MOTOROS OLVASNIVALÓ

A magyar utak életveszélyesek!


Életem első enduróját több mint 20 évvel ezelőtt vettem. Elegem lett abból, hogy normál, utcai motorral pattogok a borzasztó minőségű magyar utakon. Ez az irányvonal jó időre orvosolta a problémám, de úgy látszik nem véglegesen. 2019-ben ott tartunk, hogy már enduróval is úgy pattogok, ahogy régen naked bike-okkal.



Motorozás közben ahelyett, hogy a tájban gyönyörködnék (hiszen Magyarországon tele van gyönyörű helyekkel), egyfolytában azt fürkészem, mikor jön a következő csapda, amit ki kell kerülnöm. Időnként olyan alattomos, láthatatlan vagy óriási kiterjedésű úthibákba botlok, amiket lehetetlen kikerülni, így kénytelen vagyok szegény motorommal áthajtani rajtuk, fokozott elhasználódásnak kitéve a futóművet.

Figyelem! Életveszély!

Nemrégiben történt egy szomorú eset. Motoros társunk egy silány minőségű úton a burkolat hibája miatt elvesztette uralmát motorja felett és olyan szerencsétlenül esett el, hogy a beleset következtében életét vesztette. Borzasztó még belegondolni is, hogy ilyen napjainkban bármelyik motorossal megeshet.





Mit lehet tenni az utak rossz állapota ellen? Azon kívül, hogy fizetjük a teljesítményadót és rengeteget pénzt juttatunk az államnak minden liter benzin után, nagyon keveset. Lehetőség van rá, hogy névvel, címmel, fényképpel, pontos leírással bejelentsünk minden egyes úthibát az adott közút kezelőjénél. Hát, én csak 10 km-re lakom a munkahelyemtől, de ha minden kátyút dokumentálnék és jelentenék, azzal elmenne az egész napom. Hogy igyekezetemnek milyen hatása lenne, erősen kétséges. Így nem marad más, mint minden nap kerülgetni a lyukakat és szitkozódni a bukó alatt.

Mit tehetsz, ha már megtörtént a baj?

Tételezzük fel, hogy egy kátyú megütötte a felnidet és elgörbült, szálszakadásos lett a gumid vagy elestél, összetört a motorod, ne adj’ Isten Te magad is megsérültél. Ha nem volt rossz útminőségre figyelmeztető tábla, eséllyel pályázol kártérítésre. Megfelelő bizonyítékok mellett be kell jelentened a káreseményt a közút fenntartójánál, akik elbírálják a kárigény jogosságát és jó esetben még fizetnek is. Amire szükséged lesz:

- kitöltött kárbejelentő lap (lehet online is)
- személyi igazolvány, forgalmi engedély és jogosítvány másolata
- fényképek a helyszínről, a balesetet kiváltó úthibáról, a motorodban és a felszerelésedben keletkezett károkról
- rendőri helyszínelési jegyzőkönyv
- javítási számlák
- sérült alkatrészek
- tanúk neve, címe, telefonszáma



Nem mondom, hogy könnyű dolgod lesz. A hatóság mindent el fog követni, hogy hárítsa a felelősséget. A bürokrácia az egyik hatékony fegyverük: annyi felesleges iratot kérnek be, hogy a végén elmenjen a kedved az egész hercehurcától. Jelentősebb kárnál érdemes ilyen esetekre szakosodott ügyvédet fogadni, aki sikerdíj ellenében kiharcolja a jogos kártérítést. Személyi sérülés esetén az összeg különösen magas lehet!

A legjobb elkerülni a balesetet

A Mátra vagy a Bakony nem csúnya, lebecsülendő helyek, annak ellenére sem, hogy az Alpok vagy a horvát tengerpart nyílván sokkal egzotikusabbak. Élvezném is a hazai túrákat, ha 10-15 kilométer elfogadható minőségű szerpentinért vagy egy épkézláb látnivalóért nem kellene 100-200 kilométeren keresztül zötykölődni és kátyút kerülgetni.



Ha fogod magadat és átugrasz egy szomszédos országba, olyat motorozol, amire itthon nincs lehetőséged. Szlovákia sem éppen Svájc, de északi szomszédainknál kapásból egy nagyságrenddel élvezhetőbb utakat találsz. Horvátországban dettó. Ha pedig Ausztriába veszed az irányt, döbbenetes különbséget tapasztalsz. Kell egy-két nap, mire igazán el tudod engedni magad és megszokod, hogy nem végig azt kell sasolnod, min fogsz felbukni a következő pillanatban.

Mi ebből a tanulság? Ha csak pár órád van kikapcsolódni és nem a határ mellett laksz (kivéve az ukrán határt), kénytelen vagy megtalálni a környék legelfogadhatóbb motoros útját vagy befizetni magad egy versenypályára.


A Te környékeden van olyan út, amit a minősége miatt jobb elkerülni?