Kosaram

itt a cucc...

MOTOROS OLVASNIVALÓ

14 tény a bukósisakokról, amiért ne próbálj robogóra ülni, amíg ezt el nem olvasod



A „állvédős vs állvédő nélküli bukósisak” vita olyan örök, mint a nyomorúság. A zárt sisakosok a nagyobb biztonságról papolnak, míg a nyitott bukó fanok ezt pont leszarják. Nekik többet jelent, hogy nincsenek bezárva, jobban kapnak levegőt. És itt vannak még a felnyitható állú sisakosok: kifizetik az állrész nyújtotta biztonságot, amit általában le sem hajtanak, így nem is védi semmi az arcukat.

Íme a különböző fajtájú bukósisakok előnyei és hátrányai:

 

Nyitott, állvédő nélküli:

+ Könnyű, kis helyen elfér (bármilyen dobozban, robogó ülése alatt)

+ Jó kilátás, ami különösen a városi forgalomban előnyös

+ Szellős, nagy melegben a legjobb

- Nem védi az arcodat

- Nagy tempónál már túl szellős és zajos

Zárt:

+ Védi az álladat            

+ Jól szigetel a huzat és a zaj ellen

- Az állrész némileg akadályozza a kilátást, ami alacsony sebességnél zavaró lehet

- Korlátozott szellőzése miatt kánikulában „igényli” a tempót

- Gondoskodni kell a plexi páramentesítéséről

 

Felnyitható:

+ Ha akarod nyitottként, ha akarod zártként viseled

+ Könnyű felvenni, főleg szemüvegesek értékelik ezt a tulajdonságát

- Nagyobb, nehezebb, mint egy sima, zárt bukó

- Általában zajosabb is, mint egy zárt sisak



Mennyivel biztonságosabb az állvédős bukót?

Még a SHARP teszten (ahol a legjobb bukósisakok versenyeznek egymással védelem szempontjából) sem vizsgálják az állvédő hatékonyságát. Ha megfigyelsz egy zárt sisakot, észre fogod venni, hogy a szád előtt közel sincs olyan vastag EPS (ez az ütéselnyelő réteg anyaga), mint a többi részében. Miért?

A bukósisaknak igazából az agyat kell megvédenie a rázkódástól, zúzódástól és vérömleny kialakulásától. Balesetnél az emberi arc csontokból és szövetekből álló ütéselnyelő rétegként működik. Tehát, ha nyitott sisakban esel állra, simán túlélheted…, de szép nem leszel, az biztos.

Az állvédő „csak” az arcodat védi. Viszont az a bizonyos egy-két ujjnyi hely, ami felvételkor az állad és a sisak héja között van, ne tévesszen meg. A sisakot szivacsok tartják a fejeden. Hiába érzed úgy, hogy meg sem tud mozdulni, ha szemből kapod az ütést, pont az állvédő töröl majd képen. Még szerencse, hogy puhább, mint az aszfalt vagy egy kocsi B-oszlopa. Már egészen kis sebességű ütközésnél több 10 G-s erőhatások érnek. Az állszíj, amivel a sisakot rögzíted, csak azért van ott, hogy ne essen le a fejedről a bukó, de nem képes megakadályozni az elmozdulását.

A felnyitható állú bukó nem biztonságos, mert esésnél felnyílik?

Ha vetted a fáradságot és lecsuktad a sisak állrészét, az biztosan jó helyen lesz az ütközés pillanatában. Aztán lehet (sőt valószínű), hogy a héj a csukló- és a zárszerkezet környékén fog „engedni”, vagyis szétnyílik a koppanás után, de addigra már megvédett a komoly arcsérüléstől. Láttam olyan nyitott sisakot, amihez „kivehető állvédő” címén egy rögzíthető fém csövet adnak. Hát, nem tudom… Akkor már lehet, hogy jobban járok, ha a nagy, sima felületű betonba harapok bele, mint hogy egy keskeny vascső verje ki a fogaimat.

Most akkor hordhatok nyitott bukósisakot vagy inkább ne?

A motoros baleseteknél az áll és az arc kb. 30%-ban érintett, de az átlagot jellemzően a nagy tempójú bukások húzzák felfelé. Alacsony sebességnél ráadásul nem annyira zavaró a menetzaj és a huzat, ezért olyan elterjedtek robogósoknál a nyitott bukósisakok.

Itt most elolvashattad az érveket pro és kontra. Hogy végül milyet veszel fel az legyen a te saját döntésed.

Te milyen bukósisakot hordasz?