Shox Motoros Áruház » Közösség

Majdnem megölte egy pár ezer forintos kínai alkatrész




Olcsó, mégis szépen kidolgozott kis kütyü. De vajon jó is?


Egyik barátom hazafelé tartott motorjával, amikor az első féke váratlanul besatuzott és ő blokkoló kerékkel csúszott, amíg meg nem állt. Szerencsére nem volt nagy a tempó, így végül nem fogott padlót, de a motoros nadrágja azért színt váltott belülről.

Értetlenül állt az eset előtt, mivel a motort még tolni sem lehetett. Percek múlva elengedték a betétek a tárcsát és a motor egyik pillanatról a másikra magától megjavult. A srác ennek ellenére már nem mert továbbmenni, inkább trélerrel elvitette a motort a legközelebbi márkaszervizbe. De vajon mi történt?

Egy (túl) gondos gazda motorja

Aki napi szinten használja a motorját, ráadásul imádja is, mindent megtesz azért, hogy rendben legyen. Ő is ilyen, figyel a gumikra, a fékbetétek vastagságára, rendesen fújja a láncot és az előírtnál sűrűbben cseréltet olajat, nem is volt eddig baja a géppel.

Igen ám, de az interneten kutakodva teljesen véletlenül kiszúrt egy vagány tuning alkatrészt: egy aranyszínűre eloxált féktartályt. Kemény 10 Eurót kértek érte az ebay-en, gondolta meglepi vele a paripát, hiszen olyan hűséges, megérdemli.

Mi baja lehetett ennek a bazári extrának?

Hamar rá lehetett jönni, hogy az új féktartály körül kell szimatolni, hiszen nemrég lett felszerelve és előtte a motor hibátlanul működött. Szétszedve rögtön látszott, hogy a tartály átlátszó része olyan anyagból készült, ami nem áll ellen a fékfolyadék maró hatásának. Teljesen bemattult és apró darabok váltak le a faláról.




A hibát mégsem ez okozta! Alaposabban megvizsgálva a tartályt, látszott, hogy igényesen kidolgozott másolatról van szó. Milliméterre egyezik egy drágább tuning alkatrésszel, egyet kivéve: kifelejtették a tartály levegőztető nyílását. Márpedig azt nem lett volna szabad kihagyni!

Miért kell rá a „szuszogó”?

Ahogy kopnak a fékbetétek, a fékdugattyúk egyre kijjebb nyomódnak, egyre több „olaj” (valójában hidraulika folyadék) vándorol a féknyergekbe. A fékfolyadéktartály biztosítja ehhez a tartalék olajat, így nem kerül levegő a rendszerbe, a fék normálisan tud működni. A folyadékot egy gumimembrán zárja el a külvilágtól, hogy minél kevesebb pára jusson bele és minél később vizesedjen fel. A membrán követni tudja a tartályban lévő folyadék „fogyását”, feltéve, ha a másik oldalán nem keletkezik vákuum. Éppen ezért a tartály lezáró kupakjának nem szabad hermetikusan zárnia!



Ez a membrán követi a folyadék mozgását


De mitől blokkolt a kerék?


Fékezéskor a mozgási energia hővé alakul, ami főleg a tárcsákon keresztül távozik a szabadba, de jut a melegből minden kapcsolódó alkatrésznek is. A fékfolyadék is melegszik, és ha melegszik, akkor tágul. Normál esetben az előbb említett szuszogón keresztül az olaj térfogatváltozása kinyom egy kis levegőt, ami kiegyenlíti a nyomást. Esetünkben azonban a teljesen zárt tartály miatt fékezéskor a rendszerben túlnyomás kelettkezett, ami ugyanazt eredményezte, mintha behúznád a fékkart: rányomta a betéteket a tárcsára. A betétek folyamatosan súrlódtak, ettől még jobban melegedett minden, ettől még tovább nőtt a nyomás, ami még erősebben nyomta a betéteket, míg végül leblokkolt a kerék. Mikor a rendszer visszahűlt, a nyomás is helyreállt, a fék „megjavult”.

Tanulság

Bármennyire csábítóak is ezek a színes-szagos kínai holmik, jól meg kell gondolni, hogy tényleg bavállalod-e. Olcsónak olcsó, látszólag nem sokat kockáztatsz, valójában azonban az életed múlhat egy ilyen ártatlannak tűnő alkatrészen.

Ránézésre ez is jónak nézett ki, aztán kiderült, hogy több hibája is volt. Ha szétnézel egy „online kínai piacon”, a fotókon láthatod, hogy a kínaiak sokszor azt sem tudják, hogy annak, amit gyártanak, melyik a teteje és melyik az alja, nem hogy azt, hogyan működik vagy mitől lesz biztonságos!





Te már vettél olcsó kínai tuning alkatrészt? Mi volt vele a tapasztalatod?