KARÁCSONYI KATALÓGUS

Montenegro túra napról napra

Irány a Balkán!

BMW túramotorok Montenegro

Nyugat-Európában a legnépszerűbb túramotorok a BMW-k. Bár akad bőven Honda, Suzuki, Yamaha, Ducati, KTM és Kawasaki is, azért a döntő többség BMW. A Rhinotours-nál minden évben indul olyan túra, ahol más márka nem is férkőzhet közéjük. Hogy kerülök én mégis oda? Hát tesztmotorral!

BMW R 1200 RS

A BMW 3 tesztmotort bocsát a túravezetők rendelkezésére, ezek közül én az R 1200 RS-t, a 125 lóerős sport-túra boxert fogom vinni, legalábbis akkor, amikor a többi résztvevőnek éppen nincs kedve tesztelgetni. Lesz még egy „hagyományos” R 1200 GS és egy sport-túra-enduro hibrid S 1000 XR. Mindegyiket kipróbálom majd és elmesélem milyenek.

Montenegro motoros túra

A cél a csodás Montenegro, a táv több mint 2000 km. A nyár végén ideális idő igérkezik a motorozásra (vagy szopunk az eső miatt, majd meglátjuk). Mindenesetre minden nap elküldöm az aznapi történések rövid összefoglalóját, kaptok képeket és tapasztalatokat az utazásról és a BMW motorokról!

Montenegro motoros túra RhinoToursMontenegro motoros túra RhinoTours

BMW Montenegro túra 1. nap (2015.09.09)

14 motorral vágtunk neki a kalandnak. Bevallom, bekerült 3 japán gép is a csapatba, de a motorosok már csak ilyenek, nem közösítenek ki senkit a másságáért. :-)

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A napi etap első fele dögunalom... lett volna, ha nem foglalom le magam az autópályán a BMW műszerfalával. Rengeteg gomb és 1000 féle beállítás van rajta, mindent alaposan elállítgattam. A gyári navigációt is volt időm kiismerni és végül zenét hallgattam az Interphone segítségével, miközben a tempomatot birizgáltam.

Délutánra rendesen felmelegedett az idő, kikerültek a bélések a Macna dzsekiből és az útvonal is érdekesebb lett. Nagyon sokáig egy vadregényes erdővel szegélyezett szűk kanyonban motoroztunk. A folyó felett néha rozoga hidakon kellett átkelni, csodálkoztunk, hogy nem szakadnak le. Később kiderült, hogy akár egy teherautót is elbírnak.

Visszatérve az BMW R 1200 RS-re, kiderült róla, hogy tök kényelmes, különösebb fáradtság nélkül lenyomtam vele a mai napot. Kezes is, könnyen hagyja magát terelgetni és pofátlanul keveset fogyaszt! Tetszik rajta a gyári dobozszett, ami gond nélkül elnyelte 5 napi cuccomat. Igaz, ha az asszony is jött volna, elgondolkodtam volna GIVI dobozokon, azokba mégiscsak több fér.

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A túrának van egy hivatalos fotósa: Takács Andris. Csúcs, amit ez a tag művel! Megyünk a szerpentinen, ott jön mellettünk, bal kézzel húzza a gázt, jobbal meg fotózik és videózik. Ilyet még nem láttam!

Boszniában, Szarajevóban szállunk meg. Már túlvagyunk a vacsorán a Steak House-ban és a belvárosi setán. Lassan fekszünk le aludni, holnap átérünk Montenegróba.

Amennyit mentünk: 570km

BMW Montenegro túra 2. nap (2015.09.10)

Esős, hideg reggelre ébredtünk Szarajevóban. Felvettünk minden motoros ruhát, ami nálunk volt, de egy heggyel odébb már vetkőztünk is, mert felszáradt az út és kitört a kánikula. Egy klassz kanyonban kanyarogtunk egészen Mostarig. Csak azok a fránya rendőrök ne lettek volna...

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A zsaruk itt nem a gyorshajtásra, hanem a záróvonal átlépésére izgulnak. Mivel végig szüttyögtek az autósok és az egész úton szinte folyamatos záróvonal van, nem volt nehéz hibára kényszeríteni minket. És itt jött képbe Szimcsák Attila. A fő túravezető bűnbánó arckifejezéssel elismerte az összes szabálytalanságunkat, még azokat is, amiket el se követtünk. Az intézkedő rendőrt annyira meghatotta ez az őszinteség, hogy széttépte a több száz eurós bírságot és könnyes szemmel elengedett mindenkit.

Mostarban láttuk, hogyan ugrik bele a folyóba egy srác a 20 méter magas öreg hídról. Itt utcazenélés helyett így keresnek pénzt a fiatalok. Szörnyű! Na jó, kicsit a mi kezünk is benne volt a dologban, mivel hamar összedobtuk neki a pénzt. :)

Montenegróig valódi örömmotorozásban volt részünk: hibátlan aszfalt, kis forgalom, kanyargós szerpentinek. A határátkelés majd egy órát tartott, mire átengedtek, eleredt az eső. Kíváncsi voltam a Macna ruha és a Forma csizma mennyire bírja az esőt? Hát bírja, nem ázott be egyik sem 100 km alatt.

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

Ahogy a Kotori-öbölhöz értünk váratlanul kisütött a nap. Ebből az irányból még sohasem érkeztem ide, de innen is ugyanolyan jól néz ki. Egy alkalmas helyen megcsináltuk a hagyományos RhinoTours-os fotót, aztán irány a szállás. Két éjszakát töltünk Tivatban, de hogy mit fogunk csinálni, egyelőre nem árulhatom el. Gyere vissza holnap és olvasd el és/vagy nézd meg a képeket!

Amennyit mentünk: 370km

BMW Montenegro túra 3. nap (2015.09.11)

Sörözgetünk kint a teraszon. Nehéz így koncentrálni, ezért visszafelé írom meg, hol voltunk. Annyi minden történt...

Már sötétben értünk vissza a világ legszárazabb vízesésétől. Egyszerűen csak montenegrói Niagarának becézik, de most éppen nem volt benne egy csepp víz sem. Mekkora pech. A helyiek leleményességére jellemző, hogy az étteremben csináltak egy kicsinyített másolatot, de fotocellásat, hogy ne pazarolják a vizet!

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

Az Ostrogi Monostor egy sziklába vájt zarándokhely. A motorosok inkább az oda vezető út miatt szeretnek erre zarándokolni. Útközben találtunk egy faja kis családi éttermet. Mama készítette a salátát, a fia sütötte a húst és a halat, papa pedig beszedte a lóvét. A kajáról most nincs fotó, mert olyan finom volt, hogy hamarabb felzabáltuk, minthogy lefényképezhettük volna.

1500 méter magasan, egy hegy tetején temették el a helyi költő/forradalmár hőst. A nevét megjegyezni sem tudtam, nem hogy leírni, de itt nagy sztár lehetett, mert brutális méretű mauzóleumot építettek neki. Az egész tiszta márvány és 500 lépcsőfokon kell felmenni hozzá egy sziklába vájt barlangon keresztül. Van mellette egy kilátó 360 fokos panorámával.

És végül... vagyis először kerestünk egy jó helyet, ahonnan rálátni a Kotori-öbölre, ami egyébként egy fjord, vagyis a szárazföld belsejébe betört tengervíz.

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A fotósunk Andris végig akcióban volt, de végül őt is sikerült lefotózni. Holnap elindulunk visszafelé. Lesznek még érdekes dolgok, majd írok a motorokról is.

Amennyit mentünk: 280km

BMW Montenegro túra 4. nap (2015.09.12)

Két napja tart a kánikula. A legszellősebb motoros cuccainkat vettük fel, búcsút intettünk a Kotori-öbölnek és húztunk fel a hegyekbe motorozni. Az első állomás Európa legmélyebb kanyonja volt. A Tara hídnál ebédeltünk, amíg elkészült a kaja drótkötélpályán átsiklottunk a szurdok felett többszáz méter magasan. Állat volt!

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

Délután a Durmitor nemzeti parkon gurultunk keresztül. A látvány olyan, mintha nem is a Földön lennél, hanem mondjuk a Marson. Valódi motoros paradicsom, a kanyarok száma nagyjából végtelen.

Montenegrót a Piva kanyonon keresztül hagytuk el a sziklába faragott szerpentinen. A rengeteg alagút miatt percenként kapcsolgattam fel-le AGV siskomban a napellenzőt. A bosnyák határon rekordidő, fél óra alatt átengedtek, koraeste meg is érkeztünk Szarajevóba.

Azt ígértem, írok a motorokról is pár szót. A BMW R 1200 RS-rel mentem a legtöbbet. Ez egy sport-túra motor, de a futóműve ugyanúgy megbírkózik a rossz utakkal (amiből azért akadt egy-kettő), mint a BMW enduróké. Én csak úgy hívom, hogy alacsony kormányos GS.

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A másik tesztmotor a BMW S 1000 XR. Ennél egy túraenduro és egy sportmotor legjobb tulajdonságait gyúrták össze egyetlen motorba. Hihetetlenül erős és gyors, valóságos adrenalin bomba. Nem csoda, hogy Zámbó Balázs, a BMW Magyarország embere csak vigyorgott rajta egész nap és szinte le se lehetett robbantani róla. Azért csak sikerült megszereznem egy fél napra a kulcsát. Hát, igazi élmény volt!

Szarajevó óvárosába vacsoráztunk. Fura szabályok vannak itt. Nem hoznak ki üveges bort, mert az étterem közvetlen egy mecset mellett áll. De azért vizespohárban kihozzák. :)

Ez volt az utolsó közös estént. Egy teázóban ünnepeltük meg egy jó sisa mellett.

Amennyit mentünk: 400 km

BMW Montenegro túra 5. nap (2015.09.13)

Hulla fáradtan, egy rakás szennyess cuccal és koszos motorral vágsz neki a hazafelé vezető fájdalmasan hosszú etapnak. Általában ilyen a hosszú túrák utolsó napja. De nem a Rhino Tours-nál! A délelőttöt legalább sikerült feldobni egy kis szerpentinezéssel Szarajevótól majdnem Horvátországig.

BMW Montenegro motoros túra RhinoTours

A határokon ilyen simán még soha nem jutottunk át. Egyik helyen nem is voltak kíváncsiak az útlevelemre. Lehet, hogy migránsnak néztek? Csak nem. Ők nem járnak BMW-vel.

Mohácson beültünk egy elegáns étterembe és még egyszer utoljára megebédeltünk együtt. Felidéztük az elmúlt napok eseményeit. Szuper kis túra volt. Olyan töménységben voltak a látnivak és az élvezetes, kanyargós utak, hogy senkinek sem volt ideje unatkozni. Bármikor eljövünk újra Montenegróba!