Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Hogyan indulj neki a motoros szezonnak?

Hamarosan kezdődik a motoros szezon, talán már gurultál is néhány kisebb karikát ebben a hidegben. Szerencsére jóakarókból és jótanácsokból soha nincs hiány, amikor valaki megtudja, hogy motoros vagy. Figyelmeztetnek a hideg aszfaltra, a csúszós gumikra és a figyelmetlen autósokra. Nem is árt ez, hiszen egész évben éppen a tavaszi baleseti statisztikák a legelrettentőbbek. A sok motoros szinte egyszerre rajzik ki az első melegebbnek tűnő hétvégén, aztán sajnos minden évben egy-kettő leadja közülünk a forgalmit. "Velem ez nem történhet meg" – gondoljuk mindannyian, de látod, valakiből mégis statisztikai adat lesz.

Eszem ágában sincs bárkit paráztatni, tisztában vagy Te is a kockázatokkal, csupán ismétlésképpen felhívom a figyelmed azokra a dolgokra, amiket ilyenkor nem árt észben tartani, megtenni vagy nem megtenni, hogy vidáman induljon a motoros szezon.



Tudom: sapka, sál

Csalóka ez az időjárás. A nyitott ablakban úgy tűnik, hogy itt a nyár, de a motoron hamar rá fogsz jönni, hogy ez még bőven csak a tavasz kezdete. A menetszél nem ismer kegyelmet, kíméletlenül lefagyaszt, és ha csak egyetlen lyukat talál két ruhadarab illesztésénél, késként döfköd majd a hideg. Éppen ezért ne sajnáld az időt és az energiát arra, hogy rendesen felöltözzél. Vegyél fel magas szárú cipőt vagy csizmát, a nadrágod legyen szélálló. A dzseki szintén, és ügyelj arra, hogy a nyakadnál és a kesztyűdnél se találjon be a hideg. Ha mindent megtettél, legalább ezek nem fogják elvonni a figyelmedet a vezetésről.



Érj haza napnyugta előtt!

Nem a vámpíroktól kell tartanod..., ez annál sokkal rosszabb! Amint lemegy a nap, a hőmérséklet villámgyorsan zuhanni kezd. Minél tovább vagy kint, annál rosszabb lesz a vége, ezt Te is tudod. A kegyetlen hidegben minden izmod megfeszül, vacog a fogad, és semmi másra nem tudsz gondolni, mint egy forró fürdőre. Csak egyszer érjél már haza! És a dilemma: húzd a gázt, hogy hamarabb túl legyél rajta vagy hajts lassan, hogy kicsit kevésbé fázz? Nincs jó megoldás, jobb lett volna előrelátónak lenni és rövidebbre tervezni a napot. Már rég a sörödet kortyolgatnád a kanapén, ha kiszámoltad volna, mikor kell hazaérj. Ha mégis így jártál, inkább több, rövidebb szakaszra oszd el a hazautat. Állj meg minden benzinkúton és igyál egy forró csokit, melegedj meg egy kicsit, majd ha elég lelkierőt gyűjtöttél, gurulj tovább.



Figyelj és tanulj!

Hónapok óta nem motoroztál kedvenc útvonalaidon, azóta sok minden megváltozhatott. Például új kátyúk keletkeztek az aszfalton vagy régiek tűntek el (bár ez utóbbi kevésbé valószínű), átvariálták a forgalmi rendet, kiraktak néhány új táblát vagy útfelújításba kezdtek. Először óvatosan járd végig a jól ismert szakaszokat, nehogy váratlan meglepetés érjen. Rengeteg alkalmad lesz még száguldozni az év során, az első karikákat fogd fel bemelegítésnek. Egy tipp, ami életmentő lehet: hogyan tudsz meggyőződni az aszfalt tapadásáról? Végezz fékpróbát! Egy egyenes szakaszon, ahol nem ijesztesz rá másokra és nem jön mögötted senki, kezdd el nyomni a hátsó féket. A bekapcsoló ABS vagy a megcsúszó kerék informál arról, mekkora tapadással számolhatsz (megcsúszásnál ne felejtsd el felengedni a féket). Figyelem! A tapadás szakaszonként más lehet, függően az aszfalt minőségétől, állapotától, árnyékos vagy napos részen van, stb. Úgyhogy csak óvatosan!



Tudatosan, soha ne ösztönből!

Aki még nem járt vezetéstechnikai tréningen, annak nehéz lenne itt elmagyarázni, miről is van szó. Nekik csak annyit tudok ajánlani, hogy lassan vezessenek. Viszont ha már jártál ilyenen, fel tudod idézni azokat a legfontosabb vezetéstechnikai trükköket, amelyek segítenek abban, hogy minden egyes kanyart sikerüljön biztonságosan bevenni. Idézd fel instruktorod szavait a nézőpontról, kormányzásról, súlypontról és a hátsó fék használatáról. Gondold végig, mindent úgy csinálsz-e, ahogy tanította. Ha nem, rögtön kijavíthatod a hibáidat és egyből sokkal magabiztosabban fogsz tudni motorozni dacára a hosszú kényszerpihenőnek.

Első körben ennyi elég is lesz ahhoz, hogy segítsünk kicsit ráhangolódni az előtted álló feladatra. Jó lenne, ha az elkövetkező hetekben minél kevesebb negatív és minél több pozitív élménybeszámolót olvasnánk a Facebookon. Jó motorozást!