Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Bukósisak stíluskalauz

Ugyanúgy, ahogy az összes többi ruhánál, a motoros felszereléseknél is vannak bizonyos stílusirányzatok, amiket „illik” követni. Legalábbis akkor, ha azt szeretnéd, hogy igazi motorosnak nézzél ki.

A választás egyrészről praktikus szempont alapján történik. Hasonlóan ahhoz, mint például amikor focizni mész, az alkalmi makkos cipő kifejezetten rossz választásnak tűnik. Nem azért, mert kicsúfolnak érte a haverok, hanem azon egyszerű oknál fogva, hogy nem jó benne futni.

Ezzel szemben, például az operában a mackóruha a legnagyobb ciki. Pedig a melegítő igazán praktikus: borzasztó kényelmes, meleg, és a cipzár lehúzásával könnyedén megszellőztethető az alatta feszülő atléta és még az aranylánc is előbukkan. Mégsem a helyhez és az alkalomhoz illő öltözet.

Ebben a cikkben a különböző motoros stílusokhoz illő bukósisakokat mutatjuk meg. Persze nem könnyű objektív igazságot kihirdetni, mivel a kategóriák sokszor összemosódnak, illetve egyéni preferenciák is szerepet játszhatnak, amikor kiválasztod a megfelelő sisakot. Most azonban azt fogod látni, mi az, ami a leginkább illik az egyes motorfajtákhoz.



Sportmotornál nincs kérdés

Ha sportmotor, akkor teljesen zárt bukósisak! A legnagyobb teljesítményű, leggyorsabb, legpengébb gépeket csakis ilyen sisakban szabad vezetni. A biztonságon kívül az aerodinamika is fontos szempont, hiszen nagy tempót csak úgy tudsz menni, ha nem rángatja a fejed a menetszél és nem fárad el a nyakad.
Egy csúcs versenysisak általában könnyű szénszálas vagy kevlar héjszerkezetű, mindenféle spoilerekkel van ellátva, zárható a plexije, dupla D-gyűrűs csattal rögzíted és az arcpárnáit is egyetlen mozdulattal el tudják távolítani a mentősök, ha éppen arra van szükség.



A crossmotornál is egyértelmű a választás

Ki látott már bütykös gumis terepmotoron, a crosspályán bárkit nehéz felnyitható vagy plexis sportmotoros sisakban ugrándozni? Na, ugye. Ha mégis feltűnne egy ilyen különleges fazon, hamar elfáradna a nyaka vagy elfogyna a levegője.





Naked bike-hoz zárt sisakot!


A naked bike-ok valójában light-os, csupasz sportmotorok. Legalábbis a kategória annak indult sok-sok évvel ezelőtt. Mára némelyik csupasz motor már legalább annyira durva, mint egy vele rokon sportmotor, de vannak teljesen önálló fejlesztések is. Ennek megfelelően a teljesen zárt bukósisak illik hozzá. Az sem baj, ha sportosan áramvonalas, hogy az elenyésző szélvédelem miatt ne húzza annyira a fejedet a menetszél.



Túramotorhoz felnyitható állú bukó illik

A hatalmas, minden földi jóval felszerelt túragépek gazdái egy kisebb háztartást magukkal tudnak vinni. Egész nap nyeregben ülni, országokat átszelni szívás nélkül csak a legkomolyabb motoros felszerelésekben és kiegészítőkkel lehet (sokzsebes, vízálló, négyévszakos ruha, kommunikáció, markolatfűtés, stb.) és ehhez leginkább egy felnyitható bukósisak passzol. Egy gyors tankolás a kúton, kötelező fotó az ikonikus motoros helyszíneken, és uzsgyi tovább. Ezért kár lenne minden alkalommal kicsomagolni a burád egy szoros, zárt sisakból.



A túraendurósok miért mennek nyitható sisakban?

Ezek az öszvér gépek napjaink legnépszerűbb túramotorjai. Legalábbis annak használják őket, hiszen nagyok, két személynek is kényelmesek, meg lehet őket pakolni és rossz minőségű úton sem kell feltétlenül lassan menni velük. Pedig az endurók eredetileg terepmotorok voltak! Igaz, hogy ezeket 99%-ban már csak aszfalton használják, sőt, a gyártók sem feltétlenül fektetnek hangsúlyt a terepképességekre. Ennek megfelelően a túraendurósok fején legtöbbször felnyitható állú sisakot látni.
Pedig ehhez a stílushoz a túraendurós bukósisak jobban illene! Ha valakit sildes sisakban látsz egy ilyen motoron, az egyben üzenet is a külvilág felé: „Én nem ijedek meg, ha az aszfalt murvára vált, aztán a murva földútra, és végül az is elfogy alólam. Én akkor kezdek csak igazán mosolyogni!”





A robogós sisak nyitott


Az állrész hiánya miatt nem tartják elég biztonságosnak, ennek ellenére elsőrendű feladatát, az agykoponya védelmét maradéktalanul ellátja. Az más kérdés, hogy ha állra esel benne, utána biztos nem leszel szép. Mivel a robogó elsősorban városi közlekedésre való, az alacsonyabb sebesség kisebb kockázatot is hordoz magában. A nyitott sisak mellett szól, hogy jobban kilátni belőle és a szellőzése is hatékonyabb. Nagyobb tempónál viszont már túl huzatos, amihez elviselhetetlen zaj társul. Ezért, aki óriásrobogóval túrázik, inkább a felnyithatóra szavaz.



Chopperes/cruiseres bukósisak

Ennél a géposztálynál a legerősebb a hagyományokhoz való ragaszkodás. Márpedig Peter Fonda csakis nyitott bukóban motorozott az Easy Riderben…, már ha egyáltalán felvette.
A mostani, nagy hengerűrtartalmú és teljesítményű cruisereket azonban ugyancsak túrázásra használják, ezért nem ördögtől való felvenni hozzájuk egy rendes, zárt bukósisakot. A felnyitható állú egy jó kompromisszum: lakott területen, Balaton parton vagy motoros felvonuláson lehet benne mosolyogni a csajokra és szakállat borzoltatni a szélben. Országútra kiérve úgyis le lesz hajtva az a bizonyos állvédő, így szélcsendben, darázscsípéstől mentesen lehet utazni a következő településig.



Café Racer

A retro hullám eme csodás példányai a motorostól is megkövetelik az autentikus kinézetet. Csizma helyett bakancs, cordura helyett wax cotton vagy bőrdzseki, zárt bukó helyett pedig régimódi nyitott sisak buborék plexivel vagy repülős szemüveggel.
Szerencsére a 60-as években már léteztek az úgynevezett full face, azaz zárt bukósisakok. A retro hullámot meglovagolva az AGV már kínál a mai kornak megfelelő biztonságú, de kinézetre valódi „legóemberes”, zárt bukót is!


Láttál már olyat, hogy valaki nem a motorjához illő sisakot viselt?