel.
![](https://www.shox.hu/files/images/cikkek/motorteszt/zh2-3.jpg)
Rendesen ki lett próbálva, mit produkál 200 lóerő? Igazán nem. Néhány nyelezésen kívül az alsóbb fokozatokban nem feszegettem a határokat. Rendesen szabadjára engedni ekkora erőt már a közúti veszélyeztetés kategóriájába esik, és a jogsimhoz is jobban ragaszkodom, mint néhány extra adag adrenalinhoz. Egyébként sem esik jól 160-as tempó felett veretni a szélvédő nélküli Z-n. Szerencsére az ultrarövid áttétel, az őrült gyorsulás és az extraként felrakott
Akrapovic kipufogó gyönyörű hangja olyan sebességérzetet adott, hogy a kilométerórára pillantva mindig megdöbbentem, hogy „még csak ennyivel megyek?”. A legérdekesebb hangokat ráadásul éppen motorfékezés közben produkálja:
a kompresszor kerepelése zene a fülnek, így nem csak a gyorsításban, hanem a lassításban is meg lehet találni a szépséget.
De ne csak a motorerőről szóljon a cikk! Nagy teljesítményhez erős fék dukál. A Z H2 előre radiálisan rögzített Brembo monoblock féknyergeket és Nissin radiális főfékhengert kapott.
Igazi verseny cucc, azt vártam tőle, hogy már attól átugrom a kormányt, ha ránézek. De nem. Nagyon pontosan szabályozható az ereje, lehet vele egészen finomakat is fékezni, de ha rendesen meghúzod a kart, olyat lassulsz, hogy kiugrik a szemgolyód. Mindezt két ujjal!
A futómű hangolása közútra lett belőve, még
a jó magyar utakon is teljesen normálisan lehet vele közlekedni. A fordított Showa első villa minden paraméterében állítható, versenypályára is biztosan ki lehet tekergetni belőle az oda illő beállítást. Ezzel szemben a hátsó gátlón kizárólag az előfeszítést lehet állítani, azt is csak hagyományos körmös kulccsal. Ez a motor simán megérdemelt volna egy komolyabb darabot.
Mi van még?Gyorsváltó. Találkoztam már ügyesebb, de rengeteg kevésbé kifinomult szerkezettel is. A Kawáé mindenesetre a jobbak közül való, alacsony fordulaton is akadásmentesen teszi a dolgát és nem kell hozzá túl erősen húzni a váltókart.
Tempomat. Bocsi, de nem próbáltam. Eszembe sem jutott egyenletes tempóval utazgatni. Vagy élveztem a gyorsulást, vagy hallgattam a kompresszort, vagy kanyarogtam egy hegyi szerpentinen. Mert fordulni is lehet vele. A legfejlettebb elektronikai felügyelet kanyarban is garantálja a biztonságot.
Bluetooth kapcsolat. Ha valakinek az a perverziója, hogy a műszerfalat összepárosítsa okostelefonnal, egy applikáció segítségével megteheti.
Kell félni a Kawasaki Z H2-től?
Aki meghallja, hogy vezettem egy Z H2-t, úgy néz rám, mint egy kísértetre. Hogyan lehetséges, hogy még élek? Hiszen 200 lóerő, hű meg ha! Valójában a Kawasaki mérnökei nem akarnak megölni senkit. Sőt, kifejezetten figyeltek rá, hogy a vásárlók életben maradjanak a motorjukon.
A Z H2 alacsony fordulaton felhasználóbarát és könnyen uralható, egy első szériás Yamaha MT-09-hez képest kifejezetten biztonságban éreztem magam rajta. Aztán, amikor elgurul a gyógyszer és elforgatod, ez a motor olyat mutat neked, amiről nem is álmodtál. De mindezt maximális felügyelet mellett!
Az elektronika profin kordában tartja az erőt, nehogy levessen magáról a paripa. Amíg ki nem kapcsolod... De inkább ne tedd!
Meg mernéd ülni a Kawasaki Z H2-t?