Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Ducati Scrambler Icon teszt

Te is ismered az égető érzést: kéne venni egy motort! Egy újat, egy másikat, az első, még egyet, stb. Kinek mi. Csaba barátom speciel egy munkába járós motort szeretett volna. Erre a célra legjobb egy robogó. Vett is egyet. Élvezte, hogy könnyű vele manőverezni, elfér a kocsik között, rengeteg időt spórol az utazáson, keveset fogyaszt, tehát még gazdaságos is. Egy japán robogó egyetlen dolgot nem tud igazán: megdobogtatni az ember szívét. Ismét elindult a vezérhangya: kéne egy stílusosabb és „motorabb” motor. Csaba a retro irányzat felé kacsintgatott, végül két típusra szűkítette le a kívánságlistát: Yamaha XSR700 és Ducati Scrambler Icon. A japán motor az ész választása, az olasz a szívé. Végül a szív győzött. Miért?



A két neo retro motor nagyon hasonló egymáshoz. A Yamaha XSR700 remek műszaki alapra, az MT-07-re épül. Sok gondtalan, felhőtlen kilométernek néz elébe, aki ezt választja. A Scrambler egy teljesen önálló modell, szíve a kőkorszaki léghűtéses Monster blokk, az olaszok egyik legkiforrottabb erőforrása. Mindkettőnek rövid hátulja, banán lengővillája és blokk alól kikandikáló kidörrentője van, de a Ducatihoz fordított teleszkópvilla és radiális elő féknyereg is jár. Az összhatás azonban az apró részletekben rejlik. A motor legfontosabb stíluseleme a tank, a Yamahánál a magas blokk miatt csak felül sikerült szépre, az alja el lett vágva, míg a másik könnycsepp formájú, alubetétes üzemanyagtartálya maga a tökély. A tank alatti, zavaros részeket mindkettőnél fekete műanyag elemekkel próbálták meg álcázni. Ez is a Scramblernél sikerült jobban, annyira belesimulnak a formatervbe, hogy elsőre észre sem lehet venni őket. Olyan, mintha azok a részek éppen csak árnyékban lennének. A Yamaha vízhűtője kilóg a retro imidszből. A Ducatinál ezzel nem volt gond, ugyanis léghűtéses. Szóval ezek miattt tette Csaba voksát a Ducatira.



Már régóta kíváncsi voltam rá, ezért kölcsönkértem a Scramblert egy rövid tesztre. A motor külalakra telitalálat, még közelről nézve sem találni rajta igénytelen részleteket. Ellenben megdöbbentő, milyen alacsony. És nem csak az ülése, hanem a tankja is. Rajta ülve furcsa volt, hogy nincs semmi az ölemben. Az ergonómia a magas, merevítő nélküli kormánnyal lesz tökéletes. Elindulás után már az első métereken tudtam, hogy a Ducati és én jóban leszünk. Pehelykönnyű súlyának maradéka is teljesen elillant, rögtön megértettem, miért hívják a nyitott sisakot „vigyorgónak”. Tettem-vettem ide-oda a gépet, mintha nem is egy 800-as lenne alattam. A Scrambler a Ducati kínálatának alja, ennek megfelelően nem építettek bele csúcs futóművet. Egy szögegyszerű hátsó rugóstag és egy fordított, de egyáltalán nem állítható villa dolgozik benne. Hangolásuk szerencsére nem lett túl puha, a motor súlyához és teljesítményéhez mérten jól végzik a dolgukat.



Most jöjjön a blokk! Mit produkál egy közel 40 éves technika egy mai motorban? A léghűtéses motorok mindig kicsit hangosabban járnak, mint azok, aminek vízköpeny vesz körül. Ennek ellenére hiába füleltem, még nyitott sisakban sem hallottam kellemetlen zakatolást, kopogást vagy cirpelést. Kétség kívül precíz szerkezet. Az elinduláshoz szinte gázt sem kell adni. Lefulladni vele igazi bénaság lenne. Alacsony fordulatra hangolták, így nem sokkal alapjárat felett már egy jókora nyomatékhullám repíti előre a Scramblert. Ez egyértelműen jó a lassú haladáshoz, nem kell folyton belekuplungolni, nehogy berángasson. Márpedig a városi forgalomnak még motorral is része az araszolás, és ebben ez a Ducati remek partner. A fordulatszámskála másik vége 9 ezernél van, addig a Duc határozottan és egyenletesen tol. Mégiscsak 800 cm3! Végsebességre állítólag megfutja a 200-at.



Látványos ez első radiális Brembo féknyereg, lassításhoz azonban erősen bele kell kapaszkodni a fékkarba. Pedig egyetlen tárcsa elég kell, hogy legyen a motor 170 kilójához, itt valószínűleg a felső munkahengeren spóroltak. Tévedés ne essék! Nincs baja a féknek, de azért lehetne egy kicsikét sportosabb. Illetve attól függ, mit várunk el egy motortól. A Ducati Scrambler egy ízléses városi retró motor, nem verseny- vagy túragép. Ezt a szélvédelmén különösen érezni. Mármint, hogy nincs neki szélvédelme. Semmi, még annyi se. A menetszelet nem is a sisakomra vagy a felsőtestemre kaptam, hanem egyenesen az ölembe. Ez baj lenne? Ezen a meleg nyáresti napon a városban inkább élvezetem.



A Ducati Scrambler tehát átment a vizsgán. Illetve mi az, hogy átment? Kitűnőre vizsgázott! Egy remek városi motor, jól néz ki és élvezetes vele a közlekedés. Csaba! Jól választottál, gartulálok!