Shox Motoros Áruház » Közösség

Mennyire fújjad a gumit

A gumi csak a megfelelő nyomáson veszi fel az ideális alakját

 

Guminyomás

Minden motor gumijait más és más nyomásúra kell fújni. Hogy melyiket mennyire, elsősorban a motor tengelyterhelésétől függ. A gyártó megadja az ajánlott értékeket szólóban és utassal való használatra (sokszor azt is, milyen típusú gumit/gumikat ajánl hozzá). Jelentős túlsúly (akár a motoros, akár a csomag súlya) esetén alapból úgy kell felfújni a gumikat, mintha utassal motoroznál. Ha tartod magad a gyárilag ajánlott értékekhez, nagy hibát nem tudsz elkövetni.

Az ajánlott guminyomást megtalálod a lengővillán vagy a motor használati utasításában

 

1-2 tized bar ide vagy oda nem számít

A gumi hőmérséklete a surlódástól állandóan változik. Ahogy melegszik, vele együtt nő a benne lévő levegő hőmérséklete és nyomása is. A guminyomást hivatalosan hideg guminál kéne beállítani, arról viszont nem szól a fáma, hogy ez a hideg gumi egy téli reggelen vagy egy forró nyári délutánon értendő-e. Ha lábon viszed a motort a legközelebbi benzinkútig, a gumid már melegszik valamennyit és elmászik benne a nyomás. Mindezek 0,1-0,2 bar eltérést simán eredményezhetnek az ideálistól, de ezzel nem kell foglalkoznod.

A kutakon található nyomásmérő műszerek se hajszálpontosak

 

Mennyit változik a guminyomás utcán...

Utcai gumi és normál közúti használat esetén (túra vagy városi közlekedés) 0.2-0.3 bar nyomásnövekedés mérhető a gumikban, mire elérik üzemi hőmérsékletüket. Ha forszírozott tempóval motorozol, sokat fékezel, nagyokat gyorsítasz, nagy tempóval kanyarodsz, még nagyobb a változás, de közúton ez még mindig nem okoz galibát.

...és mennyit pályán?

Amikor versenypályán tolod, éppen az előző szituációk ismétlődnek gyors egymásutánban. Ehhez jön még a kifejezetten tapadós (nagyobb súrlódású) aszfalt és az ott használatos, eleve magasabb hőmérsékletre melegedő sportgumik. Ilyenkor annyira megnő a nyomás, amitől a gumi szépen kikerekedik és az aszfalttal érintkező felület nagysága lecsökken, a tapadás romlik. Az ideális gumiprofil visszaállításához le kell engedni a gumikat egy-egy menet előtt. Hogy mennyivel? Erre nincsen tuti recept. Függ a pálya vonalvezetésétől, az aszfalt minőségétől, a gumi keverékétől, a sebességedtől és a vezetési stílusodtól.

A tapadófelület nagyságára és formája csak megfelelő nyomás mellett tökéletes

 

Lehet spórolni túlfújt gumival?

Igen, de kizárólag a biztonság és az élmény rovására. Nagyobb guminyomásnál kisebb lesz a  tapadó felület, csökken a súrlódás, némileg mérséklődik a kopás. Ezzel szemben romlik a kanyarstabilitás és nő a féktávolság. Egyesek hosszabb autópálya szakaszoknál (több száz km) élnek ezzel a módszerrel, elsősorban azért, hogy kevésbé kopjon „szögletesre” a gumijuk.

Szögletesre kopott hátsó gumi

 

Mi a teendő a guminyomással?

Rendszeresen mérd a guminyomást, mondjuk hetente egyszer vagy minden második-harmadik tankolásnál, de nagyobb túrák előtt mindenképpen. Így időben észreveheted azt is, ha lassú defekted van és ereszt valahol a gumi.

Amennyiben gyakran kilátogatsz valamelyik versenypályára (pl. Kakucsring), tarts magadnál egy nyomásmérőt, hogy bármikor megmérhesd a még meleg gumidban a nyomást. Így rengeteg tapasztalatot szerezhetsz, ami segítségedre lehet a pályára való helyes nyomásértékek kisakkozásában.

Egy olcsó és egyszerű kis nyomásmérő zsebben elfér


2015.05.28.