Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Ajánlanál kezdőmotort egy barátodnak?

Nem éppen a tinédzserek közül kerül ki a mostani kezdő (vagy újrakezdő?) motorosok java. 24 év felett az ember egyből megkaphatja a korlátlan jogosítványt és bármelyen erős motort legálisan vezethet vele. Márpedig akinek van pénze igazi nagymotorra, nem akar évekig gyakorolni egy kis csettegőn. Megveszi a nagy vasat és már indulna is a Glocknerre. Napjainkban olyan 70 lóerő körül emlegetik a kezdőmotor kategóriáját. Ezek valóban annyira univerzálisak, hogy bárkinek ideálisak legyenek a tanulásra? Egy 40 kilós nőnek és egy 120 kilós férfinak egyformán megfelelnek?



Egy 125-össel majdnem mindenki megbirkózik, egy 650-es viszont már sok lehet

Tapasztalat nélkül nehéz kitalálni, hogy a kinézett motor éppen megfelelő-e vagy túl sok egy kezdő számára. A harmadik variáció, hogy valaki olyat nézegessen elsőre, ami „túl kevés” neki, ritkán fordul elő. Az emberek általában túlságosan pozitívan ítélik meg saját képességeiket, főleg akkor, ha egy olyan menő hobbiról van szó, mint a motorozás. Pedig ajánlatos tisztában lenni a saját fizikai adottságaiddal és reálisan felmérni a képességeidet. A motorozás így is, úgy is izgalmas dolog, de ha tartasz a motor súlyától vagy az erejétől, az gátolja a fejlődésedet, ami később megbosszulja magát. Kisebb motorral kezdve megalapozottabb tudásra lehet szert tenni.

Úgy képzeld el, mint a súlyemelést. Egyik bajnok sem úgy kezdi, hogy felpakolja a rúdra az összes súlyt és megpróbálja felrángatni a földről, hátha egyszer sikerülni fog. Először inkább kisebb súlyokkal edz, majd egyre nagyobbakkal, így ér el évek alatt egyre magasabb szintre. Ismertem egy srácot, aki 40 évesen 600 cm3 motorral indította motoros pályafutását. Letette a jogsi, vett egy zsír új gépet, teljesen felöltözött hozzá, majd az első túráján kiderült, hogy a motorkezelés nehezen megy neki és a félelmeit sem sikerült legyőznie. Végül belátta, hogy túl nagy falat ez neki, és eladta a motorját. Drága tanulópénz volt.



A fokozatosság elve a motorozásban is érvényesül: érdemes kicsivel kezdeni, ha fel akarsz jutni a csúcsra



Sem az ismerősök tapasztalatai, sem Youtube videók, sem online tesztek nem alkalmasak arra, hogy pontosan belődd, milyen motorra van szükséged a kezdéshez. Ha még nem tetted volna meg, azt ajánlom, hogy először ülj fel egy 50 cm3-es kismotorra vagy robogóra. Autós jogsiddal vezethetsz segédmotort, szóval még azelőtt kiderülhet, hogy van-e egyáltalán kedved vagy érzéked a motorozáshoz, mielőtt befizetsz a motoros suliba.
Keresd a lehetőséget, hogy minél több motort kipróbálj! Lehetőleg a kisebbek közül. Magad is érezni fogod, hogy azokkal könnyebb boldogulni. Felülhetsz nagyobb motorra is, de vigyázz! Az, hogy gurulsz egy kört egy erős kölcsönmotorral és nem esel el vele, még nem jelenti azt, hogy az lesz a legjobb választás a tanulásra. „Majd nem húzom annyira” – szokták mondani, de ez sajnos nem működik. Egy 100-200 lóerős motor vezetése hatalmas rutint, koncentrációt és önuralmat igényel. Egy pillanatra elbambulsz, vagy egy másodperccel tovább élvezed a gyorsulást, mint kéne, és azt veszed észre, hogy olyan sebességgel mész, aminél a legkisebb hiba is az életedbe kerülhet. Ez nem játék!



A Suzuki Hayabusa 300-zal megy és nehéz, mint a sár, a Kawasaki Z400 könnyű és „csak” 180 a vége. Melyiket választod?

Az ideális kezdőmotor kis köbcentis. Ez nem csak azért jó, mert kicsi a teljesítménye, hanem azért is, mert könnyű. Magabiztosságot ad, ha nem kapsz minden egyes megbillenésnél vagy megcsúszásnál szívrohamot. Akad olyan, akiről hamar kiderül, hogy simán ráülhet nagyobb kategóriára, de ehhez muszáj legalább kipróbálnia. Egy profi vezetéstechnikai instruktor segítségedre tud lenni a hozzád illő motor-kategória kiválasztásában, mivel kívülről, objektíven látja, mire vagy képes. Még az első motorvásárlás előtt érdemes keresni egy olyan tréninget, ahol adnak motort, nem a sajátoddal kell menni. Ha több, különböző kategória közül lehet választani, végigülheted mindet, amíg meg nem találod azt, ami neked ideális.

Hasznosnak találtad ezeket a tippeket? Akkor oszd meg egy kezdő motoros ismerősöddel! 

Vagy mondd el itt, szerinted milyen a tökéletes kezdőmotor!