Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Cipzár alakzat

Amikor túrázni indultok, a felvezető – amennyiben rutinos felvezetőről van szó – megkér mindenkit, hogy cipzár alakzatban haladjon. Legalábbis ott, ahol lehet.

Mi az a cipzár alakzat? Hogy működik? És miért jó?

Amikor legalább 5-en, 6-an együtt túráztok, nincs könnyű dolgotok. Megpróbáltok együtt maradni, de ha mindenki betartja a biztonságos követési távolságot, olyan hosszú lesz a sor, mint egy vonat, ezért gyakran szétszakad. Például egy közlekedési lámpa simán kettévágja a motoros csapatot, és a felvezető nem fogja látni, hogy lemaradt a sor vége.

Ezért kell felvenni a cipzár alakzatot! Mivel a motor keskeny, a sávnak csak kb. 1/3-át foglalja el, nem kell egymás mögé besorolnotok. A felvezető a sáv bal szélén megy, a következő a jobb szélén. Az őt követő megint a bal, az utána jövő megint a jobb szélén, és így tovább. Nem mentek be egymás mellé, így nem zavarjátok egymást, a követési távolságot viszont nem a közvetlen, hanem a kettővel előtted haladóhoz kell igazítanod. Ha valamiért hirtelen fékezni kell, a másik nyomon haladóba nem szaladsz bele hátulról.



Egy motoros csapat cipzár alakzatban feleolyan hosszú, mintha egy nyomon követnék egymást



Mindenhol, mindenáron tartani kell a cipzár alakzatot?


Isten őrizz! Előzésnél például felborul a rend. Mindenki magáért felel, az előzést egyedül, a saját és motorod képességei alapján kell kivitelezned. Amikor utolértek egy másik járművet, a legelső behúzódik balra, a felezővonalhoz és vár a kínálkozó alkalomra. Amint belekezdett az előzésbe, helyét átveszi a soron következő motoros. Ha ő történetesen eddig az út jobb szélén haladt, behúzódik a felezőhöz. Ilyenkor értelemszerűen a mögötte jövő, eleve a sáv baloldalát használó motorosnak egy kicsit le kell maradnia, hogy maradjon egy biztonságos követési távolság. Addig nem is kell erőlködnie az előzésen, amíg az előtte haladó meg nem kezdte a manővert.

Kanyargós hegyi utakon szinte lehetetlen tartani a cipzár alakzatot. De nem is kell. Maradjatok le egy kicsit egymástól és használjátok ki a sáv teljes szélességét. Így lesz hely ideális íveket rajzolni, illetve kikerülni a kanyarban váratlanul felbukkanó úthibákat, kavicsfelhordást, faleveleket. Amint kiértek a kanyargós részről, a felvezető kicsit lassít, összevárja a bandát és újra lehet cipzár alakzatba rendeződni.



Mit ne tegyél cipzár alakzatban?

Alakzaton belül tilos előzgetni egymást, mert összekuszálja a kialakult rendet. Ha idegesít az előtted haladó, mert – mondjuk – hangos vagy büdös a kipufogója, ne csinálj semmit. A következő pihenő utáni indulásnál helyezkedj úgy, hogy ne pont mögé kerülj!

Ne kacsázz a sávban! Ismered azt, amikor valaki már nagyon várja a kanyarokat és elkezdi ide-oda döntögetni a motorját a sávban? „Melegíti a gumit”. Értem én, de ne alakzatban tegye! Ráér akkor, amikor már belátható távolságon belül van a szerpentin és amúgy is széthúzódtok. Ha előtted ezt csinálja a másik, inkább maradj le tőle!


Hány motorosból állt a legnagyobb csapat, amiben valaha motoroztál?