MOTOROS OLVASNIVALÓ

Mitől gyors Marquez?

Marquez új korszakot nyitott a MotoGP történelmében. Sokkal gyorsabb, mint bárki más. Az edzéseken a mért körök felében gyorsabb, mint a riválisok saját, leggyorsabb köreikben. Rossi a tizedekért küzd, de mire megcsinálja és visszamegy a depóba, azt látja, hogy Marquez már megint egy másodpercet faragott. Ez demoralizáló.

De mitől ilyen gyors? Azért, mert a könyöke az aszfalton van? Felejtsd el! Már öt-hat évvel ezelőtt láttam, ahogy ezt egy horvát srác rendszeresen megcsinálta Rijekában, mégis csak a huszadik hely környékén végzett az Alpok-Adria kupán, MotoGP-ben a limitet sem futotta volna meg.

Az első kerék (kék) és a hátsó kerék (piros) nyomvonala

 

Marquez titka a kanyarvétel folyamatossága. Amikor a többiek az egyenes végén fékeznek, a levegőben úszó hátsó kereket kirakják kb. tíz centire oldalra és így ereszkednek be a kanyarba. Mikor a hátsó talajt fog, besorol az első mögé és a motor bicsaklik egyet. Marquezé nem, ő ráterhel az első kerékre és valahogy folyamatosan csúsztatja a hátsót, finoman, végig a kanyarban. A kigyorsításnál szintén: míg a többiek a kanyar kijáratánál gázadással újra keresztbe állítják a motort, a spanyol ezt már sokkal korábban megteszi, gyakorlatilag a teljes kanyarban külső nyomon megy a hátsó kereke, csak ez nem olyan feltűnő.

Ezt persze kifigyelni könnyű, de megcsinálni iszonyú nehéz. Ben Spies is ezen dühöngött: „Idáig, ha valaki kitalált valamit, amitől gyorsabb lett, megnéztük és megcsináltuk mi is. Most hiába tudom, hogy Marquez mitől gyors, nem tudnám utána csinálni”.

És íme, a híres Marquez-féle kanyartechnika a gyakorlatban