Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Csatlakozz azokhoz a robogósokhoz, akik baleset nélkül hazaérkeznek a családjukhoz

 

Az autósok már hozzászoktak ahhoz, hogy a fém kasztnit pajzsként használják. Például amikor sűrű forgalomban egyikük véletlenül megpróbálja betartani a szabályos követési távolságot, rögtön mindenki elé akar befurakodni. Éppen ezért egy határozott (agresszív?) sofőr helyezkedésével, sebességével egyértelműen jelzi a többieknek, ha nem hajlandó lemondani az elsőbbségéről és beengedni másokat. Ugyan ki merne kikanyarodni egy lassítás nélkül érkező Audi elé egy kisebb járművel?



Autóval le lehet tolni robogóst, fordítva nem működik

Kétkerekűvel ugyanebben a szellemben közlekedni nem éppen a hosszú, boldog öregkor záloga. Hiába próbálod meg kikényszeríteni a saját, jogos elsőbbségedet, ha egy autós nem vesz rólad tudomást és összeütköztök, te mindenképpen rosszul fogsz járni. Lehet, hogy a biztosító később kárpótol, de képzeld csak el, mennyivel jobb mindenhová időben odaérni és este egyben hazamenni, mint betétlapokat töltögetni vagy mentővel utazni.

A robogózás, motorozás nem csak azért veszélyes közúton, mert nem vesz körbe nagy, szilárd burkolat. Az autókhoz, teherautókhoz, kamionokhoz képest szinte észrevehetetlen vagy, így sokkal gyakrabban bonyolódhatsz közlekedési afférba. Az első számú dolog, amire mi is felhívjuk minden motorral és robogóval közlekedő figyelmét: a láthatóság. A képlet egyszerű: ha könnyebben észrevesznek, biztonságosabbá válik számodra a közlekedés.



A láthatósági mellény sárga színe szinte világít a sötétben és nagyon messziről látszik

Ezerféle megoldás létezik arra, hogyan lehetsz feltűnőbb. Láthatósági színek, sötétben világító kabát, fényvisszaverő csíkok, nappali menetfény, stb. Mostanában újra elterjedőben van a nappali városi reflektorhasználat, ami ugyan valóban majd kiszúrja a legbambább sofőr szemét is, de nem minden esetben garantálja, hogy mégis észrevegyenek. Egy autó holtterében motorozóra ugyanúgy ráhúzzák a kormányt, hiszen ha nem látszik a fényszóró, az erősebb fény se látszik.

A távolsági fényszóró folyamatos használata városban szabálytalan, mert elvakíthat másokat



Bármennyivel is növeled a láthatóságodat, egy dologról ne feledkezz el: ez nem követlenül, csak közvetve hat a saját biztonságodra. Vagyis a gyenge láncszem nem te vagy, nem a ruhád színe és nem a lámpád fényereje, hanem mindenki más az úton rajtad kívül. Ha kifogsz egy olyan vezetőt, aki teljesen elmerült a mobilja piszkálásában, öltözhetsz akár atomvillanásnak is, azt sem fogja tudni, hogy létezel.

Konkrét példa arra, hogyan kerülhetsz el egy balesetet

Mész a robogóddal a főúton feltűnő motoros ruhában, láthatósági színű bukósisakban. Alsóbbrendű útról egy autós készül kikanyarodni.

- Rám nézett, tehát észrevett. - gondolod és elsőbbséged tudatában magabiztosan gurulsz az úton.

- Jé, ott egy pók. Vajon belül van vagy kívül? - gondolkozik az autó vezetője, miközben a szélvédő sarkát bámulja. Miután rájön, hogy többen is állnak mögötte, egy gyors pillantást vet az útra. Autót nem lát, te pedig éppen takarásban vagy. Egy öt méter hosszú, két méter széles autót nehéz lenne eltakarni, de az apró robogó akár egy közelebb álló gyalogos mögött elbújhat. Az autós elindul, te nyomod a dudát, de csak annyit érsz el, hogy a kocsi megtorpan előtted az út közepén. Vészfékezel, de már nincs elég hely, nekimész az oldalának.

A robogó könnyen láthatatlanná válik, ha nem pont azt nézed

Tekerjük csak vissza az idő kerekét és kezdjük elölről az egészet. Hiszen most megtehetjük, nem úgy, mint a valóságban.

Mész a robogóddal a főúton feltűnő motoros ruhában, láthatósági színű bukósisakban. Alsóbbrendű útról egy autós készül kikanyarodni.

- Rám nézett, tehát észrevett. - gondolod, de közben ott van benned a kétely, hogy „de mi van, ha mégse”. Elveszed a gázt és fékekre helyezed az ujjaidat.

- Jé, ott egy pók. Vajon belül van vagy kívül? - gondolkozik az autó vezetője, miközben a szélvédő sarkát bámulja. Miután rájön, hogy többen is állnak mögötte, egy gyors pillantást vet az útra. Autót nem lát, te pedig éppen takarásban vagy. Ő elindul, de te már számítasz rá, ezért időben fékezel, így el tudod kerülöd az ütközést.

Mi a két sztori között a legfontosabb különbség?

Nem, nem a fékkészenlét. Hanem a szemlélet. Az első esetben azt feltételezted, hogy mindent megtettél azért, hogy észrevehető legyél, és el is hitted, hogy ez 100%-ig be fog jönni. Hát, nem jött be. A bizalmi elv megbukott.

A második esetben szintén minden feltétel adott volt, hogy meglássanak, de te óvatosságból nem bíztál meg a másik félben. És milyen jól tetted!

Akkor most minden kereszteződésnél le kellene lassítanom, akkor is, ha elsőbbségem van? - kérdezhetnéd. A válaszom: csak akkor, ha biztosra akarsz menni. Nem mindenkinek fér bele, hogy balesetet szenvedjen. Neked belefér? 

Jó robogózást! 

Te milyen balesetet úsztál meg és hogyan?