Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Jönnek a kínaiak és az elektromosok


Tudod melyik motor lett a 2022-es EICMA kiállítás szépe? Mi más lehetne, mint egy tűzpiros Ducati? Amitől a Diavel új modell lett az, hogy a korábbi V2 helyett megkapta a cég V4-es, 1260-as blokkját. Így már 168 lóerős. Annyira hiányzott néhány plusz lóerő ennek a power cruisernek, mint egy falat kenyér. A motor különlegessége, hogy a négyből két hengert le tud kapcsolni, ha éppen nincs rájuk szükség, pl. alapjáraton ketyeg a gép vagy lassan gurulnak vele. Íme a Ducati Diavel V4, és még néhány újdonság a teljesség igénye nélkül.



A kiállítás egyik fő tanulsága, hogy a kínaiak felzárkóztak a japán és európai gyártókra. Sőt, sok szempontból le is körözték őket. Már nem voltak száműzve külön pavilonokba, a többiekkel egyenrangú helyen állíthatták fel standjaikat. Motorjaik szépek, jó minőségűek, és már nem is annyira olcsók. Hamarosan új márkaneveket kell megtanulnunk, mint pl. Voge, Kove, stb. Az echte kínai gyártók között a CF Moto volt a sztár. Elhozták Moto3-as versenymotorjukat, amivel idén dobogós helyezést értek el Indonéziában. Ez alapozta meg az érdeklődést 450SR sportmotorjuk iránt, amitől mindenkinek, főleg a kezdő motorosoknak leesett az álla. Ott volt még a KTM-mel közös platformra épülő 800MT túraenduro és a klasszikus stílusjegyeket viselő 700CL-X két változata: a Sport és az Adventure.



A japánok közül talán a Honda volt a legtermékenyebb a fejlesztésben ebben az évben: Milánóra elkészült a várva-várt visszatérő: a Transalp. Az új Hornet alapjára épülő túraendurónak ugyanazt a starpabíró igásló szerepet szánják, mint elődeinek, természetesen felfrissített technikával és dizájnnal. Jövőre a Honda is belép az elektromos robogók piacára az eléggé visszafogott, 40 km hatótávolságú EM1 e-vel, illetve készített egy scramblert a Rebel 500 alapjaira. Ez lesz a CL500. Ezen kívül látványos, denevérszárny fejidomos változattal bővül a Rebel család, a CMX1100T-vel.



Suzukiéknál elkészült az évek óta ígérgetett közepes sorkettes blokk, ami a 650-es V2-est váltja. Rögtön bele is gyömöszölték két modellbe, a V-Strom 800DE-be és a GSX-8S-be. Mindkettő 83 lóerős lesz, csúszókuplunggal és gyorsváltóval szerelik fel. Érdekes, hogy nem csak a blokk teljesen azonos a két modellben, hanem a váz is, így a Stromot nyugodtan tekinthetjük a 800-as naked bike crossover változatának.



Komolyan gondolják a Kawasakinál a teljesen karbonsemleges járművekre való átállást. Milánóban be is mutatták a jövő motorjainak előfutárát. Illetve előfutárait, hiszen ketten vannak: egy csupasz és egy idomos elektromos motor. A naked verzió Z EV, a burkolt a Ninja EV néven fut majd hamarosan, 2023-tól állítólag kaphatók lesznek. Bár műszaki adatokat még nem kötöttek az orrunkra, a futómű, a gumik, a fékek, valamint az akkumulátor mérete azt sejtetik, hogy ezek a gépek maximum az A2-es jogosítványkategóriának megfelelő teljesítménnyel bírnak majd.



Teljesen őrült gépeket is fel lehetett fedezni a kiállításon. Az ezredforduló kultikus sportrobogója, a legendás Italjet Dragster sem volt egy egyszerű darab a maga idejében, de azok után, amit most bemutattak az olaszok, jogosan gondolhatjuk, hogy ezeknek elmentek otthonról. Az 500GP névre keresztelt tanulmány térhálós vázába egy 450-es, egyhengeres blokkot passzíroztak, hatsebességes váltóval és lánchajtással. A teljesítményhez illő fék és futómű mellé szemkápráztató dizájn dukál. Természetesen náluk is volt elektromos változat #e01 néven, szíjhajtással és függőcsapszeges első felfüggesztéssel.



Az Ausztriában már komoly piaci tényezőnek számító Brixton a világ más országaiban, köztük itthon is egyre népszerűbb. Pavilonjuk sztárja a tökéletes kidolgozású, már megvásárolható, Triumph Bonneville stílusú 1200-as Cromwell volt. Ezen kívül mindenkit lenyűgöztek a Storr koncepcióval, ami tulajdonképpen a népszerű ötszázas Crossfire felöltöztetett, enduro változata. Az osztrák cég első villanyrobogója egy vastag kerekű szörfös/deszkás stílusú, menő valami. De ne feledjük, hogy ez még csak koncepció.



Az indiai Royal Enfield néhány éve újra magára talált és megindult a fejlődés útján. Motorjaik – azon kívül, hogy megőrizték autentikus retro kinézetüket – egyre modernebbek, jobb minőségűek, és már nem csak Indiában számítanak menőnek. Újdonság tőlük a Super Meteor 650, ami egy gyönyörű, ez alkalommal cruiser gúnyába bujtatott klasszikus modell. Soros kéthengeres, levegő és olajhűtéses blokkja 47 lóerőt termel ki magából, aminek az A2 kategóriás jogsival rendelkezők örülhetnek igazán.



Amióta a Kawasaki felvásárolta a Bimotát, az exkluzív olasz márka – érthető módon – Kawa blokkok köré építi motorjait. Arra azonban senki sem számított, hogy belépnek az enduro szegmensbe egy átmatricázott KX450X-szel. A Z1000SX blokkja köré épített csupasz KB4 RC láttán viszont tényleg nem tudom, mit is kellene mondanom, úgyhogy ezt a képet csak úgy itt hagyom…



Brutálisan kinéző café racert villantott az MV Agusta. Amennyi fantázia van a megjelenésében, éppoly kevés a 921 S típusjelében, ugyanis a lökettérfogatáról kaptam a nevét. A 115 lóerős négyhengeres motorral hajtott guruló műalkotás menetkészen 205 kg súlyú. Kíváncsian várjuk, milyen lesz a sorozatgyártásra kész remekmű, hiszen amit a kiállításon láthattunk, egyelőre csak tanulmány.



A végére két elektromos mókagépet hagytam. Az egyik a Malaguti első villannyal hajtott off-road gépe. A Drakon 125, az XSM/XTM és a Madison 125 robogó árnyékában megbúvó kis apróság állítólag 6,7 lóerős és nem nyom többet 68 kilónál. A 80 km-es hatótávolság mellett igencsak jópofa kikapcsolódásra való játékszernek tűnik. Az Aprilia Elettrica viszont két számmal nagyobb motornak tűnik. Mind az akkumulátorának mérete, mind a váza/futóműve/féke arra enged következtetni, hogy az olaszok egy sportos adrenalinbombát kívánnak ledobni a közutakra. Úgy tűnik a városi járműveken túl az ilyen rövidtávú élménymotorokban nyerhet igazán értelmet az elektromos hajtás.