Shox Motoros Áruház » Közösség

Hogyan vegyél használt motort?

Igazság szerint azzal kellene kezdeni, hogy kinek, milyen felhasználásra, milyen motor lenne az ideális, de erről ez alkalommal lemondunk. Számtalanszor megpróbáltunk meggyőzni embereket arról, hogy például egy ezres sportgép nem városi, munkába járós motor, vagy ha nem tudsz egy izzót kicserélni, akkor olasz helyett vegyél inkább japán motort napi használatra, meg hogy a két és fél mázsás túraenduro inkább túra-, mint terepmotor. Meg olyanokról is, hogy 125-ösnél vannak sokkal alkalmasabbak kétszemélyes túrázásra. Amikor valakinek becsípődik, hogy melyik motor tetszik, józan érvekkel nem lehet eltántorítani.

Használt motor

Ki tudja, vajon be fog-e válni hosszútávon?

Hol keress motort?

Elsőként a legnépszerűbb használt jármű oldalakon és motoros website-ok apróhirdetés rovatában. Ezeken nagy a merítés, belőheted az árakat, a kínálatot. Bogarászhatod a különböző Facebook csoportokat is, hátha szembejön egy alkalmi vétel. Ismerőstől motort venni ésszerűnek tűnik, hiszen megbízható (?) a forrás, a motor előéletét valószínűleg korrektebbül tudod meg, mint egy vadidegentől. Egyedül arra kell figyelni, hogy az először az ismerősöknek bedobott ár sokszor magasabb, mint a motor piaci értéke, csak később csökken le, amikor az eladó látja, hogy túl sokra tartja a gépét.

Néhányan úgy félnek a kereskedőktől, mint az Ördögtől. A félelem nem megalapozatlan, akadnak köztük csirkefogók, bár a többség korrekt szokott lenni. Érdemes utánakérdezni ismerősöknél vagy a neten, kinek mi a tapasztalata. A kilométeróra-tekergető, totálkáros motorokat talpra állító és azután makulátlanként eladó neppereket messzire el kell kerülni. Náluk nincsen jó vétel, ha egy motor olcsó, akkor biztos van vele valami gáz. Ezek bármire képesek a tisztességtelen haszon reményében.

Az a kereskedő, amelyik csupán olcsóbban vásárol és drágábban ad el, még nem tisztességtelen. Ő ebből él. Minél gyorsabban el szeretné adni a motorokat, ezért irreális árat nem kér értük (egy-két kivétellel), viszont cserébe kicsit kipofozza őket. Lecseréli a gumikat, ha nagyon kopottak, megcsinálja az idomokat, ha töröttek, stb. És még egy kis garanciát is kapsz, amit egy magánszeméllyel szemben sokkal nehezebben tudnál érvényesíteni.

Használt motor

Külföldi behozatallal és annak buktatóival egy másik alkalommal foglalkozunk

Megvan, ez lesz a motorod!

Kapcsolatba léptél az eladóval, meg kellene „szakérteni” a motort: jó-e vagy sem? Műszakilag rendben van? Mennyit kell rákölteni a közeljövőben? Ha magad nem vagy az, szükséged lesz egy szakértőre. Figyelem! A haver, akinek már van jogsija és járt motorral Balatonon, még nem szakértő. Akassz le valahonnan egy motorszerelőt! Inkább fizess neki előre, hogy veled menjen, minthogy zsákszámra hordjad hozzá a lóvét, miután rádsóztak egy bontószökevényt. Természetesen egy szerelő sem lát bele a blokkba, de vannak olyan hibák és hibára utaló jelek, amiket egy gyakorlott szem könnyedén kiszúr, míg egy amatőr számára láthatatlan.

Beszélgess az eladóval, próbáld megismerni. Kiderülhet a mentalitása, a technikához való hozzáállása. Egy ilyen keresztkérdéssel, hogy „Mennyi a végsebessége?” behúzhatod a csőbe. A válaszából kiderül, hogyan használta a motorját: hajtotta vagy inkább vigyázott rá. A tárolás módja is árulkodó jel: a nappaliban alszik a jószág vagy a kertben egy fának döntve dekkol? Rögtön látszik, hogy „mennyire volt szeretve” a vas. A szervizkönyv, szerviz számlák, lecserélt gyári alkatrészek dobozba összegyűjtve mind jó jelnek számítanak.

használt motor

Csekkold le közösségi oldalakon a tulajt, hátha kiderül róla valami disznóság

Vigyél magaddal valakit

Akármekkora szakértő vagy, soha ne menj egyedül! Nagyon akarod már a motort, nem bírsz tovább várni, égeti a pénz a zsebed. Amikor élőben meglátod a kinézett gépet, felszökik benned az adrenalin. Már képen is jól nézett ki, hogy ne tetszene most, amikor már csak az a pár százezer vagy millió forint és egy adásvételi választ el attól, hogy körbetekerd a gázt. Ilyen állapotban nehéz okosan dönteni. Egy kis kékes füst a kipufogóból még nem a világ, dehogy volt törött, csak direkt átfényezték – győzködöd magad. Egy kísérő ilyenkor nagy segítség. Ő még tud tiszta fejjel gondolkodni, ha hagyod magad, segít rávilágítani a hibákra, hogy ne hozz elhamarkodott döntést.

Kopó alkatrészek állapota

Tételezzük fel, hogy a motor nagy általánosságban egyben van. Meg kell vizsgálni a kopó alkatrészek állapotát. Ha el vannak használódva, csak a gumik, lánc, fékbetétek cseréje elvihet 100-200 ezer forintot. Az egyik legköltségesebb tétel a féktárcsa. Ránézésre lehet, hogy semmi bajuk, de rámérve a vastagságukra kiderülhet, hogy hamarosan cserére lesz szükség (vagy már rég le kellett volna cserélni), ami pl. egy sportmotor esetében több százezres tétel is lehet. Hoppá!

használt motor

Akár a kopó-fogyó alkatrészek állapotán is múlhat, hogy egy motor megéri-e az árát

Törött volt vagy sem?

Motoroknál gyakori, hogy kisebb-nagyobb mértékben megsérülnek életük során. Némelyik éppen csak megkarcolódik, de van, amelyiket totálkárosra törik. Sajnos nálunk ez utóbbiak közül néhány újra forgalomba kerül, miután egy ügyes szaki kiegyengeti a csomóra kötött vázat és futóműveket, megragasztja a törött műanyagokat és lecseréli a sérült kiegészítőket. A maradék karcokat ráfogja arra, hogy „feldőlt a kocsifeljárón”.

Egy külön cikk kevés lenne arra, hogy elmeséljük, hogy ismered fel a törött motorokat és hogy állapítod meg a sérülések mértékét. Ráadásul nem kell automatikusan elszaladnod, ha kiderül egy motorról, hogy feküdt már valamelyik oldalán. Ha korrektül megjavították a sérüléseit, vagy nem javították meg, de javíthatóak és a javítás költségét elengedik a vételárból, még járhatsz vele jól. Pontosan ezért van szükséged szakértőre, aki tud segíteni.

Tarts meg egy kis pénzt

Nagy a kísértés, hogy a motorvásárlásra szánt összeg 100%-át (vagy egy kicsit többet) magára a hardware-re költsd. Pedig lesz még költség bőven.

Eleve ott van az átírás. A vagyonszerzési illetékkel és eredetiségvizsgával a motor életkorától, teljesítményétől és köbcentijétől függően sarcolnak meg, plusz új forgalmit és törzskönyvet is kell csináltatnod. Egy fiatal ezres sportmotor esetében kb. 150 000 Ft-ra rúgnak a költségek, de egy öreg 125-ös átírása is belekerül majdnem 30 rongyba.

Indulásként ajánlatos olaj, olajszűrő, légszűrő, gyújtógyertya-cserével, valamint egy általános átnézetéssel indítani. Ez a motor típusától, a hengerek számától függően 10-40 ezer forint körüli összeg. Ezen felül, ha kiderül, hogy szükség lesz még valamilyen alkatrészre, maradjon rá lé. Ducatinál számolj hozzá egy vezérműszíjcserét. Nem olcsó mulatság, de ha biztosra akarsz menni, ne ezen spórolj! A szíjakat úgyis minden második időszakos szerviznél cserélni kellene, elszakadásuk hosszú, motorozásmentes időszakot és kisebb anyagi csődöt jelent.

használt motor

A szerelő szúrta ki a sérült vezérműláncot, rögtön kicserélte. Ha ő nincs, még baj lehetett volna belőle

Amikor motort váltasz, az első utadon kiderül, hogy addig hibátlannak vélt cuccaid egy része mennyire gáz: zajos a sisak, belekap a dzsekidbe a szél vagy túl meleged van benne, ha nagy szélvédős túramotorra váltottál. Van, hogy stílusban nem illik össze a felszerelésed és az új motorod. Milyen hülyén lehet már kinézni túraendurós cuccban sportmotoron és fordítva.

A megmaradt lóvéval rohanhatsz egyből a SHOX-ba vásárolni. Addig nem lesz 100%-os az élmény, amíg nem lesz meg minden, ne ilyenkor kezdj el gyűjteni rájuk. Ráadásul éppen a benzinen fogod tudni megspórolni az új motoros cuccok árát.

 

Te hogyan találtad meg életed motorját? Milyen buktatókkal találkoztál, és hogyan sikerült jól (vagy éppen rosszul) kijönni belőlük?