KARÁCSONYI KATALÓGUS
Shox Motoros Áruház » Közösség

Miért csúszik az új gumi

Az új gumi felülete fényes a formaleválasztó rétegtől

 

Minden becsületes szerelő azzal indít útnak gumicsere után, hogy: „Óvatosan az első x kilométeren, mert az elején még csúszik a gumi!”. Minden új abroncs felületét úgynevezett formaleválasztó réteg borítja, ami közel sem tapad úgy, mint maga a gumi. Amíg ez le nem kopik, sokkal elővigyázatosabban kell kezelned a motorodat.

 

Hogy kerül a gumira a formaleválasztó?

A motorkerékpár abroncs vulkanizálás során nyeri el végső méretét és formáját. Présgép segítségével alakítják ki a profilt és sütik bele a gumiba az adott típusra jellemző egyedi mintázatot. Ahhoz, hogy a forró gumi és a présszerszám ne tapadjanak össze, formaleválasztó anyagot használnak. A vulkanizálás után ennek egy része a gumi felületén marad, de a gyártó nem töri magát az eltávolításán, hiszen remekül védi és konzerválja a gumit szállításnál és tárolásnál. Akár évekbe is telhet, mire az új abroncs végre felkerül egy motorra.

Hogyan jön le a formaleválasztó a gumiról?

Ez nem egy kézzelfogható burok, mint az almának a héja, inkább olyan, mintha a gumi be lenne kenve valamiféle csúszós anyaggal, pl. szilikonnal. Többféle praktikát hallottam és olvastam, hogyan próbálták egyesek a gumi használatbavétele előtt eltávolítani (kezdve a ledörzsöléstől a vegyszeres tiszításig), a legkézenfekvőbb megoldás mégis az, hogy hagyod magától lekopni.

 

Meddig tart az új gumi bejáratása?

Gyári ajánlás szerint új gumival nagyjából az első 100 km-en óvatosabban kell vezetni. Először középen fog lekopni a formaleválasztó réteg, majd ahogy egyre bátrabban döntögetsz, fokozatosan a szélei felé is. Az igénybevétel intenzitásán sok múlik, láttam már versenyzőt a Hungaroringen, akinek – új gumi ide vagy oda – a 2. körben már lent volt a térde minden kanyarban.

 

 



2015.06.03.