Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

10 kérdés motorolajjal kapcsolatban

A budapesti áruház műszaki osztályán felmerül egy csomó kérdés, amire Karesz, a Nagy Öreg végtelen türelemmel válaszolgat. Megkérdeztük, mi az a 10 leggyakoribb kérdés, amitől hideg verejtékkel a homlokán riad fel éjszaka, ha véletlenül álmodik róla.



1. Az autóhoz való olaj is jó a motorba?

Nem, egyáltalán nem jó. A motorok kuplungja általában motorolajban fut. Ehhez speciális adalékolású olaj szükséges, különben a kuplung megcsúszik. Olyankor a motor csak felpörög, de nem gyorsul, a kuplunglamellák pedig elégnek. A végén nem csak az olajat kell kidobni a motorból, hanem a lamellákat is cserélni kell.

2. A fél szintetikus és a full szintetikus olaj keverhető?

Tulajdonképpen igen. Arra viszont számíts, hogy a gyengébb olaj tulajdonságai fognak érvényesülni.

3. Füstöl a motorom. Ha az előírtnál vastagabb olajat teszek bele, akkor nem fog?

Isten őrizz! Bele ne tedd! Az olajjáratok mind az előírt, vékonyabb olajnak készültek, sűrűbb olaj nem képes átjutni rajtuk, legalábbis hidegen biztosan nem. A kékes füst egyébként arra utal, hogy a motor a végét járja, megérett egy felújításra. Ezt semmilyen trükkel nem kerülheted el.



4. Miért ne tehetnék fél szintetikus helyett full szintetikus olajat bele?

Beletehetsz, de minek? Ha a gyárban a mérnökök mindent fél szintetikusra fejlesztettek (hézagokat, tűréseket), akkor azzal fog jól működni. Megpróbálhatsz okosabb lenni náluk, de úgyis az lesz a vége, hogy a motorod megzabálja a méregdrága full szint olajat.

5. Miért tavasszal kell olajat cserélnem?

Csak. A tél folyamán a hőingadozás következtében sokszor lecsapódik a pára. Ez az ülésről hamar elpárolog, de a motorblokkban a víz belekerül az olajba, ami felvizesedik, megváltozik a kémhatása, korróziót idézhet elő. Csak ha fűtött garázsban tartod, akkor nem történik ilyen.





6. Miért nem lehet a különböző gyártók olajait egybeönteni, ha ugyanaz a viszkozitásuk (pl. 10w40)?


Az egyes gyártók különbözőképpen adalékolják az olajaikat. Ha kettőt összeöntesz, akkor felborul az egyensúly, sem egyik, sem másik gondosan kikísérletezett „recept” nem tud érvényesülni.

7. Mik azok a számok a dobozon?

Annyi fog törik ki a váltó fogaskerekeiből, ha nem cseréled időben az olajat. :)
Viccet félretéve: a különböző szabványokat jelölik, aminek az olaj megfelel. Ha van gyári leírásod a motorhoz, abban szerepel az alapvető követelmény. Ha ezt összeveted a flakon oldalán találhatóval és egyezést találsz, jó nyomon jársz a megfelelő kenőanyag kiválasztásában.



8. Olajcserénél a szűrőt is cserélni kell?

Igen. Létezik néhány típus, amihez a gyár szerint csak minden második olajcserénél kell szűrőt is cserélni. De gondolj bele! A szűrő egy-két ezer forintos tétel. Megéri ezen spórolni?

9. Alig mentem a motorral tavaly és cseréljem le az egy éves olajat?

Igen. A gyártó nem csak kilométer, hanem időintervallum utáni cserét is javasol. Például 6000 km vagy 1 év. Tehát ha többet mész, mint 6000 km évente, akkor többször is cserélned kell olajat, ha kevesebbet, akkor csak egyszer.

10. Milyen adalékot öntsek az olajhoz?

Semmilyet. Az olajok eleve tartalmaznak adalékokat. Hogy miből mennyit, az a gyártók legnagyobb titkai közé tartozik. A tuti receptet kár lenne felborítani plusz adalék hozzáadásával, pláne, hogy ezek hatásossága egyáltalán nem bizonyított (Figyelem! A teleshop reklám nem számít bizonyítéknak). Inkább cseréld az előírás szerint vagy sűrűbben az olajat, többet érsz vele!


Van még kérdésed a motorolajokról?