Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Gengszterektől a versenyzőkig: az első igazi bukósisak

Még 1945-ben történt, hogy egy ifjú motorőrült éppen hazafelé tartott egy motorversenyről, amelyen két versenyző súlyos fejsérülést szenvedett. Ginót megdöbbentette, hogyan gondolhatja bárki, hogy egy sima bőrsapka megfelelő védelmet nyújt nagy sebességű esés esetén? Hazament és azon kezdett agyalni, milyen hatékony fejvédőt készíthetne motorosok és robogósok számára. Mivel cége Vespákhoz gyártott üléshuzatot, a bőrre, mint kézenfekvő, jól megmunkálható alapanyagra tekintett. Már csak azt kellett kitalálnia, hogyan tudná formatartóvá alakítani.



Tanácsot kért honfitársától, Borsalinótól, aki akkoriban a hollywoodi sztárok és a maffiózók (pl. Al Capone) kedvenc luxuskalap-gyártója volt. Meglepetésre önzetlen segítséget kapott: Borsalino fa kalapsablonokat adott kölcsön neki, amire ráfeszítve a bőrt megfelelően formára tudta alakítani. Kemencében megsütve és lefestve ebből lett a sisak kemény külső héja. Belülre puha bőrből varrt bélést, ami a kényelmet és az energiaelnyelést biztosította. Az akkori versenyzők hevesen érdeklődni kezdtek az új védőfelszerelés iránt, innentől a gyártó logója, ami nevének és városának kezdőbetűi állt, minden motoros előtt ismertté vált: AGV (Amisano Gino Valenza).



Kezdetben heti 5 darab motoros bukósisak készült, de akkora volt az igény a biztonságos védőfelszerelésre, hogy villámgyorsan új és új technológiákat kellett kidolgozni a gyártási kapacitás növelésére. Ezzel együtt a sisakok nyújtotta biztonság, az alapanyagok és az előállítás is rögtön fejlődésnek indult. A többi már történelem. 55 évvel az első igazi bukósisak megjelenése után az AGV még mindig a világ egyik mérvadó sisakgyártója. A MotoGP-ben a mezőny jelentős része a cég csúcstermékében, az AGV Pista GP RR-ben motorozik.