MOTOROS OLVASNIVALÓ

Fusd át ezt a check listát, mielőtt újra előveszed a motort!

A tavaszi első motorozás előtt nézd át a motorodat, hogy minden rendben van-e vele. Akármilyen profi vagy, érdemes átfutnod ezt a listát, nehogy kihagyj valamit.
Ha még nem vagy még túl rutinos benne, olvasd el a lista utáni részt is, ahol bővebben kifejtünk néhány dolgot.

Tavaszi üzembehelyezéskor ezeket kell mindenképpen ellenőrizned:

- fékek
- futómű
- kezelőszervek
- gumik
- akkumulátor
- elektromos berendezések
- váz, kerekek
- burkolatok


Egy okos trükk, amivel felesleges, bosszantó költségtől kíméled meg magad

Ne ess neki egyből a motorodnak! A hosszú mozdulatlanság alatt a teleszkóp szimeringek kiszáradhattak. Ha hirtelen berugóztatod a motort, előfordulhat, hogy megsérülnek és a teleszkópok engedni fogják az olajat.

A teleszkóp szimering filléres alkatrész, de cseréjéhez szét kell kapni a motor komplett elejét



Mit tehetsz ez ellen? Kend meg a teleszkópok csupasz szárát a szimeringeknél egy kis olajjal vagy fújj rájuk WD40-et és finoman mozgasd meg őket. Csak ezután vedd le a motort a támaszról és ülj rá.

Nézd meg a gumikat!

Valószínűleg eltávozott egy kis levegő a gumikból a hosszú állás alatt. Az a minimum, hogy felpumpálod őket a megfelelő nyomásra. A lapos gumi rohadtul tud csúszni, az aszfalt pedig amúgy is hideg és koszos a tél végén.



A kopásjelző egyvonalba került a futófelülettel, ez a gumi elfogyott! Ezért már a rendőrök is büntetnek



Ha már ott jársz, vizsgáld meg, nincsenek-e elöregedve, berepedezve a gumik. Nézd meg, mennyire kopottak. Ha kopásjelző közelében jársz vagy nagyon szögletesre vannak kopva, kezdhetsz gondolkodni a cserén.

Akkumulátor

Ha máskor nem, hosszú állás után észre fogod venni, ha baj van vele: nem forgatja az önindítót. Töltsd fel gyorsan, talán még meg tudod menteni. Ha nem veszi fel a töltést vagy nagyon hamar újra lemerül, akkor cserélni kell.

Egy-két hónap állás alatt az akkumulátor kisül és tönkremegy. Egy akkumulátor-töltővel évekig formában tarthatod



Olyan is van, hogy az önindító még teker, de már nem elég erősen ahhoz, hogy a motor beinduljon. Ilyenkor ne kínozd tovább! Segíts neki azzal, hogy egy másik akkumulátorról bebikázod. Néhány kilométer motorozás után újra életre fog kelni.

Olajcsere

Nem csináltad meg ősszel? Akkor tedd meg rögtön a szezon elején! Legjobb, ha szakértőre bízod az olajcserét, de ha magadnak szeretnéd, akkor itt egy kis segítség.

Ha van egy ilyen kannád, nem kensz össze mindent fáradt olajjal



Indítsd be a motort, melegítsd be rendesen, hogy az olaj elérje üzemi hőmérsékletét. A meleg olajnak kisebb a viszkozitása, gyorsabban és alaposabban le lehet engedni a motorból. Ne felejts el szűrőt is cserélni! Visszarakásnál a leeresztő csavart nem kell agyonhúzni, de a tömítő alátétet illik kicserélni. A friss olajat csak ezután töltsd bele.

Ne az első sarkon derüljön ki, hogy nem fog a fék!

Indulás előtt mindenképpen próbáld ki a fékeket! Az elöregedett, bekeményedett tömítések ilyenkor mennek tönkre végleg. Ha a fékrendszer szivárogni kezd, nem csak a fékhatás szűnhet meg, de a kifolyó fékfolyadék tönkreteheti a fékbetéteket és a fényezést vagy összekenheti a gumikat. Ez utóbbi tuti elcsúszáshoz vezet.

Friss fékfolyadékkal sokkal jobb a fék, ezt 2 évente kell lecserélni



Kicsit mozgasd meg az első fékkart, majd egyenletes erővel tartsd behúzva. Figyeld, a fékkar nem jön-e egyre közelebb a kormányhoz, mert ha igen, valahol elszökik a nyomás. Ettől függetlenül kövesd végig a fékfolyadék útját a főfékhengertől a fékcsövek csatlakozási pontjain át egészen a féknyergekig és keresd szivárgás nyomait. Használaton kívül ugyan nem kopnak a fékbetétek, de ez egy kitűnő alkalom arra, hogy megvizsgáld, kell-e cserélni őket. Ismételd meg ezt a procedúrát a hátsó féknél is. Ha minden rendben, indulhatsz.

Tisztítás

Hacsak nem volt letakarva, rászállhatott a por, de sok motoron még a tavalyi kosz díszeleg. Olyan hirtelen ért véget a tavalyi szezon, és télen is elő lehetett venni a vasat, nem csoda, ha ráfér a mosás. Egy kis simogatás amúgy sem árthat a motornak. Mosás közben könnyen kiszúrhatod a meglazult csavarokat, apró repedéseket, elfáradt műanyagokat.

A lánckenő paszta kevésbé koszol, mint a spray



Ha már úgyis összekented magad, tisztítsd le a láncot is! Petróleum vagy lánctisztító spray kell hozzá meg egy rongy. El sem hiszed, milyen sokat dob a motor megjelenésén! A végén vékonyan fújd is be láncspray-vel, és persze ellenőrizd a láncfeszességet is!

Az első utad egy próbakör legyen

Ne rögtön egy túrával indítsd a szezont! Először egy kisebb kört menj csak és figyeld a motorod reakcióit. Veszi a gázt, nem rángat? Működnek az elektromos berendezések? Rendesen fog a fék? Ha nem stimmel valami, még időben észreveszed és meg tudod javíttatni. Csak akkor indulj hosszabb útra, ha a motorod már ki van próbálva és minden oké.



Végül, de nem utolsó sorban magadat is újra be kell járatnod! Az idény elején, a hosszú kihagyásnak (és a csúszós aszfaltnak) köszönhetően sokkal több motoros szokott elesni. Te ne tartozz közéjük! Kezd óvatosan a motorozást és lépésről lépésre hozd vissza tavalyi formádat. Ne félj, idén is megjön majd a jó idő, amikor majd oda lehet tekerni a gázt!


Te milyen karbantartásokat csinálsz meg mindenképpen a szezon kezdetén?