Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Defenzív vezetés 4. rész: újra és újra


Magam sem tudom hányadik értelmetlen beszélgetést folytattam le egy kevésbé tapasztalt, de annál makacsabb motorossal a hétvégén (illetve már csak volt motorossal). Nem adták meg neki az elsőbbséget és elütötték. Levonta a konzekvenciát: Hiába csinál mindent szabályosan, ha mások nem figyelnek és elütik, tehát abba kell hagyni a motorozást, mert veszélyes. Meg sem próbáltam meggyőzni a defenzív vezetésről. Aki eleve így gondolkodik, annak tényleg biztonságosabb autóval vagy tömegközlekedéssel járni.

A KRESZ egy szinte tökéletes, a közlekedést szabályozó rendszer. Mindenre van egy szabály: mikor kinek van elsőbbsége, mit lehet csinálni és mit nem, milyen sebességgel biztonságos haladni, stb. Ha a forgalom összes résztvevője betű szerint betartana minden szabályt, alig lennének balesetek. Az a kevés, ami mégis bekövetkezne, csakis rajtunk kívül álló okok (olajfolt, lefagyott útfelület, útra téved állatok vagy műszaki hiba) miatt történne. A legnagyobb veszélyt az jelentené, ha a közlekedési táblákat ellopják vagy eltakarja valami, a kereszteződések beláthatatlanná válnak a növényzet miatt, esetleg nem szakszerűen szervezik meg egy útépítésnél a járművezetők tájékoztatását és elterelését.

Ezzel szembe a valóság az, hogy az ember nem a tévedhetetlenségéről híres. Mindenki hibázik, akarva-akaratlanul, de megszegi a szabályokat. Biztos vagyok benne, hogy néha Te is. Sokan túlságosan is átlátják a KRESZ-t (legalábbis azt hiszik magukról), ezért tudják, hol, melyik szabály lazábban kezelésével tudnak időt nyerni a legkisebb kockázatvállalás mellett. És itt a kockázatvállaláson van a hangsúly. Minden szabályszegés magában hordozza egy baleset lehetőségét, még ha elenyésző mértékben is. Lehet, hogy egy ártatlannak tűnő, záróvonal átlépésével történő sávváltás ezerszer bejön az illetőnek, de majd egyszer nem fog, és akkor lesz nagy sírás-rívás. A vétkes sofőrnek egy szava sem lehet, hiszen „benne volt a pakliban”, a vétlen pedig így járt.



Sajnos a közlekedésben résztvevő sofőrök nagy részének hiányosak a KRESZ ismeretei. Vagy azért, mert nagyon régen vizsgáztak és már nem emlékeznek azokra a táblákra, szituációkra, amikkel nem találkoznak nap mint nap, vagy azért, mert meg sem tanulták rendesen, úgy csúsztak át valahogy a vizsgán. Eleve abszurd a tény, hogy a KRESZ vizsgán van hibahatár. Tehát nem kell 100%-ig tudni a szabályokat. Sőt! Tíz hibapont engedélyezett, ami lehet akár három darab képes feladat is. Ezek után csodálkozol, hogy vannak, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy egy kereszteződésben kinek van elsőbbsége? A szabályok idő közbeni változását sem kérik számon a már jogosítvánnyal rendelkezőkön. Például van olyan motoros, aki mai napig nem tudja, hogy szabályosan haladhatna a buszsávban.

Aztán ott vannak még a csökkent képességűek, idősek. Nem szeretném őket bántani, de saját maguk képtelenek megítélni, veszélyt jelentenek-e a közlekedés többi résztvevőjére. Az időszakos orvosi alkalmassági vizsgálat mindössze annyit bizonyít, hogy 2-3 évente egy alkalommal rendben volt az illető vérnyomása és ellátott a falig. Reflexek, reakcióidő, térlátás, perifériás látás, ítélőképesség? Azt nem vizsgálják. A törvény szerint ezeknek az embereknek ugyanannyi joguk van közúton közlekedni, mint bárki másnak. Lehet ezen hőbörögni, meg írogatni a Face-re, hogy el kéne venni a jogosítványukat, de akármennyire fel vagy háborodva, ugyanúgy találkozhatsz velük az úton.

A pillanatnyi idegállapotról, stresszről, sietségről még nem is beszéltünk. Egy sofőrnek sok minden elvonhatja a figyelmét a vezetésről. Balhé van otthon, a főnök cseszteti a munkahelyén, elszámolási vita egy ügyféllel, ha ilyenek motoszkálnak egy ember agyában, az egyértelműen a koncentráció rovására mehet. Szomorú, de képzeld el, hogy egy gondterhelt szülőnek fontosabb időben odaérni az óvodába, mint a Te testi épséged. A túlhajszolt kiszállító furgonosok szintén nem a türelmükről híresek, de még mindig kevésbé veszélyesek, mint egy hétvégi sofőr. Látható, hogy az ideálistól messze vannak a járművezetők képességei és koncentrációja. Ezek után, ha bárki úgy tekint a bizalmi elvre (vagyis arra, hogy a többi közlekedő be fogja tartani a szabályokat), mint a szentírásra, saját magát áltatja a biztonság hamis illúziójával.



Eddig nagy általánosságokban beszéltem a gépjárművezetőkről, innentől mindennek a motoros vonatkozását írom le. Közhely, de a motoros szinte védtelen egy autóshoz képest. Hiába a legprofibb bőrruha, a MotoGP-s bukósisak, gerincvédő, légzsák, a motoros védelme töredéke egy autósénak! Ez azt jelenti, hogy egy balesetben a sérülés, súlyos sérülés vagy elhalálozás kockázata többszöröse, mintha autóban ülnél. Ráadásul a sérülés nem válogat attól függően, hogy vétkes vagy vétlen félként szenvedtél balesetet. Megsérülsz akkor is, ha Te hibáztál, és akkor is, ha más üt el. A szabályok 100%-os betartása még csak az egyik oldalról jelent védelmet, éppen ezért az, hogy mindent szabályosan és jól csinálsz, még édeskevés a túléléshez. A defenzív vezetés lényege a többi közlekedő hibáinak felismerése és elhárítása vagy megelőzése. Ha ezt nem vagy képes elfogadni és vállalni, akkor ne ülj motorra!

Mondok egy példát. Elmotorozol Romániába vagy Szerbiába. Hamar rá fogsz jönni, hogy arrafelé az autósok levágják a kanyarokat, a legbeláthatatlanabb visszafordítóban is simán jöhet valaki szemből a sávodban. Pedig ugyanazok a közlekedési szabályok vannak náluk is, mint nálunk, mégis kénytelen vagy elfogadni a tényt, hogy ez arrafelé így megy. Ezután óvatosabban, körültekintőbben, ne adj' Isten lassabban veszed a kanyarokat. Másik országban a piros jelzésen hajtanak át életvitelszerűen, a harmadikban pedig egyáltalán nem indexelnek. Megszokod, megtanulod, elfogadod, figyelsz. Akkor miért nem vagy képes elfogadni azt, hogy Magyarországon meg az elsőbbséget nem adják meg neked? Miért várod el, hogy mindenki úgy vezessen, mint egy robot? Inkább az elsőbbségedről kéne néha lemondani, mint az életedről!

Motorosként rengeteg pozitív élményben lehet részünk és rengeteg negatív dolgot kell elszenvednünk. A dugóban elslisszolhatunk az autók között, vígan haladhatunk a buszsávban, szinte bárhol leparkolhatunk, egy kanyargós úton motorozni maga a Kánaán. Cserébe kicsik vagyunk és védtelenek, a forgalom nagyobb résztvevői kevésbé észlelnek minket. Amikor motorra ülsz, nem csak az előnyöket kell élvezned, hanem a hátulütőket is szem előtt kell tartanod. Nem tudsz egy jót kanyarogni a Mátrában, mert nagy a forgalom? Akkor ne erőltesd, engedd el. Majd legközelebb. Összezártak előtted az autósok a Hungárián? Várj egy percet, amint a közlekedési lámpa zöldre vált, el fogsz tudni menni mellettük. Így is sokkal előbb érsz oda, mintha autóval lennél. Kikanyarodnak eléd egy kereszteződésben? Számíts rá, hogy ilyen megtörténhet, és nem ér meglepetésként.



Élvezd a motorozást, de ne engedj teret a veszélyeknek! Ne feledd: a legjobb motoros az öreg motoros!