MOTOROS OLVASNIVALÓ

A gumi a motor legfontosabb alkatrésze

Akár hiszed, akár nem, a motorkerékpár legfontosabb alkatrésze a gumi! Ha a motornak nincs megfelelő kapcsolata az úttal, nem tudod kihozni belőle azt, amire képes. Egy kockára kopott, öreg túragumi a legpengébb sportmotorból is rozsdás kempingbiciklit csinál, míg egy friss, sportos abroncstól bármelyik régebbi vas megtáltosodik. Ha sportosan vezetsz, ne a gumin spórolj! Ezzel szemben bizonyos esetekben pazarlás a legtapadósabbakat feltenni, hogy aztán 3-4 ezer km alatt lekopjon és vehess újat.



A márkát kell megfizetni?

Az tény, hogy az ismert márkák (Michelin, Pirelli, Dunlop, Continental, Bridgestone, Metzeler) drágábbak, mint a kisebb gyártók termékei. Ennek oka a fejlesztésben keresendő. A nagyok ott vannak a versenysport különböző ágaiban, rengeteg pénzt költenek rá, ugyanakkor rengeteg tapasztalatot is gyűjtenek. Ennek köszönhetően folyamatos lépéselőnyben vannak, akár 2-3 generációval a többiekkel előtt. Amikor legújabb fejlesztésű, márkás gumit vásárolsz, biztos lehetsz benne, hogy bármilyen hasonló kategóriás, de no name terméket le fogja pipálni.

Mitől lesz jobb vagy rosszabb egy gumi?

Elsősorban a különböző generációkban érhető tetten a fejlődés. A nagy gumigyártók néhány évente frissítik palettájukat. Új termékeikbe belekerülnek a gumigyártás legutóbbi fejlesztési. Ettől még a régebbi gumik egy kicsit sem lesznek rosszabbak, mint voltak, legfeljebb tapadásban vagy élettartamban, esetleg mindkettőben elmaradnak az őket leváltó utódaiktól. A régebbi, de eladásban jól teljesítő abroncsok gyakran ezután is gyártásban maradnak. Mivel a fejlesztési költséget már rég visszahozták, olcsóbban lehet adni őket.



Tapadás és futásteljesítmény

Ezek azok, amik normál közúti használat mellett leginkább érdekelnek egy motorost. Van egy rossz hírem: a kettő fordítottan arányos egymással. Tehát amelyik gumi állat módon tapad, az pikk-pakk le fog kopni, amelyik meg több, hosszú külföldi túrán hűséges társad lenne, nem alkalmas arra, hogy versenyt nyerjél vele a Hungaroringen. Minden gumiválasztás kompromisszum e két tulajdonság között. Még eddig egyik gyártó sem találta fel az örökéletű versenygumit.

Melyik tulajdonság a fontosabb?

Sokan azért vállalják be a méregdrága, de rövid életű sportgumit, mert biztosra akarnak menni, nehogy megcsússzon alattuk a motor. Pedig közúti közlekedésnél, KRESZ szerinti tempóban a maximális tapadási képesség nagyon kis része van csak kihasználva. Ha pedig olajfoltra futsz, lehet a motorodon ipari ragasztóval bekent rágógumi, az is meg fog csúszni. Tehát egy 125-ös „sportmotorost” városi körülmények között, vagy egy túrázót maximum a spórolástól óv meg a legmodernebb szupersport abroncs.



Többet tud a több komponens?

Valós előnyt jelent a sportosan közlekedő utcai motorosok számára, ha a gumi közepe és oldalai más-más keverékűek. Az ilyenek közepén, amit a hosszú egyenes szakaszok (pl. autópálya) előszeretettel koptatnak, egy keményebb keveréket használnak. A szélekre viszont, mivel a ledöntött motornak több tapadásra van szüksége, puhább anyagot tesznek. Így születnek a – viszonylag – hosszú életű sport vagy sport-túra abroncsok. Ezek előállítása azonban bonyolultabb gyártási folyamatot igényel, ami a vételáron is meglátszik. Egy nyugodt túrázónak, aki nem dönt lábtartóig minden kanyarban, nem jelent különösebb előnyt a több komponens, ahogy egy pályamotorosnak sem, aki szinte kizárólag a széleket koptatja.

Slick, esőgumi és bütykös off-road gumi utcára

Sokan rápróbálkoznak ezekre az abroncsokra, mondván, „utcára még jó lesz”, „hidegben biztos jobban tapad”, „néha szoktam terepezni is”, stb. Anélkül, hogy különösebben belemennék, csak 1-2 dolgot írok mindegyikről, miért nem valók utcára. Ha slick gumit használsz közúton, megbüntethetnek vagy levehetik a rendszámodat. Itthon ritkábban fordul elő, de pl. Ausztriában nem mérlegelnek a zsaruk, rögtön ugrik a rendszám. Az esőgumi esős versenypályára való. Száraz időben, pláne melegben nagyon hamar elmelegszik, amitől csúszóssá válhat, ráadásul piszok gyorsan elkopik. A terepgumit főleg a rajta lévő bütykök élei teszik hatékonnyá laza talajon. Az aszfalt éppen ezeket az éleket darálja le nagyon hamar, tehát teszi tönkre. Ezzel szemben közúton a terepgumi aszfalttal érintkező felülete sokkal kisebb, mint bármelyik utcaié, így a tapadása is töredéke. Cserébe hangos, vagyis megnövekedett menetzajjal lehet számolni. Ezek után gondolkodj el rajta: megéri ezeket feltenni?