A szintetikus olaj jobb, mint a félszintetikus, ami jobb, mint az ásványi.
A viszkozitásnál (pl. 10W-40) az a jó, ha minél kissebb az első szám és minél nagyobb a második.
Ez mind igaz, de ha csak ennyi infóval indulsz vásárolni, simán rádsóznak valami full szintetikus versenyolajat, literjét 5000-ért, hiszen az a legjobb. Azonban azt tölteni utcai motorba olyan pazarlás, mintha csak azért tartanál Hayabusát, hogy közértbe járj vele. A motorok közúton nem kapnak olyan extrém terhelést, ami szükségessé tenné versenyolaj használatát.
A legtöbb gyártó mindössze a motorba való olaj viszkozitását és teljesítményszintjét (API, JASO) írja elő, a márkát nem. Mivel az összes nagy, ismert olajcégnek vannak a mai motorokhoz megfelelő termékei, bőven tudsz miből válogatni.
De figyelem! Csak megbízható forrásból vásárolj motorolajat, hiszen már ezeket is hamisítják! Feltűnően olcsó, ismeretlen helyről „szerzett” vagy noname kenőanyaggal gyorsan kinyírhatod a blokkot.
És a legfontosabb: rendszeres, előírt időnkénti vagy még sűrűbb olajcsere! Használat során az olaj fokozatosan elfárad és elveszti kenőképességét. Ha nem cseréled le időben, egyre közelebb hozod egy költséges nagygenerál időpontját.
Az előírt teljesítményszint a motor szerviz manualjában és az olajos flakonon!
Az olajos flakonban lévő folyadék csupán háromnegyede valódi olaj. A maradék mindenféle adalékanyag, amik más-más feladatokat látnak el (pl. alkatrészek tisztítása, a szennyeződések elszállítása, korrózióvédelem, motor hűtése, stb.). Minden gyártónak megvan a maga receptje, melyikből mennyit tesznek bele, attól függően, ők mit tartanak fontosnak az adott olajtípusnál. Rosszat egyik se tesz a motornak, de lehet, hogy egy Honda csendesebben szól az egyikkel, egy Kawasakinak meg finomabban működik a váltója a másik olajjal.
Ha télen motorozol, válassz olyan olajat, aminek hidegoldali viszokozitása alacsony (pl. 10W-40). Ez hidegindítás után hamarabb eljut a szükséges helyekre, így csökkenti a kopást.
Szereted huzogatni a gázt, néha kimész a versenypályára? Keress magasabb melegoldali viszkozitású olajat (pl. 10W-50), ami tartósan magas fordulaton sem ég meg és megbízható olajfilmmel védi a belső alkatrészeket a kopástól.
Ha túl híg olajat használsz, a motorod akkor is csipegeti, ha nincs széthajtva