Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Hogyan éld túl életed első csapatos motoros túráját?


Gombóc van a torkodban, görcsöl a hasad, kezdesz elbizonytalanodni… biztosan kell ez neked? A többiek régi motorosok, összeszokott társaság, számtalan túrán túl vannak már. A haverod azt mondja, minden rendben lesz, de ő honnan tudná, hogy mit bírsz? Még saját magad sem tudod. Előre parázol, milyen ciki lesz, amikor lemaradsz, morognak majd, hogy várni kell rád. A félelmed nem alaptalan, de ne izgulj! Felkészítelek, mi vár rád, amikor kezdőként indulsz motoros túrára, és azt is megsúgom, hogyan kezeld a helyzetet, hogy egyben érhess haza a végén.

Kezd kicsiben, folytasd nagyban!

Megvan a motor, megvan a felszerelés, a jogosítvány, minden. Indulhatsz túrázni! De nem mindegy, hogy hova. Ha eddig csak 1-200 kilométeres távokat tettél meg egyszerre, ne rögtön egy alpesi látványutakra induló túrára fizess be. Egy profi csapat 4-500 kilométert is megtesz naponta, ráadásul ezt egy héten keresztül folyamatosan produkálják, hozva magukkal az előző napi fáradtságot. Ha nem vagy hozzászokva, előbb-utóbb elveszíted a koncentrációs képességedet és annak könnyen baleset lehet a vége. Ezért kezdj először rövidebb, egynapos hazai túrákkal. Aztán, ha bírod, jöhetnek a nagyobb falatok.



Szervezett túrák

Profi túráknál ki szokták hirdetni, hogy milyen tempóban vagy milyen nehézségű útvonalon fognak haladni. A „dinamikus”, „tempós”, „lendületes”, „kanyarvadász” szavak izgalmasan hangzanak, de nem biztos, hogy azt a szintet rögtön az első túrádon meg kéne tapasztalnod. Még akkor sem, ha amúgy a motorod kifejezetten alkalmas lenne rá. A „kezdő szint”, „a csapathoz igazított tempó” és „nézelődős” szavak hallatán jó eséllyel biztonságosabb és stresszmentesebb utazás vár rád.

Légy őszinte!

Ne próbáld meg eltitkold a többiek elől, hogy még kezdő túrázó vagy! Úgyis rájönnének az első métereken. Faggasd ki a többieket (lehetőleg a csapat vezetőjét), kérj tanácsot, hogyan helyezkedj, mire figyelj oda! Meglátod, a motorosok jó fejek, segíteni fognak, ahelyett hogy presszionálnának. Ha ezek után is úgy érzed, hogy a túra ritmusa meghaladja azt, amit biztonságosnak érzel, a következő megállónál köszönj el a csapattól és fordulj vissza vagy folytasd egyedül az utat. Soha ne lépj le anélkül, hogy szólnál valakinek! A többiek egész napi programja az lesz, hogy fel-le motoroznak és téged keresnek az árokban, ha lemaradsz, és köszönés nélkül otthagyod őket.



Azt utat figyeld, ne a másik motorost!

Kanyargós úton csábító a gondolat, hogy lemásold az előtted haladó motoros által használt íveket. Ha csak a másik hátulját figyeled, későn fogod észrevenni, ha véletlenül kátyúba szalad, elkottáz valamit vagy elcsúszik, és ugyanúgy le fogod utánozni. Ha lemegy a susnyásba, minden bizonnyal oda is követni fogod. Éppen ezért csak az utat figyeld, mintha egyedül lennél! Ehhez sokszor le kell maradnod vagy teljesen más íveket kell választanod, mint akit követsz, hogy nagyobb távolságot lássál be előre.

Hagyd az egódat!

Közúton a biztonság mindennél fontosabb, inkább hagyd elmenni a gyorsabb motorosokat! Hiába tűnik úgy, hogy minden bátorságodat összeszedve tudnád tartani a lépést a rutinos rókákkal, annál a tempónál nekik valószínűleg még bőven vannak tartalékaik. Minden tudásuk és eszközük megvan, hogy elhárítsanak egy vészhelyzetet. Neked nem biztos, hogy lesz.



Ismerd a saját szervezetedet!

Az adrenalin hatása elnyomja a fáradtság- és éhségérzetet. Akkor honnan tudhatod mégis, hogy valami nem stimmel? Egyre többet hibázol, későn veszel észre dolgokat, elrontasz néhány váltást, szemedbe folyik az izzadság, kapkodod a levegőt. Ismerd fel ezeket a jeleket magadon és vegyél vissza a tempóból, különben baj lesz! Megállásnál ne felejts el vizet inni, még akkor is, ha nem vagy szomjas. A vércukorszint leesésének hatására a fizikai teljesítő-képesség és a koncentráció jelentősen csökken. Előzd meg azzal, hogy ebédnél annyit eszel, amennyit szoktál, még akkor is, ha éppen nem érzed magad éhesnek.

Milyen motorral mehetsz?

60-70 lóerős motorral már simán teljesíthető akármilyen hosszú és nehéz túra, de sok múlik a motoros felkészültségén és tudásán is. Vannak, akik kisebb motorral tartani tudják a lépést a többiekkel, de akad olyan is, aki sok lóerős motorral lemearad, mert csak összezavarja a túl nagy teljesítmény. Külföldi túráknál a profik általában azt szokták kérni, hogy legalább 500 cm3-es motorod legyen. Ha a tied ennél kisebb, nem fogod tudni tartani a tempót a többiekkel, főleg autópályán, hegymenetben vagy előzésnél. Akkor inkább keress olyan csapatot, ahol a tieddel azonos kategóriájú motorok vannak.

És még valami!

A motorod legyen tökéletes műszaki állapotban, túrára felkészítve! Ne Te legyél az, aki miatt le kell állni a csapatnak szerelni az út szélén, vagy akinek alkatrészt kell vadászni a motorjához a túra kellős közepén, mert úgy gondoltad, hogy talán ennyit még kibír.