Shox Motoros Áruház » Közösség

Minden, amit a Pinlock-ról tudni kell

Kétféle motoros létezik. Az egyiknek Pinlock-os bukósisak-plexije van és gondtalanul motorozik. A másik folyton szív a párásodással és lépten-nyomon azt hallja másoktól, hogy a „Mekkora találmány már ez a Pinlock!”

Miért párásodik a bukósisak-plexi?

A levegő különböző gázokból áll – többek között – oxigénből és nitrogénből, de sok vízgőzt is tartalmaz. Ebből a meleg levegő többet képes megkötni, mint a hideg. Amikor a nedves meleg levegő annyira lehűl, hogy vízgőzzel túltelítetté válik (eléri a harmatpontot), megkezdődik a vízkiválasztódás. A páralecsapódáshoz tehát három dolog szükséges: magas páratartalom, nagy hőmérséklet-különbség és egy felület, amihez a vízmolekulák hozzátapadhatnak. A bukósisak plexije sok esetben ideális ehhez.

Mikor párásodik be a bukósisak plexije?

Mikor párásodik be a bukósisak plexije? 

  1. Hidegben motorozol. A tüdődből érkező meleg, nedves levegővel teleszuszogod a sisakodat. Ahogy a leheleted a hideg plexi belsejéhez ér, azonnal lehűl és bepárásítja. Egyet tehetsz, ha látni akarsz és nem szeretnél egy autó hátsó szélvédőjén kikötni: felnyitod a plexit. De vigyázz! Hidegben könnyen arcüreggyulladást kaphatsz.
  1. Ködben, esőben motorozol. Ilyenkor kisebb hőmérséklet-különbség is elég a páralecsapódáshoz. A kilégzett, testhőmérsékletű levegő egy pillanat alatt létrehozza a harmatpontot és a víztől elhomályosodik a plexid. Ha felnyitod, beesik az eső és a szemed is huzatot kaphat. Aztán olyan vörös lesz, mint a húsvéti nyúlé.
  1. Melegben is bepárásodhat a plexid, ha bukósisakod szellőzése zárva van vagy eleve nem elég hatékony. Különösen akkor fordul elő ilyen, ha nagyon izzadsz vagy sűrűn veszed a levegőt. Ilyen leginkább versenypályán vagy vad szerpentinezésnél fordul elő. Ha ilyenkor felnyitod a plexit, a szemed kifújja a szél vagy telemegy bogarakkal.

Krosszosok nem véletlenül használnak plexi nélküli sisakot külön szemüveggel.

Ez itt egy harmatpont táblázat.
Ez itt egy harmatpont táblázat. Tök tudományos, mert tele van számokkal és kibogarászhatod belőle, hogy mekkora páratartalomnál, milyen bukón belüli hőmérsékletnél, hány fokos plexinél csapódik ki a pára. Kár, hogy ez még önmagában nem oldja meg a problémát.

Mi az a Pinlock és hogy működik?

A Pinlock egy páramentesítő betét. Tulajdonképpen egy átlátszó fólia, amit belülről rögzítesz a sisak plexijére. A szélén végigfutó vékony szilikon csík végig felfekszik, de nem engedi, hogy összeérjenek, ezáltal egy zárt légrés keletkezik közöttük. A levegő kiváló hőszigetelő, különválasztja a külső, hideg plexit a belső, melegebb betéttől, így nem jön létre a harmatpont. Jelen pillanatban ennél jobb, tartósabb megoldást még nem találtak ki a bukósisak plexijének párásodása ellen. Az össze nagy gyártó ilyet használ.

Hogyan rögzíted a Pinlock betétet? - páramentesítő

Hogyan rögzíted a Pinlock betétet? - páramentesítő állító


Hogyan rögzíted a Pinlock betétet?

A Pinlock számára előkészített plexin két apró pöcköt találsz, ezek fogják a betétet a plexi belsejéhez. A pöckök elfordításával rögzítési pontjaik bizonyos mértékig közelebb vagy távolabb tudnak kerülni egymáshoz. Így lehet gondoskodni a betét pontos illesztésről, tömítettségéről. Amelyik plexiben nincsenek benne ezek a rögzítési pontok, sajnos utólag már nem lehet Pinlock-kal felszerelni.

2017-től az minden AGV, GIVI és MDS márkájú zárt és felnyitható állú bukósisak Pinlock betéttel vagy Pinlock-előkészítéssel jön ki a gyárból.

Pinlock-os plexi az AGV korábbi K3 SV, K5, Stealth SV, S4 SV, Compact és Numo bukósisakjaihoz kapható.