MOTOROS OLVASNIVALÓ

Így szervezz meg egy külföldi motoros túrát

Nézed a Facebookot, látod, hogy mennyien motoroznak külföldi, szuper motoros utakon. Grossglockner, Transzfogaras, horvát tengerpart stb. Ez kell neked! Nyílván nem ördöngösség, Te is meg tudod csinálni. Szólsz a haveroknak, gyerünk túrázni! De a túraszervezésnek van egy csomó buktatója. Ebben próbálunk most segíteni.

Mekkora csapattal indulj útnak?

Óriási bandával túrázni jó bulinak tűnhet, de egy bizonyos létszám felett már nyűgös, nehezen együtt tartható a csapat. Városon belül nehezen mozogtok, egy forgalmas kereszteződésben vagy piros lámpánál szétszakadhat a társaság. Zsúfolt helyeken, ahol eleve nehéz a parkolás, sok motorral szinte lehetetlen megállni. Éttermekben hosszan elhúzódik a kajálás, mire mindenkit kiszolgálnak, és például a Balkánon órákban mérhető a határátkelés. Ezért 6-8 főnél kevesebbel érdemes számolni. A „kiválasztottak” legyenek lehetőleg hasonló tudásúak, hasonló kategóriájú motorral. Egy chopperes bandában sportmotorral haladni borzasztó fárasztó és idegőrlő. Ugyanez fordítva is igaz. Túraendurósok simán átrongyolnak a rosszabb minőségű szakaszokon, míg a sport-túrásoknak kirázza a lelkét egy huszadrangú román mellékút.



Hová érdemes menni?

Számtalan jól ismert, kipróbált, élvezetes és látványos motoros útvonal van a környező országokban. Amíg ezeket nem jártad be (vagy legalább egy jó párat közülük), felesleges „okosnak” lenned. Jobbakat úgysem fogsz találni. Ha kinéztél egy régiót, a neten rengeteg információt, útvonalat találsz, merre érdemes menni és mit tanácsos elkerülni. A lényeg, hogy a célok közül csak annyit válogass össze, amennyi lazán belefér a rendelkezésre álló időbe. Túl feszes ütemterv könnyen megölheti az élményt, kapkodást, fáradtságot, veszekedést szül. A tervezésben egy kis segítség: autópályázásnál 100 km/h-s átlagsebességgel lehet számolni, országúton ez mindössze 60 km/h. Ebben benne vannak a rövid pihenők, a tankolások, pisilések és a kötelező fotók elcsattintása. Egyes régiókban (főleg keletebbre) még ennél is lassabban lehet haladni, ezt nem árt figyelembe venni!



Mindig legyen B terved!

Legrövidebb út az egyenes, tartja a mondás, de motorral a kanyargós szakaszok sokkal élvezetesebbek. Csak abban az esetben tervezz autópályázást, ha a távot gyorsan le akarod tudni. A sík, lapos tájak (Magyarország nagy része ilyen) unalmasak, legyél túl rajtuk hamar. Ezzel szemben, ahol van valamilyen domborzat, nagyságrendekkel jobban jársz az időben jóval hosszabb, kanyargós országúttal. Életed legunalmasabb 3 órája vagy legjobb 6 órája? Melyiket választod?
Egy napra ne tervezz be túl sok kilométert! Bármi közbejöhet. Egy defekt vagy útlezárás miatt időben meg lehet csúszni. Ha ki van centizve az időtök, az egész program felborulhat. Előre foglalt szállások esetén ez nagyon kínos tud lenni. Inkább hagyj benne minden napban egy kis tartalékot. Nyugi, el fogjátok tudni ütni az időt. Egy jó kajálás, még egy kör a legjobb szerpentinen, shoppingolás, városnézés. Minden napra legyen B terved! Ha valami közbejön, mi az a megálló, amit ki lehet hagyni, hol tudtuk rövidíteni vagy hogyan tudtok időt nyerni (akár felhajtani egy autópályára).



Mikorra tervezd a túrát?

Nyílván a szabadságok összeszervezése alapjaiban fogja meghatározni, mikor tudtok indulni. Azzal számolj, hogy hétvégenként a legtöbb népszerű látványúton, kirándulóhelyen sokkal nagyobb a tumultus, mint hétköznap, és a határátkelések (ahol van útlevélvizsgálat) több időt vesznek igénybe. Csináld úgy, hogy a legjobb részek mindenképpen hétköznapra essenek. Nézz utána, utazásotok nem esik-e egybe valamilyen nemzeti ünneppel vagy helyi megmozdulással. Ezek is megnehezíthetik a dolgotokat. Tengerpartokon a főszezonban vannak a legtöbben, a lakókocsi karavánok kerülgetése megöli az élvezetet. Magashegyi utak egy része a nyár elején sokszor járhatatlan a hó miatt, ugyanott ősszel kiszámíthatatlan az időjárás. Egyik nap simán, szikrázó napsütésben fel lehet menni egy hágóra, a másikon meg ítéletidő tombol, ami élvezhetetlenné teszi a motorozást, és a ködtől még gyönyörködni sem tudtok a tájban. Távoli célpontnál csináld úgy, hogy több napon is legyen lehetőségetek meghódítani a hegyet, biztos lesz olyan, amikor optimális az időjárás.



Szállás

Két variáció van: vagy foglaltok előre, vagy majd meglátjátok út közben. Leírom mindegyiknek az előnyeit, hátrányait.
Előre foglalt szállás
+ Biztosra mentek, nyugodtak lehettek, lesz hol aludni
+ Előre kiválasztható a szállás minősége, színvonala, szolgáltatásai
- Kevésbé lehettek rugalmasak, valamennyire „időre kell menni”
Spontán foglalás
+ Térben és időben spontán, kötetlenül tudtok haladni
+ Bármikor lehet az eredeti útiterven módosítani
- Minél többen vagytok, annál macerásabb kivitelezni, nagy csapattal szinte lehetetlen



Látnivalók

Ha már külföldön jársz, iktass be néhány helyi nevezetességet! Hiba lenne elmenni a jobbnál jobb programok mellett. Egy köcsögmúzeum talán nem, de egy különleges járműmúzeum, vár vagy ritka természeti képződmény minden napra bele kell férjen. Beszéljetek össze, kit mi érdekel, aztán látogassátok meg. Arra figyelj oda, hogy könnyen megközelíthető legyen, mert motoros cuccban sokat gyalogolni, esetleg hegyet mászni izzasztó feladat. Az sem túl megnyugtató, ha mindenedet a motoron hagyod. Miközben távol vagy, végig azon izgulsz, vajon meglesz-e mindened, mire visszaérsz. Szóval csak óvatosan! Városnézésre érdemes külön napot szentelni. Ha a csomagokat a szálláson hagyjátok, gyalog vagy taxival, fesztelenül nekivághattok a belvárosnak. Még egy két sör is belefér…



Költségek

Viszonylag könnyen összesíthető az egyes országokban az üzemanyag, útdíjak és szállások költsége. Mindennek utána tudsz nézni előre. A kaja már nem olyan egyértelmű. Országfüggő, hol mennyiért jutsz táplálékhoz. A főétkezéseken kívül bele kell kalkulálnod minden egyes flakon innivalót és gombóc fagyit is! Hagyjál mindenre bőségesen pénzt, nehogy éhen maradj egy tuti helyen, mert a szokatlanul magas ár miatt valamilyen alapvető dolog meghaladja a költségvetésedet. És szükséged lesz vésztartalékra is! Egy váratlan műszaki problémát, elfogyó gumit vagy fékbetétet csak pénzzel tudsz megoldani. Nem is beszélve a büntetésekről! Sok népszerű motoros helyen a rendőrök rengeteget szakítanak az óvatlan motoros turistákon. A Balkánon viszonylag olcsón lefizethetők a korrupt zsaruk, ellenben Nyugat-Európában szigorú és következetes intézkedéssel találkozhatsz. Egy biztos: pénz legyen nálad!



Valuta

A bankkártyát már szinte mindenhol elfogadják Európában. Mégis jó, ha adott országban van nálad helyi valutából valamennyi. Előfordulhatnak olyan világvégi kis boltok, benzinkutak, ahol nem működik a kártyás fizetés. Ezen kívül az autópályák fizetőkapuinál is gyorsabb és olcsóbb helyi valutával fizetni. A Balkánon sok helyen elfogadják az Eurót, de saját pénzben adnak vissza, így előbb-utóbb mindenképpen lesz nálad forinton kívül más is. Ezt Nyugat-Európában viszonylag könnyű kezelni, mivel maximum 2-3 különböző pénznemet kell felismerned, de ha keletre vagy délre indulsz, jobb több fakkos tárcát vinni magaddal! Bosszantó, amikor összekeveredik a bosnyák márka a szerb dínárral, a román lejjel és az albán lekkel.

És még egy jótanács a végére: mindig kössél biztosítást! Az úton bármi közbejöhet, baleset, betegség, ellopják a cuccodat, lerobban a motorod. Tényleg bármi. Ha van biztosításod, kevésbé szívás ezeket elszenvedni, még az is lehet, hogy a végén jól jössz ki a dologból. Ezzel szemben egy néhány napos korházi ellátás vagy egy motor műszaki mentése, például Svájcban, anyagi romlásba döntheti a biztosítás nélkül túrázót.