Cipzár alakzat
				
				
				
					
						 Cipzár alakzat
						Cipzár alakzat
					 
				 
				Amikor túrázni indultok, a felvezető – amennyiben rutinos felvezetőről van szó – megkér mindenkit, hogy cipzár alakzatban haladjon. Legalábbis ott, ahol lehet.
Mi az a cipzár alakzat? Hogy működik? És miért jó?Amikor legalább 5-en, 6-an együtt túráztok, nincs könnyű dolgotok. Megpróbáltok együtt maradni, de ha mindenki betartja a biztonságos követési távolságot, olyan hosszú lesz a sor, mint egy vonat, ezért gyakran szétszakad. Például egy közlekedési lámpa simán kettévágja a motoros csapatot, és a felvezető nem fogja látni, hogy lemaradt a sor vége.
Ezért kell felvenni a cipzár alakzatot! Mivel a motor keskeny, a sávnak csak kb. 1/3-át foglalja el, nem kell egymás mögé besorolnotok. A felvezető a sáv bal szélén megy, a következő a jobb szélén. Az őt követő megint a bal, az utána jövő megint a jobb szélén, és így tovább. Nem mentek be egymás mellé, így nem zavarjátok egymást, a követési távolságot viszont nem a közvetlen, hanem a kettővel előtted haladóhoz kell igazítanod. Ha valamiért hirtelen fékezni kell, a másik nyomon haladóba nem szaladsz bele hátulról.
 Egy motoros csapat cipzár alakzatban feleolyan hosszú, mintha egy nyomon követnék egymást
 Egy motoros csapat cipzár alakzatban feleolyan hosszú, mintha egy nyomon követnék egymást
Mindenhol, mindenáron tartani kell a cipzár alakzatot?Isten őrizz! Előzésnél például felborul a rend. Mindenki magáért felel, az előzést egyedül, a saját és motorod képességei alapján kell kivitelezned. Amikor utolértek egy másik járművet, a legelső behúzódik balra, a felezővonalhoz és vár a kínálkozó alkalomra. Amint belekezdett az előzésbe, helyét átveszi a soron következő motoros. Ha ő történetesen eddig az út jobb szélén haladt, behúzódik a felezőhöz. Ilyenkor értelemszerűen a mögötte jövő, eleve a sáv baloldalát használó motorosnak egy kicsit le kell maradnia, hogy maradjon egy biztonságos követési távolság. Addig nem is kell erőlködnie az előzésen, amíg az előtte haladó meg nem kezdte a manővert.
Kanyargós hegyi utakon szinte lehetetlen tartani a cipzár alakzatot. De nem is kell. Maradjatok le egy kicsit egymástól és használjátok ki a sáv teljes szélességét. Így lesz hely ideális íveket rajzolni, illetve kikerülni a kanyarban váratlanul felbukkanó úthibákat, kavicsfelhordást, faleveleket. Amint kiértek a kanyargós részről, a felvezető kicsit lassít, összevárja a bandát és újra lehet cipzár alakzatba rendeződni.
 Mit ne tegyél cipzár alakzatban?
Mit ne tegyél cipzár alakzatban?Alakzaton belül tilos előzgetni egymást, mert összekuszálja a kialakult rendet. Ha idegesít az előtted haladó, mert – mondjuk – hangos vagy büdös a kipufogója, ne csinálj semmit. A következő pihenő utáni indulásnál helyezkedj úgy, hogy ne pont mögé kerülj!
Ne kacsázz a sávban! Ismered azt, amikor valaki már nagyon várja a kanyarokat és elkezdi ide-oda döntögetni a motorját a sávban? „Melegíti a gumit”. Értem én, de ne alakzatban tegye! Ráér akkor, amikor már belátható távolságon belül van a szerpentin és amúgy is széthúzódtok. Ha előtted ezt csinálja a másik, inkább maradj le tőle!
Hány motorosból állt a legnagyobb csapat, amiben valaha motoroztál?