MOTOROS OLVASNIVALÓ

2019-es szezonnyitó akciós újság

Mi az, ami egy hosszú hétvégébe belefér? A 3 legnépszerűbb motoros úti cél

Grossglockner Hochalpenstrasse

A No.1 motoros úti cél Ausztria legmagasabb hegyi hágója, a Grossglockner panorámaút. A 48 km-es szakaszért 26 Eurót (kb. 8000 Ft) gombolnak le motoronként, de hidd el, ez aprópénz azért az élményért, amit tartogat. Hogy mit? Szuper minőségű aszfaltot, kitűnő kanyarokat és hozzá olyan csodálatos panorámát, ami álomszerűvé teszi az utazást.



Lélegzetelállító a 8 km hosszú gleccser a Kaiser-Franz-Josef-Höhe kilátópont alatt. Ha közelről is szeretnéd megnézni, lemászhatsz hozzá, a kényelmesebbek mehetnek siklóval. És a motoros cuccod? Zárd be az egyik szerkénybe, amit direkt a motorosok számára telepítettek a parkolóba, de a motoron is hagyhatod, úgysem nyúl hozzá senki!


2500 méterével az Edelweissspitze a legmagasabb pont, ahová szilárd burkolatú úton eljuthatsz. Szándékosan nem aszfaltozott utat írtam, hiszen az ide felvezető szűk szerpentin macskaköves! Ez a rész igazán nem száguldozásra való, hiszen a kanyarok olyan szűkek, hogy a nagyobb autók majdhogynem csak Y fordulóval tudják bevenni. Buszok fel sem mehetnek, az autósoknak fizetős a parkolás, de motorosok ingyen megállhatnak a csúcson. A 360°-os körpanoráma egyszerűen elképesztő!



Figyeld az időjárás előrejelzést!

Ha esőt vagy havat jósolnak, el se indulj! Több kilométer magasan az időjárás egy pillanat alatt képes megváltozni: az egyik percben még süt a nap, a másikban már hóvihar tombol. Felhős égnél, mire felérsz a hegyre, már magad is felhőben vagy, semmit nem látsz a tájból. Úgy pedig az egész csak egy veszélyesen kanyargós út a szakadék szélén. Öltözz fel rendesen! Hiába van 40° augusztusban, a hegyen néha csak 10-et mutat a hőmérő. Hógolyózni egész évben lehet.

Az osztrák-magyar határtól kb. 400 km a Grossglockner. Mehetsz dögunalmas autópályán, magas zajvédő falak között, de legalább gyorsan, vagy megközelítheted országúton, változatos és élvezetes útszakaszokat fűzve egymásra, viszont jóval lassabban. Életed legunalmasabb 3 órája vagy életed legjobb 6 órája? Választhatsz!

Ez a túra három napba lazán belefér: egy nap oda, egy nap magán a Grossglockneren plusz néhány kör a környék látványútjain és egy nap a visszaút.


Magas-Tátra

Minek mennél nyáron egy síparadicsomba? Mondjuk azért, mert szuper hegyi utak vannak arrafelé. A Magas-Tátrában nyáron még nagyobb élet van, mint télen, egymásba érnek az emberek. Magyarországról az oda-visszaút is igazi élmény. Mindenképpen át kell motoroznod az Alacsony-Tátrán, a szerpentineket nem tudod elkerülni, hiszen autópálya lényegében nincs.



Látnivalónak ott a Tátra legnagyobb „játszótere”: a Lomnici-csúcs és az előtte elterülő hegyoldal. Nem életszerű, hogy motoros cuccban gyalog megmászod, ezért a lanovkás csúcstámadást ajánlom. Több lépcsőben mehetsz fel a hegyre, hogy meddig jutsz, csak idő és pénz kérdése. Ahhoz, hogy magára a 2655 méter magas Lomnici-csúcsra tiszta időben feljuss, még egy jó adag szerencse is kell. A felvonójegyet jó előre le kell foglalni online, amikor még nem tudod, milyen lesz az időjárás. Ha felhőben van a csúcs, nem fogsz látni semmit, ellentétben a tiszta égbolttal, amikor szinte hazalátsz. Lefelé jövet érdemes kipróbálni a háromkerekű Montain Cart-ozást! Megalapozza a hangulatot a további motorozás előtt.




A lengyel oldalon Zakopane, a Tátra legnagyobb városa olyan, mintha egy mesében lenne. Az alpesi faházakkal teli városka sétálóutcájában egy patak csörgedez, ami valahol félúton bukkan ki a föld alól. A hömpölygő tömegben bűvészek, mutatványosok okoznak csődületet, az árusok fagyit és ezerféle sajtot kínálnak. Siklóval és lanovkával több hegyre felmehetsz a város közvetlen közelében és sífelvonóval nyáron is felvisznek egy valódi síugrósánc tetejére. Az esti nagy zabálás kötelező program.



A Tátrában kisebb-nagyobb csapadékra mindig számítani lehet, ezért ne hagyd otthon az esőruhád! És vigyázz a gyorshajtással! A szlovákok már mozgó rendőrautóból is mérnek, a lengyeleknél pedig több helyen sebességfigyelő kamerákat telepítettek a falvak elejére és végére.

Ha nem nagyon akarsz nézelődni, akkor a Tátrát két nap alatt megjárod. 250-300 km a határtól, vagyis fél nap az út oda és fél nap vissza, így bőven marad idő a motorozáson kívül más programokra.


Horvát tengerpart

Senj-Starigrad. Ez az a kicsit több mint 100 km-es szakasz a horvát tengerparton, amiért érdemes felkerekedni. Egyik oldalon meredek sziklafal, a másikon a tenger, a kettő között hibátlan minőségű aszfalt és olyan kanyarok, amiről itthon álmodni sem mersz.



Főleg tavasszal és ősszel érdemes ide leugrani. Nyáron még a motorozáshoz is túl meleg van, ráadásul az autóforgalom sokszorosára nő, ami egy az egyben megöli az élvezetet. Az augusztust képzeld el úgy, hogy egy kanyart se tudsz úgy bevenni, hogy ne érj utol egy lakókocsit.

A középkori hangulatú városokon kívül Horvátország fő látnivalója két nemzeti park: a Plitvicei és a Krka. Mindkettő turisták által sűrűn látogatott hely és egyik sincs messze kedvenc tengerparti motoros útvonalunktól. Mit lehet ott csinálni? A világ legszebb vízeséseit bámulni, sétálni, kirándulni, ha elég jó az idő, még fürödni is.


A tengerparti motorozást a Bóra ronthatja el. Így hívják azt az észak-keleti szelet, ami nem ritkán 200 km/h órával fúj a hegyek felől a tenger irányába. Nyáron általában egy-két óra alatt elmúlik, máskor van, hogy napokig tombol egyfolytában. Kialakulása előre megjósolhatatlan. Bórában ne próbálkozz a tengerparti motorozással, mert könnyen átrakhat a szemközti sávba vagy akár fel is boríthat a motoroddal együtt.



Egy hosszú hétvége elég lehet, hogy megjárd az utat és egy jót motorozzál a tengerparton. A határtól 300 km-t kell csak menned, hogy azután fel és alá zúzhass a príma kanyargós úton.


Te merre mennél motorozni egy hosszú hétvégén?

2019-es szezonnyitó akciós újság