Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Husqvarna 701 Supermoto teszt

Nincs szélvédője, nincs rajta markolatfűtés. Csomagtartó? Felejtsd el! Utas lábtartót is valószínűleg csak poénból szereltek fel rá. Mit nyújt mégis egy utcai supermoto, ami miatt annyira, de annyira lehet érte lelkesedni? "Csak” a motorozás esszenciáját adja.

A 2000-es évek elején, ahogy sokan mások, én is meg voltam őrülve a supermotókért. Végigpróbáltam szinte mindet: Husaberget, Husqvarnát, KTM-et, Shercót, Apriliát… Végül azonban racionális énem nem engedte meg, hogy egyetlen motornak megvegyek egy ilyen semmire sem jó..., akarom mondani "erősen korlátozott felhasználási területű" adrenalinbombát.



Időközben a supermotók szépen lassan kimentek a divatból. A nagy egyhengeresek eleve eltűntek a legtöbb gyártó kínálatából, a rövidtávú élménymotorok helyett pedig egyre inkább a minden földi jóval felszerelt túramotorok hozták a legtöbb vásárlót. Már csak egy-két gyártó ragaszkodik ezekhez a rétegmodellekhez. Én is kezdtem teljesen megfeledkezni róluk, amikor Péter, a KTM Centrum értékesítője felhívta a figyelmemet rá, hogy van egy Husqvarna 701-es tesztmotoruk, elvihetném kipróbálni. Micsoda?! Már hogyne vinném!



Mi a szösz az a supermoto?

A supermoto kategória keletkezését egyesek az amerikaiak, mások az európaiak számlájára írják. Egy biztos, áldott legyen, akik kitalálta, mert rengeteg móka és kacagás köszönhető neki. A supermoto alapja egy könnyű, de erős off-road motor, ami alá a nagy átmérőjű terepgumik helyett széles, gyorsasági felniket és aszfaltra való gumikat tesznek. Még egy kis futómű és fék tuning, és készen is van a szűk szerpentinek, a keresztbe csúszva vett kanyarok és a sűrű egykerekezések koronázatlan királya. Egy igazi supermoto lóereje számszerűleg nem sok, de a motor alacsony tömege miatt a súly/lóerő arány kifejezetten jó.



Ich bin ein supermoto

Az eredetileg svéd Husqvarna márka jelenleg az osztrák KTM tulajdonában van. Nem csoda, hogy a kék-sárga cég supermotója 90%-ban megegyezik narancsszínű ikertestvérével, a KTM 690 SMC R-rel. A világ legerősebb széria egyhengeresét (74 LE) egy könnyű acélvázba építették bele, amit teljesen állítható WP teleszkópokkal és hátsó rugóstaggal szereltek fel. A fékek a Brembótól származnak, az első ráadásul radiális féknyereggel. A motor könnyű súlyára való tekintettel elöl elég 1 db féktárcsa, hogy lassításnál belefúrja az orrát az aszfaltba. A Husqvarna 701 SM mindössze 150 kg körül mozog, attól függően éppen mennyi benzin van a hátsó segédvázként is funkcionáló műanyag üzemanyagtankban.



A sok nagy és nehéz motor után az első métereken úgy éreztem, hogy a 701-es egy bicikli. De kegyetlen gyors bicikli ám! A kormány bal oldalán lévő kapcsolóval kétféle teljesítmény-leadás közül lehet választani. Kipróbáltam mindkettőt. Nem mondom, hogy nem volt különbség közöttük, de annyira minimális, hogy ha nincs a kis visszajelző, meg nem mondom, hogy éppen 1-es vagy 2-es állásban van. Ellenben a kipörgésgátlót érdemes előre kikapcsolni. Ha a biztonsági procedúrát végigcsinálva sikerül hatástalanítani, onnan kezdődik csak az igazi móka! Az addig kissé tompán reagáló blokk, amint elér egy bizonyos fordulatot (kb. 5000-et), hirtelen megvadul és alacsonyabb fokozatokban a Husky szinte katapultálja az első kerekét a levegőbe. Minden egyes gyorsításnál ficereg-mocorog a hátsó kerék, miközben a Continental gumi a tapadásért küzd. Mivel az egyhengeres 9000-nél már le is szabályoz, a hatos váltót sűrűn kell használni.



Most azt mondod: "oké, értem én, hogy megy, mint az állat, de ezt sok más motor is tudja". Ez igaz. Viszont azt az 50-70 kilo mínuszt, amivel a supermoto könnyebb egy átlagos motornál, nem tudja ellensúlyozni se plusz teljesítmény, se elektromos futómű, se a legfejlettebb elektronika. Nincs is annál szebb, mint amikor poros, rossz minőségű kanyarban sodródsz, táncol a motor hátulja, és te ahelyett, hogy elmormolnál egy imát, még egy kicsit odahúzod a gázt, mert érzed, hogy ez még belefér. Ebben a motorozás minden szépsége benne van (legalábbis fizikai értelemben): gép és ember összhangja, egyensúly, sebesség, adrenalin. Ráadásul mindez hihetetlenül intenzíven és hatalmas dózisban. Ne félj, el is fáradtam a nap végére.

A Husqvarna 701 Supermotóról Kmenyussal készítettünk egy videót, amit itt nézhetsz meg. Jó szórakozást!



Husqvarna 701 Supermoto technikai adatok:

Motor: egyhengeres, négyütemű
Hengerűrtartalom: 693 cm3
Teljesítmény: 74 LE / 8000 ford./perc
Nyomaték: 73,5 Nm / 6500 ford./perc
Furat/löket: 105 mm/80 mm
Váz: króm-molibdén acél csőváz
Első futómű: WP APEX-USD 48 mm fordított teleszkópvilla
Hátsó futómű: WP APEX központi rugóstag
Rugóút elöl: 215 mm
Rugóút hátul: 240 mm
Fék elöl: Brembo radiális négydugattyús nyereg, 320 mm tárcsa
Fék hátul: Brembo egydugattyús úszó nyereg, 240 mm tárcsa
Gumiméret elöl: 120/70-17
Gumiméret hátul: 160/60-17
Tengelytáv: 1470 mm
Ülésmagasság: 890 mm
Üzemanyagtank: 13 L
Tömeg (üzemanyag nélkül): 147 kg