Shox Motoros Áruház » Közösség

Mikor fújd, hogyan állítsd, és mikor cseréld le a motor leggusztustalanabb alkatrészét

Motorkerékpárok esetében a blokk teljesítményét - a jelenleg használtak közül - a legkisebb veszteséggel a lánc képes továbbítani a hátsó kerék felé. A lánc jó a motorosnak, hiszen a motor vételéra alacsonyabb, mint egy hasonló kategóriás kardános modellé, és jó a szerviznek, hiszen a legtöbben inkább szakemberre bízzák a csere kényes műveletét. Akkor mi a rossz benne? Az, hogy a láncot ápolni kell! Gondosan végzett lánc-karbantartás 2-3-szorosára is növelheti egy szett (lánc+lánckerekek) élettartamát.

A lánckerekek variálásával az áttétel könnyen változtatható

A lánckerekek variálásával az áttétel könnyen változtatható
 

A motorlánc karbantartás – láncspray-vel

Gyakran szegezik nekünk a kérdést: Milyen gyakran fújjam be láncspray-vel? 500 km-enként? Hetente? A helyes válasz így hangzik: Amikor szükséges.
Ha a láncról lekopik a kenőanyag, azt pótolni kell. Ez lehet akár 1000 km is, de nagy tempónál vagy esőben csupán a töredéke. Elsőként a lánckerékkel közvetlenül érintkező görgőkről tűnik el az olaj. Ennek jele a szürkés olajfilm alól megcsillanó fém. Kenés hiányában nő a súrlódás, a kopás, a lánc jobban melegszik, gyorsabban nyúlik, és a zajosabban fut. Láncspray-t a szemek találkozásánál lévő tömítő gumigyűrűkre (O-gyűrűk) is fújni kell.

A tiszta, olajos lánc kisebb mechanikai veszteséggel dolgozik

A tiszta, olajos lánc kisebb mechanikai veszteséggel dolgozik

 

A motorlánc karbantartás – lánctisztító spray-vel

Sokan nem tartják fontosnak, mondván az összegyűlt piszkot úgyis leveti magáról a lánc. Sajnos nem. Az olajjal keveredő porból olajsár képződik, amitől a lánc csúnyán be tud állni. Ilyenkor a láncszemek nehezen mozognak, cikcakkban állnak egymáshoz képest. A felgyülemlett szennyeződés kikezdi a tömítő gyűrűket, amik előbb-utóbb el is szakadnak. Ezután a láncnak már meg vannak számlálva a napjai. Néhány láncspray-zés után tisztítsd le a láncodat! Ehhez használj petróleuomot vagy lánctisztító spray-t és rongyot, de soha NE használj benzint, se nagynyomású vízsugarat!

Láncspray és lánctisztító spray. Nem összekeverni!

 

A láncfeszesség beállítása

A lánc feszítése szintén otthon elvégzendő feladat. Időnként le kell ellenőrizni a lógását, és ha túl laza,utána kell állítani. A lánc feszessége típusonként változó, utcai motoroknál 2-3 cm fel-le mozgást írnak elő a lánc alul fotó részének közepén. Hosszú rugóúttal rendelkező (pl. enduro) motoroknál valamivel lazábbra kell hagyni a láncot, nehogy kirugózáskor túlságosan megfeszüljön. Ha a lánc szakaszosan nyúlt meg, vagyis beállítás után a kereket eltekerve azt tapasztalod, hogy más szakaszai lazábbak, vagy szorosabbak, akkor az a lánc már a végét járja, ideje lecserélni.

Sok motoron a lengővillán szokott lenni írásos segítség

Sok motoron a lengővillán szokott lenni írásos segítség

 

A meghajtólánc cseréje

Láncot lánckerekekkel együtt kell cserélni, mivel ezek együtt kopnak. Csak az egyik alkatrész cseréje rövid időre ugyan jelenthet megoldást, de a kopott alkatrész hamar bekoptatja az újat, és minden olyan lesz, mint előtte volt. Azzal nem érdemes kísérletezni, hogy a megnyúlt lánc mennyit bír még, hiszen ha elszakad, több kárt okoz, mint amennyit spórolni lehetett volna vele. De nem csak a szakadás árt a motornak. A szakaszosan nyúlt lánc folyamatosan igénybe veszi a kihajtótengelyt, annak csapágyát és szimeringeit.

A lánc cseréje speciális szerszámkészlet hiányában szakszerűtlen és veszélyes!

A lánc cseréje speciális szerszámkészlet hiányában szakszerűtlen és veszélyes!