KARÁCSONYI KATALÓGUS
Shox Motoros Áruház » Közösség

Készülj a túraszezonra - első a fékbetét!

féktárcsa

 

Egy valamire való motoros fel se ül olyan gépre, amiről nem tud mindent.

Például hogyan is bízhatnál egy olyan motorban, amiről nem tudod, vajon valóban le tud-e rendesen fékezni, ha szükséged van rá?

A fékbetétek és a fékfolyadék állapota olyan kritikus pont, amit egy hosszabb túra előtt előtt ellenőrizned kell, ezen nincs mit vitázni.

Egyáltalán nem kell sok idő ahhoz, hogy a vadonatúj fékbetétjeid elveszítsék hatékonyságukat.

Egy szerpentinen lefelé haladva, folyamatos fékezés mellett a betétek felülete rövid idő alatt feléghet és megüvegesedhet, olyan lesz, mintha egyáltalán nem is lenne féked.

Egy rutinos túramotoros éppen ezért ellenőrzi a motorját személyesen, de ha igazán biztosra akar menni, akkor szakszervizhez fordul.

Miért vigyázz?

Kopott féktárcsa, fékbetét

Mert jobb esetben is a féktárcsád bánja.

Rossz esetben csak az egész motorod.

A legrosszabb esetben az életed.

Kell azt magyarázni, hogy miért olyan fontos a fékezés?

Ha a fékbetétek elkopnak, megáznak, fölégnek, gyakorlatilag nem fogsz fékhatást érzékelni és még csak egy nagyobb lejtő se kell, hogy ez óriási veszélyt jelentsen.

Mindez azonban elkerülhető, ha az ember hajlandó egy kis időt és pénzt áldozni.

Egy fékbetét cseréje 5-15.000 forintból megoldható, ezzel szemben egy tönkrement féktárcsa már 60-130.000 forintnyi kiadást jelent, csak az egyik keréknél, és akkor még ott van a másik!

Ha pedig a rossz fék miatt maga a motor lesz totálkáros, vagy épp te kerülsz kórházba miatta, az már egészen felbecsülhetetlen.

Érdemes inkább még időben egy kicsi összegből megoldani a dolgot, hogy a későbbiekben ne legyen nagyobb problémád.

Mi történik, ha elkopik a fékbetét? Pontosan mi okozhatja a bajt?

fékbetét kopása

 



A fékbetét 2 részből áll: egy kopó felületből, ami a fékezést biztosítja és egy fém tartó részből.

A kopó felület elfogyásával, a fékezés gyakorlatilag a fém tartó rész és a féktárcsa súrlódását fogja jelenteni, ami bordát mar a féktárcsába.

Ha ez megtörténik, már késő új fékbetétet venni, a folyamatos forgácsolódást nem lehet leállítani, és új tárcsát kell venni – a fentebb már említett árakon.

Mindezt elkerülheted,  ha minden szezon elején ellenőrzöd a fékbetéteidet, és ha szükséges, kicseréled őket.

A betéteken általában van egy kopásjelző sáv, de motorja válogatja, láthatod-e azt anélkül, hogy szerelned kéne.

Mikor cserélj azonnal?

Fektessük itt most le alapszabályként, hogy frissen vásárolt használt motorral az első utad megint csak a szakszervizbe vezet.

Ugyanis ha valami, hát a motorod állapota nem olyan terep, ahol megtűrheted a bizonytalanságot.

Mondjon az előző tulaj bármit, te mindent ellenőrizz, vagy ellenőriztess le, és a legjobb, ha már a vásárlás előtt bekalkulálod a motor árába az új fékbetéteket is.

Csak olyan motorral vehetsz részt a közlekedésben, amiről mindent tudsz.

Ha minden kritikus alkatrészt kicserélsz benne, biztosan számíthatsz rá a közös kalandjaitok során.

A fékfolyadékkal mi van?



Nem csak a fékbetétekre igaz ez, bár sokan  megállnak itt.

Az egyik legnagyobb hiba, amit gyakran elkövetnek, hogy használt motorjukban nem ellenőrzik a fékfolyadékot.

Úgy tűnhet, hogy a fékbetétek kopása közben a fékfolyadék is folyamatosan fogy, és pótolják.

Ezáltal sokkal több kerül a rendszerbe, mint amire szükség lenne.

Az első út során, mikor fogni kezd a fék, gyakorlatilag felégeti a felső felületét.

Éppen ezért nem elég csak a kopás miatt kifelé húzódott dugattyút visszatolni, és betenni az új betétet, hanem az olajat is ellenőrizni kell, és szükség esetén cserélni.

Hiszen, ha mi töltjük bele, akkor pontosan tudunk számolni azzal, hogy mikor lesz szükség a következő cserére.

A fék a folyamatos használattól természetszerűleg melegszik fel, és hűl le folyamatosan, amitől az olaj megtörhet, esetleg vizesedhet.

Egy szerpentinen lefelé haladva, folyamatos fékezés mellett a felmelegedés miatt a vízből gőz keletkezhet, ami felpuhítja a féket, így az gyakorlatilag képtelen lesz ellátni a feladatát.

Éppen ezért, ha fékbetét cserélsz, a meglévő fékfolyadéktól is szabadulj meg, és töltsd újra, hogy a saját biztonságodat ne kelljen a véletlenre bíznod.

Honnan tudom, hogy cserélni kell?

asszimetrikus kopás

Ha tehát most vetted a használt motorod, akkor kérdés nélkül, azonnal meg kell tenned.

Ha a szezon előtt végzed a magad felméréseit, akkor a korábban már említett kopásjelző sávra is hagyatkozhatsz, ha jól látható helyen van, vagy ha leszereled a kerekeket.

Ebben az esetben viszont felhívom a figyelmed arra, hogy létezhet aszimmetrikus kopás is, ezért a szabad szemmel való ellenőrzés sem a legbiztosabb módszer.

A valódi ellenőrzéshez csakis a szervizt javasoljuk.

Ha csikorgást hallasz fékezés közben, akkor már a fém súrlódik a fémhez, ahogy arról korábban beszéltünk, és már régen késő.

Két dologra kell tehát ügyelned minden motoros szezon elején: a fékbetétekre és a fékfolyadékra.

Azért emeljük ki ezeket, mert az életed múlhat rajtuk, főleg, ha az izgalmasabb terepeket kedveled.

Egy hegyi szerpentinen lefelé robogva mindig képesnek kell lenned az azonnali megállásra, és ha idén is balesetmentes szezonra vágysz, akkor már most fel kell készülnöd ezekre. 

Neked van olyan fékbetéttel kapcsolatos történeted, amiből a többiek is tanulni tudnak?