Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

Ezeket kell elvégezned, mielőtt télire lerakod a motort!

Nem akarunk túlzásba esni. Ha úgy szeretnéd konzerválni a motorodat, mintha a dédunokádnak szánnád örökségül, ahhoz itt nem találsz meg minden segítséget. Mi most csak a legalapvetőbb teendőkre hívjuk fel a figyelmet, amiket érdemes végigcsinálni. Ha ezeket elfelejted, a tavaszi nap első sugarai egy szervizben vagy motoros boltban fognak érni, míg a haverjaid vígan motoroznak.

Mosd le, mielőtt elteszed!

A szezon végén általában akkor megy el a kedved a motorozástól, amikor gurulsz egyet, de jól megszívod, mert baromi hideg van és nyálkás, vizes az út. Örülsz, hogy hazaérsz, nincs kedved még motort is mosni. Pedig kéne! A motoron felgyülemlett kosz és sár magába szívja a nedvességet, ami a fém részeken korróziót okoz. Elrakás előtt mosd le a motort, majd alaposan melegítsd be és fordulj vele egy rövid karikát, hogy a víz a legeldugottabb helyekről is el tudjon tűnni. Meglátod, tavasszal kellemesebb is lesz rápattanni a tiszta gépre!


KLIKK a képre a tisztítószerekért >>>

Nézesd meg a fagyállót!

Még a fagy beállta előtt ellenőriztesd motorodban a hűtőfolyadékot! A benzinkúton némi aprópénzért vagy teljesen ingyen megnézik Neked egy műszerrel, milyen hőmérsékletet bír ki a fagyálló. Ha mínusz 35 foknál hidegebben a fagyáspontja, az tökéletes, de még a mínusz 25 fok is elfogadható. Ellenkező esetben cserélni kell. Arra figyelj, hogy alumínium hengerfejes motorokba speciális foszfátmentes (általában piros) hűtőfolyadékot kell tölteni.





Városi legenda vagy valóság a bekocsonyásodó benzin?


Tapasztalatok szerint a sima 95-ös benzin néhány hónap alatt „megromlik”. A benne lévő adalékanyag zöld trutyi formájában kicsapódik, ami dugulást okozhat. Drága mulatság az üzemanyagrendszer tisztíttatása, különösen többhengeres, porlasztós motoroknál. Ha nem prémium üzemanyaggal szoktál járni, az elrakás előtt mindenképpen azzal töltsd fel a tankot. És tankold teljesen tele! Ahol a tartály fala levegővel érintkezik, oda lecsapódhat pára, a fém elkezdhet rozsdásodni, ami később ugyancsak duguláshoz vezet.



Az akkumulátort benne lehet hagyni, vagy fel kell vinni a lakásba?

Ha az akksi 100%-osan fel van töltve, még a mínusz fokok sem ártanak neki. Ellenben, ha kezd lemerülni, az elektrolitból kiválik a víz, ami megfagyhat és tönkreteheti az akkumulátort. Éppen ezért utcán vagy hideg garázsban tárolt motorból javasolt kivenni.
Ha fűtött helyen áll a masina, akkor tulajdonképpen tökmindegy, hogy kiveszed, vagy bent hagyod, csak töltsd fel rendszeresen! A mai gondozásmentes akkumulátorokkal csupán ennyit kell tenni, ezt viszont nem szabad elmulasztani. Kéthetente mérjél rá az üresjárati (vagyis terhelés nélküli) feszültségre! Ha 12,5 V alá csökken, töltsd fel! Ha ez a feszültség 12 V alá esik, kezdheted nézegetni az új akkumulátorok árait.


KLIKK a képre az akkumulátor töltőkért >>>

Be kell indítani időnként a motort?

Ha csak egy pár hónapra rakod le, akkor teljesen felesleges rendszeresen beröffenteni. Persze nem is tilos. Ha szeretnéd hallani a hangját, és érezni a kipufogó illatát, csináld nyugodtan. Viszont egy dologra figyelj oda! Addig járasd a motort, amíg teljesen bemelegszik. Ha túl korán leállítod, a lecsapódó pára nem fog elpárologni a kipufogó belsejéből, ami egyenes út az idő előtti szétrohadáshoz.





Mi a teendő a gumival?


Valaki azt mondja, le kell engedni a nyomást, más azt, hogy jól fel kell pumpálni. Valójában, ha nem évekre teszed le a mocit, nem oszt, nem szoroz, mennyire fújod. Különösen akkor, ha felbakolod a motort. Ha nincs első-hátsó emelőd, kéthetente menj le és told arrébb a mocit egy fél métert, hogy a gumik ne ugyanazon a ponton kapják a terhelést egész télen.
Egyetlen dologra kell figyelni: nehogy kiszökjön belőlük a levegő! A tök lapos gumi a motor súlyától tönkremegy, és ki kell cserélni. Amúgy sem lenne szabad 2-3 hónap alatt nullára leengednie. Ha mégis megtörténik, akkor ott eleve van valamilyen levegőtartási probléma.
És ne feledd! A tavaszi első motorozást kezdd azzal, hogy beállítod a guminyomást!



Olajcsere ősszel vagy tavasszal?

Ebben a kérdésben ugyancsak megoszlanak a vélemények. Az érvek a használt olaj kémhatásától a leülepedő szennyeződésekig mindenfélék lehetnek. Egy biztos: motoroknál nem csak kilométer, hanem idő intervallumban is meg van adva az olajcsere gyakorisága, ami 1 év. Tehát minden évben meg kell csinálni. Időzítsd tehát vagy a szezon végére, vagy a következő elejére, csak legyen meg!


KLIKK a képre a motorolajokért >>>

A lánc viszont mindenképpen igényli az elrakás előtti ápolást. Egy alapos tisztítás után (amiben az első lánckereket takaró fedél mögötti olajsár kitakarítása is benne van) be kell fújni láncspray-vel. Közben alaklom nyílik a láncszett állapotának szemrevételezésére. Ha a lánckerekek cápafogasra koptak, a lánc szakaszosan megnyúlt, szorul vagy kipotyogtak belőle az O-gyűrük, bőven lesz időd beszerezni a cserealkatrészeket.

Érdemes letakarni

Szabadtéren álló motorra mindenképpen ajánlott ponyvát tenni. Az eső, hó és kíváncsi szemek elől is védő takaró filléres tétel a jármű értékéhez képest. Ugyanakkor nem árt hetente egyszer levenni róla és jól kiszellőztetni, mert a ponyva alatt könnyen előfordulhat, hogy bepárásodik, majd befülled a motor. Még egy dolog! Várd meg, amíg kihűl a blokk és a kipufogó, mielőtt ráhúzod, nehogy ráégjen a motortakaró ponyva!


KLIKK a képre a ponyvákért >>>

Bónusz tippek

Ha már úgysem motorozol, itt az alkalom, hogy rendbe rakd a motoros ruháidat! Nehogy már bogarasan és büdösen tedd el őket a következő szezonra!
A bőrcuccokat tisztítsd le enyhén vizes szivaccsal, majd töröld tisztára. Legvégül kend be bőrápolóval és meglátod, nem kell minden évben újat venned.
Textil ruháidat kímélő kézi mosásban részesítsed, de öblítőt ne használj. Vízálló ruháidat fújd be impregnáló spray-vel.


KLIKK a képre a ruha tisztítószerekért >>>

Motoros csizmádat cipőkrémmel kezeljed.
És amit egész idényben tutira elkummantottál: szedd ki a bukósisakod bélését és mosd ki! Öblítő helyett használj antibakteriális sisakbélés tisztítót!
A csizmák, kesztyűk és bukósisak fertőtlenítésére már létezik ózonos tisztító szolgáltatás. Ezt bármelyik SHOX-ban megcsinálják Neked.
Ha nem tudod, hogyan kell kiszedni a bélést, kérj segítséget szakképzett eladóinktól!


Te hogyan rakod el télire a motorodat, mit csinálsz vele/rajta?