Shox Motoros Áruház » Közösség

Kié a nagyobb



Az első kérdés, ami egy laikus feltesz egy motorral kapcsolatban, hogy „hány lóerős?”. Minél nagyobb adattal rukkolsz elő, annál nagyobb presztízzsel bír a bringád és persze Te is. A gyártók tudják ezt, a legjobb marketing eszközük egy szép nagyra sikerült számadat. De vajon tényleg ezzel lehet legjobban leírni egy motor valódi erejét?

 

A teljesítmény mérése

Amikor egy motor teljesítményét fékpadon mérik, a váltót – a mérés pontossága miatt – általában nem a legmagasabb fokozatba, hanem 3-asba vagy 4-esbe teszik. Mindegy lenne? Igen. A teljesítményt ugyanis a keréken mért forgatónyomaték és a kerék sebessége együttesen határozza meg, ezek viszont fordítottan arányosak egymással. Ugyanazon a motorfordulaton minél magasabb fokozatban van a váltó, annál gyorsabban forog a kerék, de annál kisebb nyomaték mérhető rajta. Minél alacsonyabb a sebességi fokozat, a kerék annál lassabban, de annál nagyobb erővel képes forgatni a fékező görgőt. A pad minden esetben ugyanakkora teljesítményt fog mérni.
motorkerékpár fékpad

Mi a különbség a teljesítmény és a nyomaték között?

A teljesítmény olyan, mint az erősember viadalokon egy versenyszám: mennyi idő alatt húzzák el a kamiont vagy hány kőgolyót tesznek fel az asztalra egy perc alatt. Mindegyiknél fontos tényező az idő. Ezek a sportolók nem a valódi erejüket, hanem a teljesítményüket hasonlítják össze (persze ettől függetlenül egyáltalán nem gyengék).

Ezzel szemben a hagyományos súlyemelésnél az idő nem játszik szerepet, ott az illető vagy felemeli a súlyt vagy sem. Egészen pontosan lemérhető, milyen erős. A motornál ez az erő a forgatónyomaték: mekkora erővel képes a motor elforgatni a főtengelyt.


Mekkora a forgatónyomaték?

A főtengelyen keletkezett nyomaték áttételeken (primer, váltó- és szekunder áttétel) keresztül jut el a hátsó kerékre. A kerék forgási sebessége legmagasabb sebességi fokozatban 3-6-szor lassabb, mint a főtengelyé, forgatónyomatéka viszont éppen ennyiszer nagyobb (leszámítva a veszteségeket, ami lánchajtásnál kb. 15%). Amikor visszakapcsolsz, megnöveled a hátsó keréken a forgatónyomatékot, ezt használod ki pl. előzésnél vagy hegymenetnél. A legnagyobb nyomatékot 1-es fokozatban tudod az aszfaltra zúdítani. A gyártók mindössze egyetlen Nm-adatot adnak meg, a főtengely legnagyobb forgatónyomatékát.
Angyal Zoltán stunt rider

A stunt riderek hatalmas hátsó lánckerékkel még tovább rövidítik az áttételt, hogy könnyebben kerékre álljon a gép

 

Milyen erővel tol a motorom valójában?

Hogy a motor nyomatéka mekkorára duzzad, mire a hátsó kerékre ér, azt az áttétel határozza meg. Áttételekkel viszont nem igazán traktálnak minket a gyártók. Ha szorgalmasan keresgélsz, megtalálhatod a neten a motorodhoz tartozó áttételadatokat, amikből kiszámolhatod mekkora nyomaték forgatja a hátsó kereket. Abból a tolóerőt kikalkulálni már szinte gyerekjáték.
Suzuki SV650 Honda Hornet 600 nyomaték Nm

Teljesítmény és nyomaték diagramot minden motorhoz találsz. A példán egy SV650 (piros vonal) és egy 600-as Hornet (kék vonal) nyomatékgörbéjét látod. Ebből kiderül, hogy a „nyomatékos” Suzuki 9000-es fordulatig végig odaver a Hondának, ami viszont ezután mutatja ki a foga fehérjét. Ennyi információ birtokában már nyugodtan lehet szájkaratézni a palacsintázó előtt, de nézzük meg, mit jelent mindez az áttételek figyelembevételével!

 

Figyelem! Bonyolult ábra következik, csak erős idegzetűeknek!

Nyomaték tolóerő diagram

Itt a hátsó keréken jelentkező nyomaték és tolóerő nagyságát láthatod, de nem a fordulatszám, hanem a sebesség függvényében... fokozatonként. Hatalmas meglepetés nem ér, hiszen minden egyes fokozatban az SV alacsony, a Hornet magas fordulaton erősebb. A rövidebb áttétel miatt utóbbinál még magasabb a maximális nyomaték érték.

Kb. 65 km/h-ig nem ellenfele a sornégyes a V2-nek, de nézzük meg 80 km/h-nál mi történik. 2-esben a Suzuki szokás szerint veri a Hondát, aminek viszont még tart az 1-es fokozata. Ha a Hornetes nem kapcsol fel túl korán, ő a nyerő.

110 km/h-nál ugyanez a helyzet. Egy fokozattal lejjebb a négyhengeres esélyt sem ad a másiknak.

140-nél a Suzukinak már csak a felső 3 fokozata használható. 5.-ben erősebb is, mint a Honda, annál viszont használható még a 2-es, a 3-as és a 4-es fokozat is, és mindegyikben nagyobb tolóerőt produkál.

170-nél végképp eldől minden. Az SV kezd kifogyni a szuflából, a szélesebb fordulatszám-tartományú Hornetet viszont még bőven lehet pörgetni.

 

Komplex motor-karakterisztika ábra

Ha egy motor valódi erejét akarjuk szemléltetni, olyan ábrát kell készíteni, amelyik a sebességhez tartozó maximálisan elérhető tolóerőt mutatja. Íme a fentiekben taglalt két motor összevont tolóerő-diagramja:
motorkerékpár tolóerő diagram

Ha még precízebben szeretnénk számszerűsíteni egy motor dinamikai képességeit, figyelembe kellene venni a légellenállást és a motor (valamint a vezető, utas, csomag) súlyát is! Ez azonban már tényleg teljesen felesleges lenne, mert egyik sem lesz tőle se jobb, se szebb. A tulajdonosok többsége a görbéktől függetlenül is imádja a motorját, nem igaz?